Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-22, 12:24
  #1
Medlem
Hej,
kan någon kunnig person hjälp mig att tyda mitt provsvar.
Har under flera år haft flera symtom på testo brist.
Låg sex drift
Extremt trött jämt
Värk i leder och muskler
Deppig
Lång återhämtning efter tränings pass
Orkeslös.
mm mm.
Gjorde detta test för några år sedan.

Testosterone 9,42 ng/ml
Shbg 81,96 nmol/l
T3 105 ng/dl
T4 1,39 ng/dl
Estradiol 19,6 pg/ml


Hoppas att någon kan hjälpa mig,

Ha det/ kalle
Citera
2018-04-22, 12:39
  #2
Medlem
Nu är jag ingen expert men har samma problem och har läst mycket.
Din testo är för låg ja. Borde ligga runt 20 minst men gärna upp mot 30. SHBG är högt vilket innebär att ditt aktiva testosteron är extremt lågt. Estradiol är normalt.

Togs inga andra prover? Prolaktin, TSH, FSH, LH? Kortisol?
Citera
2018-04-22, 13:28
  #3
Medlem
Tack Villjalentine,

Har misstänkt att det är lågt mår dåligt som tusan.
Är mitt testo väldigt lågt?
Jag har varit på 2 provtagningar varav ett på karolinska men dom är inte intresserade att hjälpa mig,
funderar att åka till England för hjälp.



här är några av dom andra provsvaren hittar dock inget Kortisol värde.

LH 5,77mIU/ml

FSH 1,86mIU/ml

Prolactin 8,2ng/ml
Citera
2018-04-22, 15:26
  #4
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Nu är jag ingen expert men har samma problem och har läst mycket.
Din testo är för låg ja. Borde ligga runt 20 minst men gärna upp mot 30. SHBG är högt vilket innebär att ditt aktiva testosteron är extremt lågt. Estradiol är normalt.

Togs inga andra prover? Prolaktin, TSH, FSH, LH? Kortisol?

Varför gärna upp mot 30? Jag skapade nyss en tråd här under Medicin och Hälsa så att vi som lider av låg egenproduktion och liknande kan ge varandra tips och råd. Kolla gärna in den tråden då jag vet att fler som varit inne på TRT under F12 skrivit där men ofta blir ju diskussionerna mer mot preppande snarare än just det medicinska.

Förstår inte riktigt varför 30 skulle vara någon magisk siffra dock. 20 är ett helt okej värde, och när det handlar om TRT så kommer läkaren ändå att försöka satsa på att få folk till medianvärde och vare sig i det högre eller lägre spannet.

Kan dock konstatera att TS testo är alldeles för lågt. Jag får TRT och mitt dalvärde låg på 18pg/ml och kommer med tiden att öka. Mår redan skitbra bara efter någon månad
Citera
2018-04-22, 15:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pocarisweat
Varför gärna upp mot 30? Jag skapade nyss en tråd här under Medicin och Hälsa så att vi som lider av låg egenproduktion och liknande kan ge varandra tips och råd. Kolla gärna in den tråden då jag vet att fler som varit inne på TRT under F12 skrivit där men ofta blir ju diskussionerna mer mot preppande snarare än just det medicinska.

Förstår inte riktigt varför 30 skulle vara någon magisk siffra dock. 20 är ett helt okej värde, och när det handlar om TRT så kommer läkaren ändå att försöka satsa på att få folk till medianvärde och vare sig i det högre eller lägre spannet.

Kan dock konstatera att TS testo är alldeles för lågt. Jag får TRT och mitt dalvärde låg på 18pg/ml och kommer med tiden att öka. Mår redan skitbra bara efter någon månad

Den högsta naturliga testosteronivån för den specifika individen är bäst. Troligtvis ligger den närmare 30 för personer under 30 år.
Har man lågt testosteron har det alltid en orsak och man bör finma den och åtgärda den innan man börjar med TRT. TRT är lite som att amputera benet om man har ont i det utan att utreda orsaken och behandla den.
Citera
2018-04-22, 16:06
  #6
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Den högsta naturliga testosteronivån för den specifika individen är bäst. Troligtvis ligger den närmare 30 för personer under 30 år.
Har man lågt testosteron har det alltid en orsak och man bör finma den och åtgärda den innan man börjar med TRT. TRT är lite som att amputera benet om man har ont i det utan att utreda orsaken och behandla den.

Han skrev inte sin ålder och när det kommer till att medicinst tillsätta exogent testo så görs det ofta (globalt, inte i jante-Sverige) baserat på just symptom och snarare än att enbart se till siffror. Hans testosteron är lågt, men hade han legat inom ref-värdet så hade han fortfarande kunnat lida av någon ev sjukdom eller ha andra anledningar till att hans serum-nivåer är så pass låga.

Att skriva att det helst ska ligga runt 30 går ju stick i stäv mot att du delvis inte vet hans ålder, och dessutom skulle det mycket väl kunna vara en alldeles för hög dos för honom i synnerhet då han redan har väldigt lågt testo så pekar det väl mer på att han eventuellt kunde vara någon som normalt sett inte ligger inom de högre värderna för ref-värdena? Kan ju bara peka på hans symptom och provsvar men endokrinologer/urologer och andra som arbetar med hormoner och ger TRT söker sig mer eller mindre alltid till en mediansiffra eller ett så kallat "steady state" för att därefter kunna justera efter behov. Vissa behöver ligga över 20, andra under..Det är bara en siffra, det är symptomen samt orsaken till det låga testot som är det viktiga.

Orsaken i TS fall kan jag inte svara på men att säga att TRT = att amputera benet är jävligt missvisande då det tar år att fucka upp det egna systemet så mycket av exogent testo, vilket krävs i bra mycket högre doser än för TRT, varav den internationella läkarkåren som inte är så skitnödiga som i Sverige också vet, och därför så innebär inte per se TRT = Stänga ner sig själv för all evighet per se utan det är ofta att man får TRT för att behandla symptom innan sjukdom blivit fastställd, i synnerhet när det kommer till endokrina sjukdomar.
Citera
2018-04-22, 19:14
  #7
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallekobra12
Hej,
kan någon kunnig person hjälp mig att tyda mitt provsvar.
Har under flera år haft flera symtom på testo brist.
Låg sex drift
Extremt trött jämt
Värk i leder och muskler
Deppig
Lång återhämtning efter tränings pass
Orkeslös.
mm mm.
Gjorde detta test för några år sedan.

Testosterone 9,42 ng/ml
Shbg 81,96 nmol/l
T3 105 ng/dl
T4 1,39 ng/dl
Estradiol 19,6 pg/ml


Hoppas att någon kan hjälpa mig,

Ha det/ kalle
9,42 ng/ml torde motsvara ca 32 nmol/L (vanligare enhet i Sverige), dvs ett normalt värde.
__________________
Senast redigerad av Schering 2018-04-22 kl. 19:16.
Citera
2018-04-22, 19:22
  #8
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
9,42 ng/ml torde motsvara ca 32 nmol/L (vanligare enhet i Sverige), dvs ett normalt värde.

Såg inte ens att det var nanogram, utan utgick från att det var nmol/L. Här I Japanland så är det vanligast med pictogram när man mäter testo...Tack för att du uppenbart är mer skarpsynt än mig.
Citera
2018-04-22, 19:58
  #9
Medlem
Du har helt klart lågt nog till TRT, och det skulle förmodligen öka din livskvalite avsevärt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback