Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-21, 12:45
  #1
Medlem
cubass avatar
Hej på er,

Drar en weekend till Krakow i juli med några polare.
Målet med resan är att ha det gott med god mat, massa öl och en del festande.

Tips mottages gärna på detta:
1. Barer som måste besökas
2. Matställen som måste besökas
3. Bästa nattklubbarna enligt er
4. Vad får man ej missa att se/göra i Krakow

Boende:
Vi har tänkt att bo i Old town, alternativt Kazimierz.
Tänker vi rätt eller har ni tips på något annat trevligt område att bo på som har det vi söker?

Mvh, Cubas
Citera
2018-04-21, 13:01
  #2
Medlem
MysticLampShades avatar
Kan inte mycket om Krakow men jag skulle rekommendera en dag/kväll i Katowice under er resa! Jag var där förra sommaren och det var en riktigt mysig och trevlig stad. Galet goda drinkar.
Citera
2018-04-21, 13:18
  #3
Medlem
Turbomachines avatar
Jag rekommenderar en rundtur i saltgruvan utanför stan i Wieliczka.
Väldigt häftig att uppleva.
Citera
2018-04-21, 13:18
  #4
Medlem
Eftersom ni bara skall vara där en weekend så måste ni prioritera lite.
Om ni är intresserad av historia så hade jag besökt Auschwitz, saltgruvan, Schindlers list fabriken, Wawel slottet men om man gör det så går ungefär 1.5 till 2 dagar åt detta.

De barer som jag kan rekommendera är (om de nu finns kvar, var ett tag sedan jag var där):
House of Beer
Vodka Bar

Matställe varierar vad ni tycker om men jag skulle rekommendera er att prova deras köttgrytor, piroger och de har några ställe som har goda hamburgare.
Citera
2018-04-21, 17:21
  #5
Medlem
Enok1Halvars avatar
Hakar på denna tråd istället för att start en ny tråd
Lite "enkla frågor"

1:Ca pris för taxi från warszawa/krakow flygplats in till stan ?
2:Hur mycket går en god middag med några glas vin/öl på en hyffsad restaurang?
3: Dricksar man i polen ,i så fall vad är normalt att ge?
4:Är ingen disco/klubbnisse,utan mer sitta på nån mysig pub,vart ska man gå i warszawa/krakow?
5:Vad kostar en guidad tour till auschwitz lägret, var bokar man detta?
Hoppas nån kan ge lite svar!
Tack på förhand!
Citera
2018-04-21, 21:10
  #6
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enok1Halvar
Ca pris för taxi från warszawa/krakow flygplats in till stan ?
vart ska man gå i warszawa/krakow?
Vet inte om det är jag som missförstår inlägget, men du är medveten om att det är 30 mil mellan Warszawa och Kraków, alltså två olika städer med olika avstånd från flygplatserna till respektive stad samt med varsina uppsättningar av trivsamma etablissement att besöka?

Denna tråd handlar om Kraków.
Citera
2018-04-21, 21:11
  #7
Medlem
Enok1Halvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Vet inte om det är jag som missförstår inlägget, men du är medveten om att det är 30 mil mellan Warszawa och Kraków, alltså två olika städer med olika avstånd från flygplatserna till respektive stad samt med varsina uppsättningar av trivsamma etablissement att besöka?

Denna tråd handlar om Kraków.
Och jag kommer besöka båda städerna ,problem om det?
Citera
2018-04-25, 23:08
  #8
Medlem
semiproffss avatar
Beror verkligen på vad man är intresserad av.

- Är man intresserad av historia åker man till Auschwitz och Birkenau. Man kanske åker dit oavsett förresten....
- Saltgruvan är fin men den ligger en bit utanför så man får nog räkna med nästan en hel dag om man åker buss eller liknande dit och det vet jag inte om den är värd...
- Kazimierz som är det gamla judiska området är min absoluta favorit. Där finns det massa sköna barer och restauranger. Här brukar jag hänga mesta delen av tiden som jag är i krakow.
- På andra sidan floden nedanför Kazimierz ligger området som var ghettot i Krakow. Kanske inte superspännande just nu men kan vara värt att ha sett.
- Torget är mysigt att ta en öl på en uteservering.
- Jag har åkt såna golfbilar som har turer runt stan och dom är bra om man vill se kyrkorna och synagogorna

Generellt kan man säga att Polen inte är känt för sin mat. Man äter oftast "polsk mat och dricker polsk öl vilket jag gillar men det är inga smaksensationer. Jag har ätit en hel del "utländsk" mat i Polen men det är inte det dom är bäst på om man säger så
Citera
2018-07-28, 19:03
  #9
Medlem
Jannebigplays avatar
Bumpar denna tråd. Ska till Krakow om några veckor och kommer bo i gamla stan. Kommer ha runt 2,5 dagar att röra mig med varav en av dessa dagar är vigd åt Auschwitz. Den stora frågan är om jag hinner spatsera omkring i gamla staden och se de olika sakerna, exempelvis Wavel castle, cloth market, kyrkorna, Schindlers museum, botaniska trädgården, m.m. men även se saltgruvan. Saltgruvan ToR tar 4 timmar.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2935912

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback