Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-22, 22:22
  #1
Medlem
I tredje episoden i serien "skrotnisse och hans vänner" ca 3 min 50 sek in ska skrotnisse ta med massa verktyg för att laga sin vän Bertil Enstörings flygande ö. Han rabblar upp verktygen han ska ta med och mitt i allt säger han "Hajmert" eller "heimert"(Jag vet inte hur det stavas). Han ska alltså, bland massa andra prylar, ta med en Hajmert/heimert för att kunna laga motorn i den flygande ön.

Är det någon som vet vad en Hajmert/heimert är?
Citera
2018-04-22, 23:42
  #2
Medlem
hammare ?
Citera
2018-04-22, 23:47
  #3
Medlem
Strychnos avatar
Säger han inte "Hävert"?
Antagligen ska han kanske flytta vätska/olja från ett kärl till ett annat, eller tömma en tank.
Citera
2018-04-22, 23:55
  #4
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Säger han inte "Hävert"?
Antagligen ska han kanske flytta vätska/olja från ett kärl till ett annat, eller tömma en tank.
Jag trodde också det men jag kollade in klippet, finns på Öppet Arkiv, och det låter verkligen som att han säger "heimert".
Citera
2018-04-23, 00:03
  #5
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag trodde också det men jag kollade in klippet, finns på Öppet Arkiv, och det låter verkligen som att han säger "heimert".

Hmm, ja, då vet jag inte, vet inget verktyg som heter "hajmert".
Skulle kunna vara något påhittat som ska låta som ett verktyg, eller att det skulle vara "hävert" men att det blev fel i manuset eller uttalet.
Citera
2018-04-23, 00:10
  #6
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Hmm, ja, då vet jag inte, vet inget verktyg som heter "hajmert".
Skulle kunna vara något påhittat som ska låta som ett verktyg, eller att det skulle vara "hävert" men att det blev fel i manuset eller uttalet.
Det här kan vara en av dom stora frågor som vi aldrig får svar på. Vi kanske får kontakta Janne Lööf själv.
Citera
2018-04-23, 00:16
  #7
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Mycket vild gissning.
En haj, hajare, hajmert (har hört alla varianter)

En ganska kort, grov, skiftnyckel där ena ändan har en hajmun.

En tandad öppning som man skulle kunna använda för sönderdragna skrvar.
Har ett par stycken liggande i källaren.
Tillverkare Bahco.
Citera
2018-04-23, 00:19
  #8
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Mycket vild gissning.
En haj, hajare, hajmert (har hört alla varianter)

En ganska kort, grov, skiftnyckel där ena ändan har en hajmun.

En tandad öppning som man skulle kunna använda för sönderdragna skrvar.
Har ett par stycken liggande i källaren.
Tillverkare Bahco.
Vad heter verktyget egentligen?
Citera
2018-04-23, 00:40
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Vad heter verktyget egentligen?
Hajnyckel
Citera
2018-04-23, 01:12
  #10
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappa6116
Hajnyckel
Jaha, en sån jävel! Har faktiskt alltid undrat vad dom heter. The more you know!
Citera
2018-04-23, 08:13
  #11
Medlem
Man brukar kalla dom för hajgap .
Citera
2018-04-24, 15:36
  #12
Medlem
Kollade den samiska versionen av skrotnisse på Öppet arkiv för att se hur dom hade översatt "Hajmert" men tro det eller ej så hade översättaren lämnat just det ordet.

Jag tror inte att det är "hävert" han säger. Den bästa gissningen hittills är väl att det är en hajnyckel. Kanske någon västgötsk slang för ordet. Känner att det vart kul att verkligen reda ut detta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback