Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-21, 15:06
  #1
Medlem
flashgrenades avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-efter-olyckan

https://unv.is/aftonbladet.se/nyhete...tta%20scenario

Citat från artikeln:
Citat:
"När han kommer till gymmet går han som vanligt fram till kabelkrossen. Han lägger i tyngsta vikten och gör några övningar.

– Sedan smäller det bara till, säger han och fortsätter:

– Jag tar mig i bakhuvudet och så tittar jag på mina händer. Då är det jättemycket blod där och en jättestor blodpöl runt omkring mig på golvet."

Citat:
"Enligt teknikern är det inget fel på maskinen."

Någon som har en teori om vad som hänt i detta scenario?
Citera
2018-04-21, 15:30
  #2
Medlem
Aimberts avatar
Han säger:

Citat:
Och min bedömning är att någonstans har kabeln släppt eller så.


och

Citat:
– Jag vet inte vad de tror, om de tror att jag slagit i mig själv med flit.

Oavsett vad som hänt upplever han ju åtminstone händelsen som att en kabel har släppt eller så. Jacket i pannan kan ju lätt förklaras om han ex gjorde typ en sådan här övning: http://weighttraining.guide/exercise...le-cross-over/

När kabel släpper och han tar i för fullt slår han sig själv i pannan med handtaget. Frågan är i så fall hur han fått jacket i bakhuvudet. Kanske ramlade han och slog i bakhuvudet när detta hände?
Citera
2018-04-21, 16:20
  #3
Medlem
kalkryggars avatar
Vi skulle behöva veta vad för övning han gjorde.

Men jag har tränat på Nordic Wellness. Jag bytte till annat gym. Anledningen var den urusla servicen och den urusla statusen på redskapen.

På det gymmet jag tränade så var remmar till redskapen så slitna att dom hängde ihop i trådar. När jag sa till personalen och visade hur illa ställt det var och att dom borde byta ut innan någon skadar sig så blev alltid svaret att "jo den borde vi allt byta, skall fixa det". Men inget blev någonsin bytt.

Ett sånt redskap som jag sa till om flera gånger och aldrig blev bytt såg jag när remmen väl gav efter. Det gjorde att en kille slog sig rätt på näsan och började blöda näsblod. Fram kommer hon som arbetar på gymmet och skrattar när hon säger "oj då va du va stark, den får jag byta nu". Då går jag fram och säger att jag har sagt till i flera månader nu om att den håller på att ge med sig. Då såg hon bara sur ut och gick. Det var sista gången hon hälsade på mig.

En sak som jag vet var vanlig i Nordic Wellness cable-cross är att vikterna inte glider som dom skall på stången. På grund av misskötsel givetvis. Det tror jag kan ha varit orsaken i detta fallet. Han har gjort någon övning och när vikterna skall sänkas ner så fastnar dom på stången ett tag och sen faller fritt för att bli som ett hårt slag när dom väl kommer ikapp. Har han haft maxvikt så blir det en jävla smäll. Typiskt dåligt underhåll och lite signifikant för just Nordic Wellness. Jag tycker han skall byta gym, han kommer inte ångra det även om det slår på några kr/mån.

Sen jag bytte bort Nordic Wellness så har jag testat tre olika kedjor. Alla har varit mycket bättre både när det kommer till kundservice och statusen på redskapen. Men det har ju alltid ryktats om att personalen har ganska dåliga förhållanden på Nordic Wellness. Att dom tjänar så dåligt och flera jag har talat med säger att dom bara arbetar där tills dom får jobb på SATS eller något annat gym.
Citera
2018-04-21, 20:58
  #4
Medlem
Enzymes avatar
När väl vajern går av så blir det en jävla smäll och kraften frigörs! Livsfarligt. Jag tränade på ett riktigt skitgym för några år sedan och drog av vajern två gånger i rodd och en gång i latsdrag. Skadade mig aldrig allvarligt men sträckte ryggen ganska rejält en gång. Tror många gym slarvar med underhållet eller också är det idioter som jobbar där som inte vet hur man kollar grejerna. Maskiner borde byggas med marginal så man vet att det är säkert att träna med fullt eller nästan fullt magasin! Känns tråkigt att någon ska behöva skada sig för att utrustningen sviker.
Citera
2018-04-22, 08:50
  #5
Medlem
Såg en vajer gå av på NW en gång. Killen gjorde liggandes lår curl tror jag och fick delen som ligger mot vaderna rätt i bakhuvudet så han slog näsan blodig på något framför.

Fast ibland undrar man vad folk gör på gymmet. Har bytt till sats och på mindre än 2 veckor gick 2 kabelkrossar, 2 kabelroddar samt en latsdrag maskin sönder. Alla 5 funka jätte bra innan, inte det minsta hackigt utan de var de mest följsamma såna jag någonsin använt. Sen helt plötsligt är allt med en kabel trasigt.
Citera
2018-04-22, 08:59
  #6
Medlem
Eller så har hab inte fäst vikterna med klämman ordentligt.
Tar i, åsså åker sprinten/klämman av och viktkassetten åker ner i botten och han sätter stången i huvudet.
Så i det fallet, inget fel på maskinen utan slarvigt fäst viktkasset av honom.
Citera
2018-04-22, 13:54
  #7
Avstängd
qirteros avatar
Står i artikeln att han körde mage och då gissar jag att han gjort den övningen när man sitter på knä och håller i kabeln sen böjer sig ner mot marken, skadorna han fått tyder på att det är denna övningen han kört.

Att kabeln går sönder ska inte hända, har också sett det hända på mitt gym en gång tidigare, det skall underhållas på ett sådant sätt att det aldrig händer, jag kan tänka mig att kablarna har en livslängd, t.ex. att det står 600 timmar vid max belastning eller något sådant och då får gymmet byta kabeln var 500de timme så att det aldrig händer och om det skulle hända innan detta så är det kabeln som varit defekt och man kan stämma företaget.

Iaf så är allt ansvar på gymmet då sådant här inte ska hända, det är riktigt jävla farligt och gymmet ska inte kunna snacka bort det, om jag var han så hade jag stämt gymmet.

Nu när jag dubbelkollar artikeln så är det iförsig jävligt luddigt, har kabeln gått sönder? har något i maskinen gått sönder så allt släppt? man får inte riktigt reda på vad det är som hänt.
__________________
Senast redigerad av qirtero 2018-04-22 kl. 13:58.
Citera
2018-05-02, 16:33
  #8
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Men jag har tränat på Nordic Wellness. Jag bytte till annat gym. Anledningen var den urusla servicen och den urusla statusen på redskapen.

Vill bara också tillägga att just NW sticker ut för min del när det gäller loj personal och dåligt underhåll.
Citera
2018-05-04, 16:58
  #9
Avstängd
Slackoffs avatar
All gympersonal är värdelöst avskräde som inte kan sköta underhåll utan bara sitter i kassan och säljer Nocco och nya gymkort med ett hjärndött påklistrat leende.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback