Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-22, 08:26
  #1
Medlem
Började med ett diskbråck. Gick till VC och fick bara en läkare. Genast började hon skriva ut höga doser och jag hade inte så bra koll. Snart låg jag på över 200mg om dagen och ökade snabbt upp till 330mg redan första året, allt enligt läkarens ordination.

Nu efter 3 år slutade hon, jag fick ny läkare som blev helt chockad över mina doser som ordinerats.
Hon sa att du har missbruksdoser.
Efter mötet var jag så förbannad på gamla läkaren som gjort detta mot mig!!
Kändes som hon stulit 3 år av min tid med min dotter pga ”fantomsmärtorna” Oxyn ger.

Gick hem, läste på forum och av ren slump hade jag Lyrica och stesolid som bara stått i skåpet i 2-3år, dock ej gamla.
Tvärklippte Oxyn förra torsdagen och använde 225mg Lyrica 2ggr om dagen och Stesolid vid behov.
Jag lovar er att Lyrica gör underverk mot Cold Turkey!!
Tog säkert bort 75% av abstinensen och stessarna 10%.
Sen Imodium mot magen och allergitabletter då histaminer frisläpps när man klipper opiater.
Visst var det tufft de 20% abstinens jag hade men hanterbart och kunde leva ”hyfsat” första 5 dagarna. Slutade med lyrican dag 6 och är nu inne på dag 10 helt ren från Oxy och vill aldrig se skiten igen, gav bort en full hundraburk så inget hemma. Inget sug, mår toppen och kan äntligen vara en bra pappa igen åt min dotter då det var Oxyn som lurade mig att jag hade så ont.
Så kom ihåg detta!! Lyrica gör underverk, ta inte för stora doser så ni blir kär i det, ha max 20-25 hemma, det räcker.
Lyrica fungerar bättre än något som sjukvården ger mot opiatabstinens. Lita på mitt ord, jag har just gjort ”Cold Turkey” från 350mg om dagen.
Lycka till mina Flashback-kamrater som vill sluta, detta är det bästa tips jag kan ge er.👍

Mvh / Hundbajset
__________________
Senast redigerad av Hundbajset 2018-04-22 kl. 08:29. Anledning: Glömde en sak
Citera
2018-04-23, 09:47
  #2
Medlem
grymt101s avatar
Imponerande måste jag säga, lycka till i framtiden!
Citera
2018-05-13, 17:24
  #3
Medlem
Tack så mycket. Inne på dag 32 helt ren från Oxyn. Varit lite hos sjukvården för att kolla blodtryck o sånt och är fysiskt 95% igen. Men nu har tyvärr dopaminbristen slagit till som en slägga då opiater får hjärnan att sluta tillverka dopamin. Är ingen regelrätt depression utan typ 3 resor värre, allt är meningslöst och glädjelöst. Att komma hem är det värsta på hela dagen, ingen glädje. Antidepressiva hinner inte ens börja verka innan hjärnan börjar tillverka dopamin själv igen sa en läkare så jag fick atarax.. att ta när det är som sämst, vilken jävla skitmedicin, som sockerpiller.
Men tar tid 7-10 veckor om man slutat med nedtrappning innan dopaminet kommer igång igen, svårt att säga i mitt fall då jag gick CT, kan ta längre så jag förstår att folk får återfall verkligen. Rekommenderar förresten ingen att göra det CT.
Men jag lever för min dotter så kommer aldrig mer röra skiten, fy fan vad jag hatar det.. Men det är tufft att göra det ensam, så mycket kan jag säga, förstår att behandlingshem behövs.
Citera
2018-06-18, 09:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundbajset
Började med ett diskbråck. Gick till VC och fick bara en läkare. Genast började hon skriva ut höga doser och jag hade inte så bra koll. Snart låg jag på över 200mg om dagen och ökade snabbt upp till 330mg redan första året, allt enligt läkarens ordination.

Nu efter 3 år slutade hon, jag fick ny läkare som blev helt chockad över mina doser som ordinerats.
Hon sa att du har missbruksdoser.
Efter mötet var jag så förbannad på gamla läkaren som gjort detta mot mig!!
Kändes som hon stulit 3 år av min tid med min dotter pga ”fantomsmärtorna” Oxyn ger.

Gick hem, läste på forum och av ren slump hade jag Lyrica och stesolid som bara stått i skåpet i 2-3år, dock ej gamla.
Tvärklippte Oxyn förra torsdagen och använde 225mg Lyrica 2ggr om dagen och Stesolid vid behov.
Jag lovar er att Lyrica gör underverk mot Cold Turkey!!
Tog säkert bort 75% av abstinensen och stessarna 10%.
Sen Imodium mot magen och allergitabletter då histaminer frisläpps när man klipper opiater.
Visst var det tufft de 20% abstinens jag hade men hanterbart och kunde leva ”hyfsat” första 5 dagarna. Slutade med lyrican dag 6 och är nu inne på dag 10 helt ren från Oxy och vill aldrig se skiten igen, gav bort en full hundraburk så inget hemma. Inget sug, mår toppen och kan äntligen vara en bra pappa igen åt min dotter då det var Oxyn som lurade mig att jag hade så ont.
Så kom ihåg detta!! Lyrica gör underverk, ta inte för stora doser så ni blir kär i det, ha max 20-25 hemma, det räcker.
Lyrica fungerar bättre än något som sjukvården ger mot opiatabstinens. Lita på mitt ord, jag har just gjort ”Cold Turkey” från 350mg om dagen.
Lycka till mina Flashback-kamrater som vill sluta, detta är det bästa tips jag kan ge er.👍

Mvh / Hundbajset


Starkt jobbat.
Sitter på 200mg 10år atm, gick från smärta till missbruk :C
Citera
2018-06-18, 16:15
  #5
Medlem
Buttersss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundbajset
Tack så mycket. Inne på dag 32 helt ren från Oxyn. Varit lite hos sjukvården för att kolla blodtryck o sånt och är fysiskt 95% igen. Men nu har tyvärr dopaminbristen slagit till som en slägga då opiater får hjärnan att sluta tillverka dopamin. Är ingen regelrätt depression utan typ 3 resor värre, allt är meningslöst och glädjelöst. Att komma hem är det värsta på hela dagen, ingen glädje. Antidepressiva hinner inte ens börja verka innan hjärnan börjar tillverka dopamin själv igen sa en läkare så jag fick atarax.. att ta när det är som sämst, vilken jävla skitmedicin, som sockerpiller.
Men tar tid 7-10 veckor om man slutat med nedtrappning innan dopaminet kommer igång igen, svårt att säga i mitt fall då jag gick CT, kan ta längre så jag förstår att folk får återfall verkligen. Rekommenderar förresten ingen att göra det CT.
Men jag lever för min dotter så kommer aldrig mer röra skiten, fy fan vad jag hatar det.. Men det är tufft att göra det ensam, så mycket kan jag säga, förstår att behandlingshem behövs.


Inspirerande att läsa. Med viljestyrka och motivation verkar man klara av vad fan som helst. Hoppas att livet blir ljusare och ljusare nu.
Citera
2018-07-28, 21:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butterss
Inspirerande att läsa. Med viljestyrka och motivation verkar man klara av vad fan som helst. Hoppas att livet blir ljusare och ljusare nu.

Hej! Jodå det blir ljusare och ljusare.
Är nu inne på 4:e månaden helt ren och visst finns en del problem kvar som dålig kondis, sömnbrist, ytlig sömn och mycket negativa tankar/meningslöshet.
Men allt går stadigt framåt och väntar nu barn nummer 2 så motivationen är starkare än någonsin att besegra det negativa :-)
Har dock inte haft något sug öht efter opiater under dessa 4 månader, hatar skiten.
Kan väl bero på att jag aldrig blev kär i själva ruseffekten, blev bara kär i smärtlindringen.

Trevlig sommar!
Citera
2018-07-29, 02:46
  #7
Medlem
Varför inte söka till laro? Dina doser är höga och att ha stått på så mkt ger permanenta skador som du kommer behöva se till att ha en fungerande medicin för som dessutom gör dig minimalt berusad. Buprenorfin får än att fungera bra utan att man känner sig påverkad. Dessutom stängs receptorerna av så du inte får effekt utav att ta eftra doser alternativa opiater vid sidan om.
Citera
2018-08-02, 11:36
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheContender
Varför inte söka till laro? Dina doser är höga och att ha stått på så mkt ger permanenta skador som du kommer behöva se till att ha en fungerande medicin för som dessutom gör dig minimalt berusad. Buprenorfin får än att fungera bra utan att man känner sig påverkad. Dessutom stängs receptorerna av så du inte får effekt utav att ta eftra doser alternativa opiater vid sidan om.

Hej! Nädå det behövs verkligen inte.
Är 4 månader nu utan och börjar bli mig själv mer och mer. Har inga som helst problem med att vara utan opiater, finns inget sug och jag avskyr verkligen opiater.
Skulle kännas helt bortkastat att börja äta buprenorfin och bli en slav under det.
Jag tror inte jag har fått någon bestående skada, skulle så vara fallet så är det inga problem att leva med.
Ibland får man ta tjuren vid hornen och acceptera det som händer.
Men tack för omtanken!

Ha det gott!
Citera
2018-09-10, 20:40
  #9
Medlem
Jävligt skönt att läsa om din fight! Snart en månad drogfrihet här, främst Tram men även tagit Oxy. Ett par års missbruk. Har gått på NA, blev positivt överraskad. Den fysiska abstinensen är väl under kontroll, dock lite problem med sömn fortfarande... plus tröttheten är förlamande 🙄

Är dock fast besluten att fixa detta, första gången jag slutat på ett aktivt sätt och bett om hjälp (NA).. Skönt att inte vara ensam... alltid varit livrädd att hamna på behandlingshem då jag har barn, vill hålla ihop livet.

Hur upplevde du med den psykiska at:n? När började du uppleva ett bättre psykiskt mående?
Citera
2018-09-10, 20:57
  #10
Avstängd
brukar dolkontin 80mg / 2 per dygn för smärta i rygg , diskbrock och annat sedan minst 5år tillbaka
brukar ha månadsvis uppehåll när smärtan är mindre , och har aldrig känt behov / beroende av detta medel , bröt även oxycontin och tramadol rakt av utan nå problem när jag fick nytt smärtstillande .

känner berusning och smärtlindring av den dos morfin jag har nu , skönt men kan bryta när jag vill
så känner att jag har full kontroll på min medicinering trots lång tid på dessa medel

så att utveckla beroende beror på vem du är och hur du fungerar i sinnet
Citera
2018-09-10, 22:00
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spacefun
brukar dolkontin 80mg / 2 per dygn för smärta i rygg , diskbrock och annat sedan minst 5år tillbaka
brukar ha månadsvis uppehåll när smärtan är mindre , och har aldrig känt behov / beroende av detta medel , bröt även oxycontin och tramadol rakt av utan nå problem när jag fick nytt smärtstillande .

känner berusning och smärtlindring av den dos morfin jag har nu , skönt men kan bryta när jag vill
så känner att jag har full kontroll på min medicinering trots lång tid på dessa medel

så att utveckla beroende beror på vem du är och hur du fungerar i sinnet

De första 10 åren brukade jag Tramadol av och till, kunde ha uppehåll utan problem. Kunde ta en tablett och må hur bra som helst. Sen hände nåt, behovet blev större och jag utvecklade ett missbruk, efter 10 år! De sista två åren.. personlig katastrof för mig. Jag tror absolut att människor har olika stora "missbrukspersonligheter" men förr eller senare går det åt helvete..
Citera
2018-09-10, 22:11
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FrVaFan
De första 10 åren brukade jag Tramadol av och till, kunde ha uppehåll utan problem. Kunde ta en tablett och må hur bra som helst. Sen hände nåt, behovet blev större och jag utvecklade ett missbruk, efter 10 år! De sista två åren.. personlig katastrof för mig. Jag tror absolut att människor har olika stora "missbrukspersonligheter" men förr eller senare går det åt helvete..

att men jämna mellanrum ta långa pauser i brukandet gör att du kan märka bättre om du håller på
att utveckla ett missbruk , att ta paus fast du har preparat hemma , och att du klarar det utan problem
gör att du kan klippa allt när du vill .

det lilla jag känner av som bivekning är att man tappar kondition och får kämpa lite för att behålla den ,
styrkan finns där dock alltid , sedan också hård mage i mellanåt
men det är allt

skulle lätt kunna klippa allt i dag , men då får jag ont och får ett mer begränsat liv
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback