Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-21, 02:24
  #13
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndromedaStrain
Tackar för era svar!
Det kan ha varit så att den ena lastbilen jag körde om skymde kameran men är osäker. Jag hoppas lite på att det faktum att jag var mitt i en omkörning kan vara en förmildrande omständighet mtp farten. Man vill ju inte ligga i motsatt fil för länge och det var inte heldraget på den sträckan väg, men visst, farten var onekligen hög.

Förmildrande omständighet? Tvärtom. Du får inte överskrida hastighetsbegränsningen under omkörning.
Citera
2018-04-21, 06:19
  #14
Medlem
Hur som helst så kan fartkameran hålla koll på flera fordon samtidigt under mätningen fram mot kameran, men hur detta sen används om det finns flera fordon på den tagna bilden är kanske en annan sak.
Citera
2018-04-21, 09:21
  #15
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Förmildrande omständighet? Tvärtom. Du får inte överskrida hastighetsbegränsningen under omkörning.

Kan bedmömmas vara nöd ibland.

Har för mig, att någon blev frikänd, då bilen som de skulle köra om började vingla mot de som körde om.

Var även någon som där det bedömdes vara nöd att köra om en bil med släp snabbt där osäkrat gods transporterades, tror det vara kvistar som stack ut och flög omkring. I det fallet var det fartkamara, vilket kör det svårt för åklagaren att motbevisa sådana saker.

Generellt är det nöd när omedelbar fara finns för personskada, dödfall eller sakskada.

Men det är ju klart, om körning ska ju bara ske när det är fritt.

Förmildrande omständighet kan ju vara att man börjar köra om där det är säkert, men mötande kommer direkt efter i dubbla hastighetsgränsen, då borde man nog få öka till samma hastighet för att inte dödsfall ska uppstå.
__________________
Senast redigerad av miikos 2018-04-21 kl. 09:23.
Citera
2018-04-22, 01:08
  #16
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Förmildrande omständighet kan ju vara att man börjar köra om där det är säkert, men mötande kommer direkt efter i dubbla hastighetsgränsen, då borde man nog få öka till samma hastighet för att inte dödsfall ska uppstå.

Förklara gärna. Som jag målar upp det där i huvudet ser det ut som det absolut dödssäkraste dödsfallet på en väg, någonsin.

Förstår ändå inte hur TS ska synas på en kamera med en fet lastbil mellan sig och sagd kamera. Framgår inte ens om han uppfattat en blixt.
Citera
2018-04-22, 06:11
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Kan bedmömmas vara nöd ibland.

Har för mig, att någon blev frikänd, då bilen som de skulle köra om började vingla mot de som körde om.

Var även någon som där det bedömdes vara nöd att köra om en bil med släp snabbt där osäkrat gods transporterades, tror det vara kvistar som stack ut och flög omkring. I det fallet var det fartkamara, vilket kör det svårt för åklagaren att motbevisa sådana saker.

Generellt är det nöd när omedelbar fara finns för personskada, dödfall eller sakskada.

Men det är ju klart, om körning ska ju bara ske när det är fritt.

Förmildrande omständighet kan ju vara att man börjar köra om där det är säkert, men mötande kommer direkt efter i dubbla hastighetsgränsen, då borde man nog få öka till samma hastighet för att inte dödsfall ska uppstå.

De fallen du ger exempel på är nog sannerligen extremt unika, både i sin natur och möjligheten till att bevisa sin sak.

När det gäller omkörning så är det i princip alltid säkrare att bromsa och avbryta istället för att försöka kliva på gasen och hinna om. För om man inte hinner om ändå så är ju farten mycket högre och därmed riskerar krockvåldet bli högre än om man bromsat.

Men, det kan ju finnas situationer där man påbörjat en omkörning, och allt så helt ok ut för att påbörja omkörning, men där ändå hinder på något icke förväntat förutsägbart sätt uppstår, och man inte kan bara kliva på bromsen för man är närmare tradarens hytt än dess bakände, och har dessutom en eller två bilar tätt bakom som följt med ut i omkörningen. I det läget skulle en plötslig inbromsning kunna skapa mer risker än om man kliver på fullt och fullföljer omkörningen. Men då kan ju risken finnas att fångas på fartkamera just när omkörningen fullföljs och då kan det kanske bli svårt att påvisa orsaken till hastigheten och slippa fartbot etc.
Citera
2018-12-01, 09:26
  #18
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Lånar tråden. Vad gäller om det är EN fil? Körde om en bil igår I kanske 80 på 60 enfilig väg och var i en kurva typ 20m innan det blir heldraget på den sidan, var heldraget på andra sidan men prickat på den sidan vi åkte på 20m senare är det tvärtom . Så det borde ju vara lugnt? Blir orolig för körkortet....

Tror jag inte hade hunnit komma upp i så hög hastighet än iaf. Kanske max 75 på 60 väg när kameran fotade.

Men jag körde precis om när det blixtra och blen framför låg väl i 55-60 ungefär. Om regskylten syns på mig. Hur blir det då? Samma som gäller på flera filer? Alltså att de inte kan bevisa vem som körde för fort? Är förvisso rätt solklart då jag kör om men tror inte det spelar så stor roll för blir för kkrånoigt ärende?

Har jag tur blockar hans bil regskylten på bilen jag körde helt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback