Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-04-23, 15:56
  #37
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Svensken röstade emot Euro:n och det blev ingen Euro... ;o
Svensken röstade för en generös invandringspolitik och så blev det.
Svensken röstade för EU-inträde och så blev det.
Att ta med frågan om röstningsproceduren i melodifestivalen i ett argument om vår demokrati känns inte HELT klockrent...

Hehe.. Det där med €uron får vi allt se hur det blir till slut, en hel del styrs i Sverige av €, exempelvis bankgarantin.. (Och att det så låång tiid innan vi fick nya mynt och sedlar).. Beroende på att Riksbanken "sket i" för 15-20 år sedan att ta fram nya svenska mynt och sedlar för SEK ändå skulle avskaffas).

Svensken röstade inte alls för en "såå" generös flyktingpolitik folk kan tro/"få för sig", svensken litade bara på sina gamla, ska vi säga "pålitliga" partier..

EU-inträdet var rätt nära 50-50, men då röstade svensken "rätt", dvs. som de flesta politruckerna också tyckte..

Vad jag ville mena med detta, är att "vi" röstar på det vi vill/tror, när vi väl gett politikerna mandatet, gör politikerna ändå som de "vill"/har tänkt..
Citera
2018-04-23, 16:15
  #38
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Min tanken var kring de normala valen, innan Palme var det vanligt att det förekom vallöften som hölls.

Rörande folkomröstningar:

Människan är av naturen obenägen till förändringar därav är man emot nykomligheter såsom högertrafiken.

Kärnkraftsomröstningen där fanns det ju bara 3 nej-alternativ så självklart blev det nej där.
Skulle behövts ett ja-alternativ = bygg ut kärnkraften, det hade dock fått få röster.

Linje 2 vann, och det var just för att politikerna hade TRE linjer, hade det bara varit JA/NEJ (två alternativ) hade NEJ vunnit. Kanske det var bra att det som det blev, men det var en valteknisk fint att ha tre alternativ. Hursom: Divide and conquer: Allt i svensk politik tenderar att bli ett "Njae" eller "njä" eller "kanske". Så också i höstens val oavsett hur vi än röstar på olika partier: Någon form av obeslutsamhet alternativt "mellanmjölkskonsensus".. Varken bu eller bä.

Summan av kardemumman: Blir ingen större skillnad efter valet oavsett hur vi än röstar i höst. Samma resultat i verkligheten i sakfrågorna.

(Tror någon verkligen på allvar att Sverige exempelvis skulle bli en sovjetrepublik om folk röstar på "VPK", skulle Sverige bli USA om folk röstar på borgarna, skulle Sverige bli Francos Spanien om folk röstar på SD? -Nä, blir ingen större skillnad vem som vinner valet)..

Så för att svara på trådens fråga: "Ni som röstar, vad tro ni egentligen ska ske":
-Tror ingenting ska ske, egentligen.. Alltså det blir precis som vanligt, inget händer.
Citera
2018-04-23, 16:22
  #39
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Invandringspolitiken har aldrig varit föremål för ngn folkomröstning, bortsett från en kommunal omröstning i Sjöbo, där 2/3 röstade emot ett inflöde av socialbidragsmigranter.
Förvisso. Men de partier som fick rösterna hade en generös invandring i sitt program.
Sedan tycker jag att det vore sunt med fler beslutande folkomröstningar om vissa principfrågor.
Som t.ex EU-utträde, Natomedlemskap, nivå på invandring, nivå på försvaret etc.
Det skulle vara sunt rent demokratiskt.
Citera
2018-04-23, 16:28
  #40
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Förvisso. Men de partier som fick rösterna hade en generös invandring i sitt program.
Sedan tycker jag att det vore sunt med fler beslutande folkomröstningar om vissa principfrågor.
Som t.ex EU-utträde, Natomedlemskap, nivå på invandring, nivå på försvaret etc.
Det skulle vara sunt rent demokratiskt.

Migrationspolitiken har aldrig varit en valfråga. De sju gamla partierna liksom journalistkåren har varit överens om, att hålla migrationspolitiken borta från valrörelsen.

Instämmer i att det vore sunt med fler beslutande folkomröstningar.
Citera
2018-04-23, 18:14
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Vad får er att hoppas vidare och gå till röstbåsen och tro att det ska bli någon förändring?

Samma motiverad hopp som att SD kom in i riksdagen och har sedan dess växt till nästa största parti. Deras mål är att bli störst och det finns inget som klart talar emot att det kan ske. Även om det inte är säkert det blir detta val.

Men har man inte uthålligheten för nå ett mål så kan man göra som du och ge upp att tro på det kan ske. Däremot håller jag med om att Sverige har havererat sedan många år tillbaka.
Citera
2018-04-23, 18:29
  #42
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Har inga illusioner om att min röst ska leda till någon förändring. Vill mest visa mitt avståndstagande mot sjuklöverpartierna och det politiskt korrekta etablissemanget.
Citera
2018-04-23, 19:00
  #43
Medlem
Jag röstar hellre på ett radikalt parti än att helt avstå. Min protest får en större effekt den vägen. Jag tror att regeringen skulle skita i om fler än 50 % av de röstberättigande skulle avstå från att rösta. Om ett radikalt eller revolutionärt parti skulle ta sig in i riksdagen däremot, då jävlar skulle de bry sig. Även om sannolikheten är liten för att något sådant skulle ske (iaf nu), så är det å andra sidan inte så jobbigt att gå och lägga en lapp i en låda.
Citera
2018-04-23, 23:18
  #44
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag bestämde mig för att sluta rösta när jag var 23 och har aldrig röstat därefter. Jag anser mig ha insett att systemet är trasigt från grunden och inte har kapacitet att lösa de flesta stora problem vi ser i samhället idag. Exempelvis invandring, vård, skola, rättsväsen m.m.

Jag dök idag på denna artikeln: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/j...ner%3Anyh%3Alp

Så tänkte jag på hur ofta man ser detta. Regering efter regering (i stort sett oavsett färg). Projekt efter projekt. Man budgeterar en summa och en tid, men summan blir alltid 5-15x vad man tänkt sig, och tiden blir densamma. Samtidigt blir resultaten 1/10-1/100 av vad man tänkt sig. Gång på gång på gång.

Ni som röstar, vad är det ni egentligen tror? Att detta ska upphöra efter nästa val? Att en annan regering ska göra jobbet bättre? Hur ser ni på att det historiskt sett har sett ut såhär i ett halvt sekel nu? Och att det kontinuerligt blir sämre och sämre? Vad får er att hoppas vidare och gå till röstbåsen och tro att det ska bli någon förändring?

90 millar är inte så pjåkigt. Vilken politikerpolare är det som gjort sig en hacka på detta projektet?
Citera
2018-04-24, 09:00
  #45
Medlem
blowns avatar
Man får vara mer än lovligt naiv om man tror att ens röst är något värd. När det kommer till kritan gör partierna ändå precis som de vill.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...-kvar-1.249096

Vem vågar sätta emot att västlänken är ett nytt Hallandsås-projekt, fast värre? Vem har efterfrågat det här, egentligen? Och är det i så fall efterfrågat till vilket pris som helst?
__________________
Senast redigerad av blown 2018-04-24 kl. 09:03.
Citera
2023-09-03, 20:59
  #46
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tedbundylive
En röst på 7-Klövern innebär en fortsatt nedåtgående destruktiv spiral för landet !
En röst på SD innebär förändring, positivt eller negativt för landet vet ingen !

Politik i dag drivs som vilken annan business !

Tappar man i försäljning (antal röster) ser man sig om efter andra områden som berör så många som möjligt !

Detta för att prio ett för politikerna är att bibehålla sin egna höga levnadsstandard !

SD är väl förmodligen ensamma om att ha en vision om vad man vill åstadkomma !

Valet 2018 innebär förmodligen att SD får fler mandat och kan rösta ner förslag lättare men 7-klövern kommer fortsatt inte att ta i dom med tång !

Folkföraktet fortgår oförändrat så att säga
Vilka förändringar menar du att SD vill utgöra?

Jag ser inget nytt eller fräscht i deras politik överhuvudtaget. Same old shit, sossar i ny förpackning.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback