Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-22, 09:39
  #1
Avstängd
Hej boys, är 20 år gammal och försöker bli så optimal som möjligt, äter och gymmar regelbundet och käkar omega-3 och d3 kosttillskott. Räcker det eller är det något mer jag bör fixa?
Citera
2018-04-22, 09:50
  #2
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin-118
Hej boys, är 20 år gammal och försöker bli så optimal som möjligt, äter och gymmar regelbundet och käkar omega-3 och d3 kosttillskott. Räcker det eller är det något mer jag bör fixa?
Finns väl ingen ide att äta kosttillskott överhuvudtaget om man äter bra. Och inte har en påvisad brist av några ämnen. Det man kan säga om kosttillskott generellt är väl att de är
1. Relativt ofarliga
2. Dyra och
3. I normalfallet verkningslösa
Då tänker jag inte på proteintillskott för att bygga muskler, valeriana om man vill sova bättre, kaffe för att bli piggare, multipiller för veganer, folsyra för gravida etc
Citera
2018-04-22, 09:56
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Finns väl ingen ide att äta kosttillskott överhuvudtaget om man äter bra. Och inte har en påvisad brist av några ämnen. Det man kan säga om kosttillskott generellt är väl att de är
1. Relativt ofarliga
2. Dyra och
3. I normalfallet verkningslösa
Då tänker jag inte på proteintillskott för att bygga muskler, valeriana om man vill sova bättre, kaffe för att bli piggare, multipiller för veganer, folsyra för gravida etc
Är du säker på det verkligen? Får man i sig allt man behöver bara man äter bra alltså ris grönsaker kött ägg och sånt? Missar man inget?

Alltså missar man inga viktiga ämnen? Eller kommer allt med och sprider ut sig i kroppen liksom
Citera
2018-04-22, 09:57
  #4
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin-118
Hej boys, är 20 år gammal och försöker bli så optimal som möjligt, äter och gymmar regelbundet och käkar omega-3 och d3 kosttillskott. Räcker det eller är det något mer jag bör fixa?

Jag hade kört vitaminer och mineraler också. Äter man dåligt kan det även vara värt att fixa proteintillskott. Men sköter man kosten är det egentligen onödigt.
Citera
2018-04-22, 10:10
  #5
Medlem
Hej! Tycker inte du ska lyssna på moraltanterna (som kör det eviga och tjötiga snacket "vanlig mat räcker") här inne. Det är jättebra att börja käka alternativa tillskott redan vid 19-20. 10 år senare kommer du tacka dig själv för att du hållt dig i så bra trim som möjligt. Det är bara att bunkra hem aminosyror, vitaminer osv. Kostar skjortan om man vill ha det bästa (det sämsta är inte värt nog-oftast rent skit, de dyrare märkena gör alltid större skillnad dock), och absolut värt!
Citera
2018-04-22, 10:11
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbe4311
Hej! Tycker inte du ska lyssna på moraltanterna här inne. Det är jättebra att börja käka alternativa tillskott redan vid 20. 10 år senare kommer du tacka dig själv för att du hållt dig i så bra trim som möjligt. Det är bara att bunkra hem aminosyror, vitaminer osv. Kostar skjortan om man vill ha det bästa (det sämsta är inte värt nog-oftast rent skit, de dyrare märkena gör alltid större skillnad dock), och absolut värt!
Ok har du nåt bra tips på vart man ska köpa grejerna? är det nåt mer än omega3 och d3 jag borde skaffa?
Citera
2018-04-22, 10:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robin-118
Ok har du nåt bra tips på vart man ska köpa grejerna? är det nåt mer än omega3 och d3 jag borde skaffa?


Bcaa är bra komplement. Så länge det är bra produkter och inte billigt skräp så är det inte hur mycket olika grejer du tar, utan vad det är i dem helt enkelt.
Citera
2018-04-22, 10:19
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbe4311
Bcaa är bra komplement. Så länge det är bra produkter och inte billigt skräp så är det inte hur mycket olika grejer du tar, utan vad det är i dem helt enkelt.
Coolt jag ska kolla vidare på det, så länge det kan ge en edge liksom så vill jag ha det!

Vet ni om det finns någon svensk motsvarighet till Onnit som finns i USA? Dom har en massa prylar som ser bra ut!
Citera
2018-04-22, 10:28
  #9
Medlem
jpettersson1991s avatar
Inget tillskott är nödvändigt förutsatt att du äter en varierad kost i tillräcklig mängd. BCAA som ovan nämnde är bortkastade pengar och helt värdelöst. Tillskott av aminosyror överlag är förmodligen onödigt om du redan får i dig tillräckligt med protein från kosten. Skulle du behöva utöka ditt proteinintag så är t.ex ett vassleprotein att rekommendera, behöver inte vara det dyraste. Detsamma gäller vitaminer, detta får du i dig genom kosten, möjligtvis att det kan vara en ökad risk för brist för vissa vitaminer beroende på hur din kost ser ut.
Citera
2018-04-22, 10:32
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Inget tillskott är nödvändigt förutsatt att du äter en varierad kost i tillräcklig mängd. BCAA som ovan nämnde är bortkastade pengar och helt värdelöst. Tillskott av aminosyror överlag är förmodligen onödigt om du redan får i dig tillräckligt med protein från kosten. Skulle du behöva utöka ditt proteinintag så är t.ex ett vassleprotein att rekommendera, behöver inte vara det dyraste. Detsamma gäller vitaminer, detta får du i dig genom kosten, möjligtvis att det kan vara en ökad risk för brist för vissa vitaminer beroende på hur din kost ser ut.
Men hur vet jag om jag får i mig tillräckligt? Käkar ägg och ibland kött (blandfärs, nötfärs), men mest ägg. sen käkar jag ju grönsaker hela tiden och frukt/bär. Ris och potatis käkar jag med.
Citera
2018-04-22, 10:38
  #11
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin-118
Men hur vet jag om jag får i mig tillräckligt? Käkar ägg och ibland kött (blandfärs, nötfärs), men mest ägg. sen käkar jag ju grönsaker hela tiden och frukt/bär. Ris och potatis käkar jag med.

Det du äter är en bra sammansatt och varierad kost, du behöver inte oroa dig för eventuella brister när det gäller vitaminer/mineraler. Om du får i dig tillräckligt med protein eller inte beror ju på mängden du äter i dagsläget. Ägg är en utmärkt källa till protein, även näringsrikt överlag. Vill du ha annan proteinkälla att variera med kan kyckling/fisk vara ett alternativ. Annars är som sagt ett vassleprotein utmärkt och fullvärdigt, om du skulle behöva utöka proteinintaget.
Citera
2018-04-22, 11:08
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robin-118
Men hur vet jag om jag får i mig tillräckligt? Käkar ägg och ibland kött (blandfärs, nötfärs), men mest ägg. sen käkar jag ju grönsaker hela tiden och frukt/bär. Ris och potatis käkar jag med.

Fisk.

omega3
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback