Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-20, 18:36
  #1
Medlem
Havrekalass avatar
Jag ska hjälpa min farsa med att bygga ihop en dator av diverse delar, både nya och lite äldre delar.

Jag har för tillfället dessa grejer:
GPU:GTX 560Ti
Moderkort: ASUS H110 Plus
CPU: Intel i3 8100
RAM: HYperX Fury 4Gb 2666Mhz
PSU: Corsair v550

Grejen är den att datorn startar upp men jag får absolut ingen signal/ström till varken USB-portarna eller bildutgångarna. Jag har testat att köra utan GPU i. Flyttat på RAM-minnet, tagit ut batteriet och låtit den stå i några minuter för att testa boota upp igen, tagit ut alla sladdar och satt in dom igen, utan någon som helst framgång.

Moderkortet kör ju bara RAMen på 2133Mhz och jag märkte efter att jag köpt det nya RAM-minnet att den är på 2666Mhz, spelar det någon roll eller är det möjligtvis det som är problemet. Har googlat en del och förstått att det inte borde vara det, men man är ju ingen expert tyvärr...

Så någon som kan lite mer och vågar gissa eller ge mig tips på vad felet kan vara?
Citera
2018-04-20, 20:37
  #2
Medlem
Havrekalass avatar
Kan ha hittat felet.... Dum som jag var när jag köpte moderkort och processor kollade jag aldrig om de var fullt kompatibla med varandra. Såklart behöver intel 8 gen moderkort från 300 serien alltså bättre chipset.

Får gå tillbaka med H110 och hoppas på att byta ut det med ett moderkort från 300serien!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback