Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-01, 00:47
  #577
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Dagens ungdomar är en vilsen skara själar utan någon trygghet eller fast tillvaro känns det som, lever på nattklubbar där det sups och knarkas så in i helvete medan de dansar till denna typen av untz-untzmusik, det är i mina ögon ett tecken på en kultur och utveckling som gått åt helt fel håll. Sen att man har idoler har jag full förståelse för, det har ju jag med, men dagens rotlösa ungdom hittar sina i en destruktiv dansmusik som påminner om ravekulturen på 90-talet.



Se där, jag lyssnar ju som det kanske framkommit varken på housemusik eller vad det nu är som Avicii och SMH sysslar med, vet bara att jag inte gillar den genren och att det inte är min kopp té då det kommer till elektronisk musik. Aldrig förstått grejjen med att stå i ett människohav och lyssna på någon som spelar upp musik, men jag är nog för gammal helt enkelt. Föredrar musiker som framför låtar med riktiga instrument och som sjunger och har texter som betyder någonting.

Dagens unga är vilsna på samma sätt som ungdomarna var på 1920-talet, då stod klubbarna som spön i backen och Berlin och Paris var Europas Sodom och Gomorra, Då var det jazzkulturen som skapade klubbkulturen och på sätt och vis är det det samma inom de här musikstilarna som det en gång var med jazzen, båda stilarna bygger på upptäckarlusta inom musiken, att krossa musikaliska gränser och framför allt att krossa segregation mellan vita och svarta.
Klubbarna i Europa var enormt mångkulturella på sin tid, alla möjliga människor från de olika kolonialländerna festade sida vid sida med den europeiska överklassen och en mindre mängd arbetarklass som dök upp där, och på samma sätt är det på dagens klubbar, människor med ursprung från hela världen festar sida vid sida med både vit arbetarklass, samt medelklass.
Citera
2018-05-01, 09:55
  #578
Medlem
Något som är märkbart med dagens skitmusik från DJs som Avicii och Stockholm maffia Ingrosso what ever, är att det är massa oljud från festivaler. Men inte nog med det, tittar man närmare, så ser man man massa nollor som inte kan dansa. De bara hoppar. Förr kunde alla dansa efter rytmer. På dessa DJ-festivaler hoppar folk bara. Ingen finess eller rytmik alls.
Citera
2018-05-01, 17:33
  #579
Medlem
Ser inte hur en diskussion om musik kan leda till sådana aggressiva inlägg, vad som är bra musik är ju ändå i hög grad någonting subjektivt.

Själv kan jag tycka att elektronisk dansmusik (eller vad Avicii-genren kallas?) är jävligt bra vid helger när det vankas utgång och när man är ute på klubbar. Det är bra energi i låtarna och att lira 80-talslåtarna (som någon efterlyste) gör sig inte riktigt i mitt tycke. Men inte så att jag skulle lyssna på EDM annars under veckorna eller så då det är svårt att få något djup i låtar med så högt tempo och ryckiga låter, och vem bryr sig om djup när man är berusad och ute på en nattklubb?

Däremot borde man jämföra popmusiken idag och från 80- och 90-tal. The Cranberries var förvisso bara ett gäng unga 20-åriga omogna fjortisar som inte kunde mycket om världen, men man försökte ju i alla fall skriva låtar om någonting mer djupare, som deras barndom med terrorbombningar på Irland, och det är mer än vad man kan säga om dagens pop- och rnbmusiker som bara har skitnödiga låtar om kärleksrelationer och att skaffa bitches.

Saknar man djup, så är det snarare dagens pop som bör klandras. Tycker ändå EDM har sin plats i musikvärlden inne på nattklubbar och festivaler.
Citera
2018-05-01, 20:09
  #580
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC
Ser inte hur en diskussion om musik kan leda till sådana aggressiva inlägg, vad som är bra musik är ju ändå i hög grad någonting subjektivt.

Själv kan jag tycka att elektronisk dansmusik (eller vad Avicii-genren kallas?) är jävligt bra vid helger när det vankas utgång och när man är ute på klubbar. Det är bra energi i låtarna och att lira 80-talslåtarna (som någon efterlyste) gör sig inte riktigt i mitt tycke. Men inte så att jag skulle lyssna på EDM annars under veckorna eller så då det är svårt att få något djup i låtar med så högt tempo och ryckiga låter, och vem bryr sig om djup när man är berusad och ute på en nattklubb?

Däremot borde man jämföra popmusiken idag och från 80- och 90-tal. The Cranberries var förvisso bara ett gäng unga 20-åriga omogna fjortisar som inte kunde mycket om världen, men man försökte ju i alla fall skriva låtar om någonting mer djupare, som deras barndom med terrorbombningar på Irland, och det är mer än vad man kan säga om dagens pop- och rnbmusiker som bara har skitnödiga låtar om kärleksrelationer och att skaffa bitches.

Saknar man djup, så är det snarare dagens pop som bör klandras. Tycker ändå EDM har sin plats i musikvärlden inne på nattklubbar och festivaler.

Alltså det är ju det här som är så intressant. Subjektivt? Varför enas många från 70-80talet med sina föräldrar om vad som är bra musik? Spela upp Skrillex för din mamma och säg att du tycker det är bra BrunoC. Hon lär ju undra vafan du rökt på? Organiserat Oljud, borde den genren heta, men tyvärr går det väl under kategorin "EDM".

Självklart ska det spelas dunkadunka på nattklubbar och festivaler det är inte det jag säger, men när majoriteten av artister som bokas till festivalerna är Untz Untz då har det spårat, men det är min högst personliga åsikt. Sen är det som du säger det finns inget större djup i låtarna som produceras idag. EDM skulle stannat på klubben, men tyvärr har det letat sig upp på topplistorna likväl. Lite exempel. Men som sagt vi får väl se hur Avicii lever vidare om 10-30år (om vi lever då), trots allt det tråden handlar om. Eller iaf har jag valt att tolka det så, om han kommer att leva vidare pga dagens generationskids.

texter som, låt mig citera Beyonce & Nicki Minaj "I-I do balls, Dal Mavericks, my Maybach, black magnet
Bitch, never left but I'm back at it
And I'm feelin' myself, jack rabbit
Feelin' myself, back off, cause I'm feelin' myself, jack off
Heard he thinks about me when he whacks off
Whacks on? Wax off
National anthem hats off, then I curve that nigga, like a bad toss
Lemme get a number 2, with some Mac sauce
On The Run Tour, with my mask off"

En annan favoritsektion ur samma låt

Ridin' through Texas, fearin' for his breakfast Everytime I whip it, I be talkin' so reckless He said "Damn Nicki it's tight," I say "Yeah nigga you right" He say "Damn, bae, you so little, but you be really takin' that pipe" I say "Yes daddy I do, gimme brain like NYU" I said "Teach me, nigga, teach me, all this learnin' here is by you" I'm whippin' that work, he diggin' that work

Kvalitet!
Citera
2018-05-03, 01:46
  #581
Medlem
Blundettos avatar
[quote=XGI93|63866956]Har jobbat som dj i åtta år och lyssnat på elektronisk musik hela livet så har lite koll på vad som räknas som ug och inte. Men du har säkert bättre koll, precis som alla andra här inne xD[/QUOTE

Men vi andra har träffat Lassie! Vilka ickeargument du kommer med. Vad menar du med ug? är det en förkortning för något nytt eller menar du ung?
Citera
2018-05-03, 19:29
  #582
Medlem
[quote=Blundetto|63947682]
Citat:
Ursprungligen postat av XGI93
Har jobbat som dj i åtta år och lyssnat på elektronisk musik hela livet så har lite koll på vad som räknas som ug och inte. Men du har säkert bättre koll, precis som alla andra här inne xD[/QUOTE

Men vi andra har träffat Lassie! Vilka ickeargument du kommer med. Vad menar du med ug? är det en förkortning för något nytt eller menar du ung?

Underground
Citera
2018-05-05, 03:31
  #583
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LedsenPabloEscobar
tror seriöst inte att avicii kommer betyda mycket när alla fjortisar som lyssnar på hans tuggummi-EDM faktiskt växer upp på riktigt, och inser att det finns mer (och bättre) musik tillgänglig.

det hela är tragiskt, men på samma sätt som heath ledger, en stjärna till trots, knappast omformade filmbranschen kommer heller inte aviciis avtramp att bli särdeles märkvärdigt. sympatisk grabb, gräslig musik
True är ju mer av ett popalbum än EDM. Samma med Stories. True kommer att hålla bra som ett riktigt bra popalbum.

Ganska intressant podcast om Aviciis legacy:

https://mobile.nytimes.com/2018/05/0...st-avicii.html

Bra artikel om Aviciis inflytande:

https://www.billboard.com/articles/n...timeless-music
__________________
Senast redigerad av Mzzo 2018-05-05 kl. 03:34.
Citera
2018-05-18, 09:25
  #584
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleBabyNothing
På vilket sätt har han revolutionerat house genren? Förstår om du hade pratat om Daft Punk, vad för nytt har Avicii egentligen tillfört? Om du menar blanda country och dansmusik så gjorde Rednex det redan på 90-talet.

Avicii har bidragit mer till musiken än Daft Punk skulle jag vilja påstå.
Citera
2018-05-29, 16:13
  #585
Medlem
anuspontens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coquille
Skrev du detta inlägg i affekt? Sitter du verkligen med en bror som har doktorerat?

Du verkar vara en arg, arg och bitter person. Avundsjuk på att Tim var mycket bättre än dig.

Gå vidare. Avicii var en mycket större talang än dig. Acceptera det.
Talang? Lol. Steril,kopierad skit är vad det var/ är. Har aldrig varit och kommer aldrig bli bra.
Citera
2018-05-29, 16:19
  #586
Medlem
anuspontens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av williamsparon
Jag är inget fan av Aviciis musik, men jag tycker man kan försöka nyansera debatten lite. Enligt min mening är båda lägren, både "Avicii är talanglös skräpmusik för ytliga idioter" och "Avicii är den nye Mozart och alla över 30 är mossiga och fattar ingenting", rätt tramsiga. Jan Gradvall satt i TV och uttryckte den andra meningen (minus Mozart-liknelsen).

Jag har lyssnat på två låtar nu (Wake Me Up och Without You) både live/akustiskt och i Avicii-version och båda låtarna lät långt bättre akustiskt utan störiga beats. Problemet med Avicii är också att han inte är någon egentlig låtskrivare. Incubus-gitarristen Mike Einziger samt Aloe Blacc skrev det mesta av Wake Me Up och Without You har en hel drös låtskrivare, bland dem förre A-Teens-nissen Dhani Lennevald. Avicii må ha haft ett känsligt öra för gångbar musik, men om man måste ha hjälp av A-Teens-Dhani för att skriva en tämligen medioker hitlåt så är man åtminstone inget musikaliskt geni i mina öron/ögon.
Nä precis. Det är talanglös hissmusik för ytliga och ointelligenta människor som bara flyter med strömmen.
Citera
2018-05-29, 16:24
  #587
Avstängd
Efter att ha läst lite i tråden säger jag bara en sak..jag hatar casuals..jävla noobs som inte har tränat sina musiköron...allt handlar om att visa upp sig på dansgolvet och ta en massa selfies...bete sig som en jävla apa..ni bryr er inte om någon jävla musik. Ta av masken era jävla mainstream idioter
Citera
2018-06-09, 20:57
  #588
Medlem
Nkpgisits avatar
Ser inte Avicii som en stor musikikon. Vad har han gjort som förändrat musiken? Haha inte ett dugg. All den där satans mainstreemen låter lika dant.

Heja 60-70talets musik.
Sen vet ju inte en käft av ungdomarna ( är själv 18) vilka Stones är eller Velvet Underground tillexepmpel. Sen när man spelar upp det så kollar dom på en som om man vore dum i kolan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback