Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-22, 12:48
  #1
Medlem
WGASs avatar
Två år på raken nu har jag sett fladdermöss flyga omkring utanför min balkong mitt på dagen. Är inte fladdermöss enbart nattaktiva? Har iaf aldrig varit med om sånt förr. Konstigt.
Citera
2018-04-22, 13:38
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Inte noterat om det skett reparationer eller nåt liknande som stör deras boplatser?
Citera
2018-04-22, 13:47
  #3
Medlem
Flanderiuss avatar
Har sett fladdermöss ute i dagsolen flertalet gånger. De är blinda djur, så för deras del gör dag och natt ingen skillnad. Varför de är nattdjur är av den anledningen att större rovdjur inte lika lätt ska kunna ta dem när de själva är ute och jagar.
Citera
2018-04-22, 14:31
  #4
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flanderius
Har sett fladdermöss ute i dagsolen flertalet gånger. De är blinda djur, så för deras del gör dag och natt ingen skillnad. Varför de är nattdjur är av den anledningen att större rovdjur inte lika lätt ska kunna ta dem när de själva är ute och jagar.

Fladdermöss är inte alls blinda.

Det händer att fladdermöss är ute och flyger omkring på dagen, särskilt om deras sovplats blir störd.
Citera
2018-04-22, 16:04
  #5
Medlem
WGASs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Inte noterat om det skett reparationer eller nåt liknande som stör deras boplatser?

Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Fladdermöss är inte alls blinda.

Det händer att fladdermöss är ute och flyger omkring på dagen, särskilt om deras sovplats blir störd.

Bor nära ett naturreservat och tar för givet att de kommer från skogen, finns just inga gamla hus här och inget direkt störande vad jag kan tro. Kul att se dem i solljus, väldigt fina små kräk
Citera
2018-04-22, 20:32
  #6
Moderator
najass avatar
Dels flyger de på dagen om de störs, särskilt nu på våren är de känsliga och reagerar lätt på störningar. Dels finns det ju faktiskt dagaktiva arter. Stor fladdermus ser jag ofta mitt på dagen, men den är så pass stor att en icke-biolog reagerar och då hade nog TS skrivit nått om storleken. Annars är mustaschfladdermus också dagaktiv hyfsat ofta.
Citera
2018-04-23, 06:25
  #7
Medlem
Kan det varit en större brunfladdermus? De jagar ofta på dagen
https://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%...brunfladdermus
Citera
2018-04-23, 20:29
  #8
Medlem
WGASs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Dels flyger de på dagen om de störs, särskilt nu på våren är de känsliga och reagerar lätt på störningar. Dels finns det ju faktiskt dagaktiva arter. Stor fladdermus ser jag ofta mitt på dagen, men den är så pass stor att en icke-biolog reagerar och då hade nog TS skrivit nått om storleken. Annars är mustaschfladdermus också dagaktiv hyfsat ofta.

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Kan det varit en större brunfladdermus? De jagar ofta på dagen
https://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%...brunfladdermus
Kan inte avgöra arten. Dock var den väldigt liten i mina ögon och ljusbrun.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback