Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-21, 17:38
  #1
Medlem
Hej! Har testat lite olika vattenflaskor till sportcykel och tycker att med lite värme och man cyklat någon mil, så smakar det liksom plast och närmast till odrickbart. Har testat ett flertal flaskor med samma resultat och tror säkert inte att detta är speciellt nyttigt. Men sedan att cykla i värmen några mil utan vatten är ju inte heller hälsosamt. Glasflaskor finns inte heller mig veterligen, så är det någon som har tips om vettig flaska utan plastsmak?
Citera
2018-04-21, 17:54
  #2
Medlem
Här är en vattenflaska i glas. Men vet inte om den fungerar bra i flaskhållare med tanke på silikonhöljet.

http://www.laplandecostore.se/varuma...0-ml-onyx.html

Utbudet av vattenflaskor i rostfritt stål är förresten större.
Citera
2018-04-21, 17:56
  #3
Moderator
v50s avatar
Jag har sett att det finns cykelflaskor i aluminium men har inte provat någon själv, det kanske skulle kunna vara av intresse för dig.
Citera
2018-04-21, 19:24
  #4
Medlem
franges avatar
Testa att googla "vattenflaska metall" så hittar du vad du söker.
Citera
2018-04-21, 21:00
  #5
Medlem
Ett snikalternstiv är ju att köpa en vanlig PET mineralvattenflaska på bensinmacken, de finns ju från vissa tillverkare t ex Festis finns t o m i 60-65cl och kan i vissa fall även ha en enkelt drickventil. De brukar passa i vanliga flaskhållare till cyklar, och de väger ju inte många gram heller.

Här ett exempel på norska Imsdal som man ibland även hittar i Sverige. En sådan flaska har jag själv haft på cykeln flera gånger.

https://www.torebrings.se/produkt/st...t-imsdal/24070

Jag tippar på att du normalt inte känner nån plastsmak på vattnet från sådana flaskor även om de inte är kylskåpskalla?
Citera
2018-04-22, 07:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ett snikalternstiv är ju att köpa en vanlig PET mineralvattenflaska på bensinmacken, de finns ju från vissa tillverkare t ex Festis finns t o m i 60-65cl och kan i vissa fall även ha en enkelt drickventil. De brukar passa i vanliga flaskhållare till cyklar, och de väger ju inte många gram heller.

Här ett exempel på norska Imsdal som man ibland även hittar i Sverige. En sådan flaska har jag själv haft på cykeln flera gånger.

https://www.torebrings.se/produkt/st...t-imsdal/24070

Jag tippar på att du normalt inte känner nån plastsmak på vattnet från sådana flaskor även om de inte är kylskåpskalla?

Jo, det skulle faktiskt kunna vara ett bra och billigt alternativ. Jag ska ta och testa och leta efter någon mineralvatten PET flaska som passar till hållaren. Har för mig jag läst någonstans att de har som krav på sig att inte avge ev. gifter, då vatten tappas, transporteras och förvaras en längre tid på dessa flaskor.
Citera
2018-04-22, 07:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Jag har sett att det finns cykelflaskor i aluminium men har inte provat någon själv, det kanske skulle kunna vara av intresse för dig.

Jag ska också ta och kolla efter metall/aluminiumflaskor. Utbudet känns stort, då man egentligen tänkt sig främst detta för kaffe, men vad jag läst så går det också att använda till kalla drycker med avsedd effekt att hålla vatten kallt. Har sett att Jula har ett ganska stort utbud till bra pris. Tror att de mindre Kayoba ståltermosarna kan passa till hållaren på sportcykeln.

https://www.jula.se/catalog/fritid/f...termos-811054/
__________________
Senast redigerad av torkel2 2018-04-22 kl. 07:46.
Citera
2018-04-22, 07:39
  #8
Medlem
Tack alla övriga också för all hjälp till att reda ut och finna ett bättre alternativ än plastflaskorna som man tänkt sig att cyklister ska ha och som ofta brukar vara väldigt dyra ändå, fastän det inte smakar bra eller nog inte är så hälsosamt att dricka detta vatten efter en längre tur en varm sommardag.
Citera
2018-04-22, 09:14
  #9
Medlem
borrizs avatar
Se till att diska ur/skölja flaskan flera gånger innan användning, så bör det inte vara något problem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback