Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-22, 15:44
  #1
Medlem
Har funderat utöver om alla dagens kosttillskott, proteinpulver, "äta si och så X min efter att du har tränat" etc. egentligen behövs.

Många tränar ju för att se bättre ut.
Jag har sett foton på äldre släktingar när dom var unga på 50 och 60-talen, dom har sett ganska så tränade och spänstiga ut. Men inte höll dom på med proteinpulver och sådant.

Nog finns det kanske vissa bra saker med kosttillskott och sådant. Att du kanske behöver sådant om du vill kunna se som Arnold Schwarzenegger tex. Men jag misstänker att det mycket är del av dagens konsumentsamhälle där företag vill bedriva forskning på saken och sedan tillverka produkter som folk sedan ska köpa, som är grunden till att alla dessa shaker och proteinbars har börjat bli fler och fler.

Är jag ute och cyklar? Vad tror ni?
Citera
2018-04-22, 15:50
  #2
Medlem
Strålande slutledning.
Citera
2018-04-22, 16:09
  #3
Medlem
ja, det är ju bara idioter som håller på med sånt.
Citera
2018-04-22, 16:11
  #4
Medlem
rostigamazons avatar
Vanlig kost och stenhårda träningspass ska räcka.
Citera
2018-04-22, 16:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Strålande slutledning.

Får nog instämma.

TS, du vet absolut ingenting om kosttillskott... Varför diskuttera något när man inte satt sig in i frågan. Proteinpulver är mat i pulverform bara så du vet. Tror Arnold hade klarat sig utan det om jag ska vara ärlig.
Citera
2018-04-22, 18:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Får nog instämma.

TS, du vet absolut ingenting om kosttillskott... Varför diskuttera något när man inte satt sig in i frågan. Proteinpulver är mat i pulverform bara så du vet. Tror Arnold hade klarat sig utan det om jag ska vara ärlig.

Vad bra då att jag startade en tråd så att jag kan få veta hur saker ligger till, än jag skulle fortsätta och gå runt i min lilla bubbla.
Du kanske vill upplysa om vad fördelen med proteinpulver är än att äta vanlig kost, och varför det ens behövs.
__________________
Senast redigerad av FilipTheBold 2018-04-22 kl. 18:39.
Citera
2018-04-22, 18:56
  #7
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FilipTheBold
Vad bra då att jag startade en tråd så att jag kan få veta hur saker ligger till.
Du kanske vill upplysa om vad fördelen med proteinpulver är än att äta vanlig kost.

Fördelen med proteinpulver är att man snabbt kan blanda i en skopa eller två i en shaker och börja dricka omedelbart, medans det tar lite längre tid om man ska laga mat. Man kan även ha med sig en shake med proteinpulver nästan överallt.
Det finns även en annan fördel med vassle (särskilt vasslekoncentrat). För hälsa och återhämtning så kan vassle p g a sin höga biotillgänglighet öka nivåerna glutation i kroppen (kroppens mest potenta antioxidant) vilket kan snabba på återhämtning från träning och sjukdom.
Men dock så bör du välja ett ekologiskt alternativ här av den enkla anledning att kvaliteten kommer vara högre, och du slipper dom flesta tillsatser som en icke ekologisk produkt har.

Utöver detta så finns det väl inte så många andra fördelar med vassle.
Tänker man på det här med glutation för hälsa så ska man nog inte förvänta sig underverk bara för att det är den mest potenta antioxidant. Det finns många andra faktorer som kommer avgöra om du återhämtar dig snabbare etc.
Värt att lägga på minnet dock.

Arnold's fysik har inget med proteinpulver att göra, så mycket kan jag säga.
Ska man bygga muskler så är vanlig mat precis lika bra.
Precis lika viktig är träningen, men framförallt återhämtning och sömn.
För mycket träning och för lite återhämtning är det som kommer att sabba dina resultat.
Stressa inte heller. Stress dödar både träning och hälsa.
Citera
2018-04-22, 19:00
  #8
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FilipTheBold
Vad bra då att jag startade en tråd så att jag kan få veta hur saker ligger till, än jag skulle fortsätta och gå runt i min lilla bubbla.
Du kanske vill upplysa om vad fördelen med proteinpulver är än att äta vanlig kost, och varför det ens behövs.
Som redan svarats i tråden: Det är billigt och fullvärdigt, har även en rad hälsofördelar. Med det sagt så är det givetvis inget magiskt, det är mjölkprotein. Det går precis lika bra att få i sig samma mängd protein från kosten om man föredrar det. Vassleprotein är dock ett smidigt sätt att utöka sitt intag.
Citera
2018-04-22, 19:12
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Fördelen med proteinpulver är att man snabbt kan blanda i en skopa eller två i en shaker och börja dricka omedelbart, medans det tar lite längre tid om man ska laga mat. Man kan även ha med sig en shake med proteinpulver nästan överallt.
Det finns även en annan fördel med vassle (särskilt vasslekoncentrat). För hälsa och återhämtning så kan vassle p g a sin höga biotillgänglighet öka nivåerna glutation i kroppen (kroppens mest potenta antioxidant) vilket kan snabba på återhämtning från träning och sjukdom.
Men dock så bör du välja ett ekologiskt alternativ här av den enkla anledning att kvaliteten kommer vara högre, och du slipper dom flesta tillsatser som en icke ekologisk produkt har.

Utöver detta så finns det väl inte så många andra fördelar med vassle.
Tänker man på det här med glutation för hälsa så ska man nog inte förvänta sig underverk bara för att det är den mest potenta antioxidant. Det finns många andra faktorer som kommer avgöra om du återhämtar dig snabbare etc.
Värt att lägga på minnet dock.

Arnold's fysik har inget med proteinpulver att göra, så mycket kan jag säga.
Ska man bygga muskler så är vanlig mat precis lika bra.
Precis lika viktig är träningen, men framförallt återhämtning och sömn.
För mycket träning och för lite återhämtning är det som kommer att sabba dina resultat.
Stressa inte heller. Stress dödar både träning och hälsa.

Okej. Jag erkänner att jag har dålig koll på Arnold. Det var dumt gjort av mig att skriva så.
Poängen var snarare att folk som vill kunna bli pumpade i världsklass kanske behöver tänka striktare med näringsämnen. Inte vanliga gymmare.
Men proteinpulver är för att folk inte orkar laga egen mat?
Tycker inte att det verkar marknadsföras så.
__________________
Senast redigerad av FilipTheBold 2018-04-22 kl. 19:41.
Citera
2018-04-22, 19:20
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Som redan svarats i tråden: Det är billigt och fullvärdigt, har även en rad hälsofördelar. Med det sagt så är det givetvis inget magiskt, det är mjölkprotein. Det går precis lika bra att få i sig samma mängd protein från kosten om man föredrar det. Vassleprotein är dock ett smidigt sätt att utöka sitt intag.

Tycker du att det existerar en kosttillskotthets i Sverige just nu, där fler och fler börjar köpa sådant och beter sig som att det är nödvändigt för att kunna träna över huvud taget?
Det var mer den poängen med tråden.
Citera
2018-04-22, 19:41
  #11
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FilipTheBold
Tycker du att det existerar en kosttillskotthets i Sverige just nu, där fler och fler börjar köpa sådant och beter sig som att det är nödvändigt för att kunna träna över huvud taget?
Det var mer den poängen med tråden.

Jag är med på vad du menar och håller med till viss del. Vissa börjar köpa på sig tillskott innan dom ens skaffar ett gymkort eller ser över hur sin kost ser ut. Jag är inte emot tillskott och jag använder själv det. Men jag är även fullt medveten om att det går utmärkt att få i sig det man behöver med en bra sammansatt kost. Med tanke på hur det ser ut med sociala medier idag är det inte konstigt att det säljs såpass bra som det gör, marknadsföring är i princip gratis idag. Sen att en del förlitar sig på tillskott finns det säkert en sanning i också.
Citera
2018-04-22, 19:42
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FilipTheBold
Okej. Jag erkänner att jag har dålig koll på Arnold. Det var dumt gjort av mig att skriva så.
Men proteinpulver är för att folk inte orkar laga egen mat?
Tycker inte att det verkar marknadsföras så.

Nu hann jag inte först med att svara, men instämmer i ovan.

Proteinpulver säljs för att någon ska tjäna pengar på de som tränar. Efterfrågan finns mest för att proteinpulver marknadsförs som ett måste när man tränar. Och det marknadsförs effektivt. Finns nog få andra aktiviteter där nybörjare lägger så mycket pengar kring aktiviteten som på just gym. Kosttillskott, kläder och dylikt.
Det handlar sällan om att folk inte orkar laga mat. De vet helt enkelt inte vad de ska äta eller ens när de bör äta. De köper en träningstidning eller frågar på Gymgrossisten där de säger: Det här pulvret är det du ska äta.

Ungefär något sådant om man ska förklara det enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback