Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-22, 19:43
  #13
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FilipTheBold
Okej. Jag erkänner att jag har dålig koll på Arnold. Det var dumt gjort av mig att skriva så.
Men proteinpulver är för att folk inte orkar laga egen mat?
Tycker inte att det verkar marknadsföras så.

Citat:
Ursprungligen postat av FilipTheBold
Tycker du att det existerar en kosttillskotthets i Sverige just nu, där fler och fler börjar köpa sådant och beter sig som att det är nödvändigt för att kunna träna över huvud taget?
Det var mer den poängen med tråden.

Till viss har det att göra med att man ibland eller väldigt ofta är för lat för att laga mat, eller så kanske man har bråttom på ngt vis. Då kan en shake vassle t.ex. vara smidigt att ha med sig.

Med det sagt så tror jag vi kan vara ganska säkra på att kosttillskott blivit så populärt som det är idag, och har varit i många år beror på att det marknadsför väldigt hårt.
Många där ute har ett stort ekonomiskt intresse då det är lätt att lura folk att tro att många av de kosttillskott som marknadsförs ska ge en större fördel på gymmet, eller förbättra hälsan.
I verkligheten så är det bara kosttillskott, inget annat.
Om du har brist på ngt så "kan" det hjälpa att ta ett extra tillskott.
Mer än så ska man inte förvänta sig.

Äter du så nyttig mat som du kan, sover när du ska, tränar och inte lever ett stressigt liv så behöver du inte ngt kosttillskott.
Citera
2018-04-22, 19:52
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Nu hann jag inte först med att svara, men instämmer i ovan.

Proteinpulver säljs för att någon ska tjäna pengar på de som tränar. Efterfrågan finns mest för att proteinpulver marknadsförs som ett måste när man tränar. Och det marknadsförs effektivt. Finns nog få andra aktiviteter där nybörjare lägger så mycket pengar kring aktiviteten som på just gym. Kosttillskott, kläder och dylikt.
Det handlar sällan om att folk inte orkar laga mat. De vet helt enkelt inte vad de ska äta eller ens när de bör äta. De köper en träningstidning eller frågar på Gymgrossisten där de säger: Det här pulvret är det du ska äta.

Ungefär något sådant om man ska förklara det enkelt.

Du var väl en av dom första som svarade i tråden?
Men ja, det var lite det här jag menade, även fast jag råkade fumla till trådstarten.
Citera
2018-04-22, 19:57
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Till viss har det att göra med att man ibland eller väldigt ofta är för lat för att laga mat, eller så kanske man har bråttom på ngt vis. Då kan en shake vassle t.ex. vara smidigt att ha med sig.

Med det sagt så tror jag vi kan vara ganska säkra på att kosttillskott blivit så populärt som det är idag, och har varit i många år beror på att det marknadsför väldigt hårt.
Många där ute har ett stort ekonomiskt intresse då det är lätt att lura folk att tro att många av de kosttillskott som marknadsförs ska ge en större fördel på gymmet, eller förbättra hälsan.
I verkligheten så är det bara kosttillskott, inget annat.
Om du har brist på ngt så "kan" det hjälpa att ta ett extra tillskott.
Mer än så ska man inte förvänta sig.

Äter du så nyttig mat som du kan, sover när du ska, tränar och inte lever ett stressigt liv så behöver du inte ngt kosttillskott.

Okej.
Ja precis det var ungefär detta som jag egentligen menade med tråden.
Citera
2018-04-22, 19:58
  #16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FilipTheBold
Har funderat utöver om alla dagens kosttillskott, proteinpulver, "äta si och så X min efter att du har tränat" etc. egentligen behövs.

Många tränar ju för att se bättre ut.
Jag har sett foton på äldre släktingar när dom var unga på 50 och 60-talen, dom har sett ganska så tränade och spänstiga ut. Men inte höll dom på med proteinpulver och sådant.

Nog finns det kanske vissa bra saker med kosttillskott och sådant. Att du kanske behöver sådant om du vill kunna se som Arnold Schwarzenegger tex. Men jag misstänker att det mycket är del av dagens konsumentsamhälle där företag vill bedriva forskning på saken och sedan tillverka produkter som folk sedan ska köpa, som är grunden till att alla dessa shaker och proteinbars har börjat bli fler och fler.

Är jag ute och cyklar? Vad tror ni?

Håller med dig och övriga "talare" i tråden: Kosttillskottsbranchen är en mångmiljardindustri, och många går på "bluffen"/reklamen och slänger bort sina pengar. Med allsidig kost så behöver man inte kosttillskott. Däremot tar jag själv två tabletter om dagen, en multivitamin med mineral och en c-vitamin "för att vara helgarderad", men kostar bara totalt 2 kronor/dag, så det är ingen kostnad att bry sig om..
Citera
2018-05-07, 20:39
  #17
Medlem
EliasAlucards avatar
Visst är det en del av konsumentsamhället, men framförallt är det produkter som den teknologiska utvecklingen har möjliggjort, så att säga. Gick liksom inte att göra proteinpulver på 1500-talet.

Sedan är multivitaminer, proteinpulver, kolhydratspulver osv, ett smidigare, billigare och om man gör det rätt, överlägset sätt att få i sig den bästa näringen. Själv äter jag liksom bara kosttillskott under vissa perioder, i stort sett allt är pulverdiet (förutom typ skalade hampafrön för fettet), jag gör antingen sojamjölsoppa som jag kryddar till med tomatpuré och starka kryddor, eller så slänger jag i några skopor havrepulver och sojaproteinisolat i min mutant mega mug, lite hampafrön, och äter allt på gymmet efter träningspasset tillsammans med multivitaminer osv.

Hur som helst, vet du vad du gör, alltså om du är hardcore, då är det äkta överlägsenhet att bara leva på kosttillskott. Enda fördelen ned med vanlig mat ät att det smakar godare, och det är verkligen den enda fördelen. Men en 100% kosttillskottsdiet, alltså pulverdiet, kan smaka rätt bra också, bara du använder fantasin med kryddor och liknande.

Hur som helst är det billigare med proteinpulver, och smidigare att "tillaga", därav köper vi det. Valet mellan att stå vid spisen/disken i minst en timma och hålla på, eller att bara slänga i några skopor, är ganska enkelt val.
Citera
2018-05-07, 21:01
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Visst är det en del av konsumentsamhället, men framförallt är det produkter som den teknologiska utvecklingen har möjliggjort, så att säga. Gick liksom inte att göra proteinpulver på 1500-talet.

Sedan är multivitaminer, proteinpulver, kolhydratspulver osv, ett smidigare, billigare och om man gör det rätt, överlägset sätt att få i sig den bästa näringen. Själv äter jag liksom bara kosttillskott under vissa perioder, i stort sett allt är pulverdiet (förutom typ skalade hampafrön för fettet), jag gör antingen sojamjölsoppa som jag kryddar till med tomatpuré och starka kryddor, eller så slänger jag i några skopor havrepulver och sojaproteinisolat i min mutant mega mug, lite hampafrön, och äter allt på gymmet efter träningspasset tillsammans med multivitaminer osv.

Hur som helst, vet du vad du gör, alltså om du är hardcore, då är det äkta överlägsenhet att bara leva på kosttillskott. Enda fördelen ned med vanlig mat ät att det smakar godare, och det är verkligen den enda fördelen. Men en 100% kosttillskottsdiet, alltså pulverdiet, kan smaka rätt bra också, bara du använder fantasin med kryddor och liknande.

Hur som helst är det billigare med proteinpulver, och smidigare att "tillaga", därav köper vi det. Valet mellan att stå vid spisen/disken i minst en timma och hålla på, eller att bara slänga i några skopor, är ganska enkelt val.

Jag undrar hur din obducent rapport kommer se ut med din kost asså...
Citera
2018-06-02, 08:45
  #19
Medlem
Funderat på proteinhysterin i Sverige under våren. Varit i Berlin och sedan på en träningsanläggning på Kanarieöarna. Ingenstans hyllmeter med proteindrycker eller proteinbars i butikerna.
Tyskar och Spanjorer verkar kunna överleva utan Nocco, Barbells och kvarg. Hur gör dom?
Citera
2018-06-02, 10:33
  #20
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGårman
Funderat på proteinhysterin i Sverige under våren. Varit i Berlin och sedan på en träningsanläggning på Kanarieöarna. Ingenstans hyllmeter med proteindrycker eller proteinbars i butikerna.
Tyskar och Spanjorer verkar kunna överleva utan Nocco, Barbells och kvarg. Hur gör dom?
Å andra sidan, tänk vad grova dessa hade varit om dom haft det.
Citera
2018-06-02, 22:41
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Å andra sidan, tänk vad grova dessa hade varit om dom haft det.

tänk vad trasiga njurar dom hade haft.
Citera
2018-06-02, 22:50
  #22
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lastmohikan
tänk vad trasiga njurar dom hade haft.
Intressant, vill du utveckla det där svaret?
Citera
2018-06-03, 22:17
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Intressant, vill du utveckla det där svaret?

ja, människokroppen är inte gjord för att konsumera protein i några stora mängder. gör man det ändå får man ta konsekvenserna. faktum är att vi inte behöver protein överhuvudtaget
Citera
2018-06-03, 22:28
  #24
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lastmohikan
ja, människokroppen är inte gjord för att konsumera protein i några stora mängder. gör man det ändå får man ta konsekvenserna. faktum är att vi inte behöver protein överhuvudtaget
Jodå, faktiskt inga som helst problem att inta protein i större mängder. Med stor mängd menar jag ett intag på upp mot 3.4 g/kg och dag, utan någon negativ påverkan på varken blodfetter, njurar eller leverfunktion, hos friska individer. Studien jag syftar på hade en uppföljning ett år senare och inte heller då såg man något negativt på hälsomarkörer.

Jag antar att du med "inte behöver protein", så menar du att det är aminosyror vi behöver. Vilket är korrekt, protein i kosten är dock det vanligaste sättet vi får i oss detta, och sällan i form av aminosyra-tillskott.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback