Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-20, 17:33
  #1
Medlem
Om man flyttat utomlands och blir misstänkt för ett ringa brott (min böter max 2 år) som man enligt polisen ska ha begått i Sverige innan man flyttat och blir kallad till förhör i Sverige, betalar då polisen flygresan och eventuella pengar man förlorar på att man måste ta ledigt från jobbet osv?

Blir man gripen av polisen i det landet man befinner sig i?
Citera
2018-04-20, 17:40
  #2
Medlem
2 år är knappast ringa

Du betalar själv.

Vill dom verkligen lagföra dig så kan dom begära dig utlämnad om det är inom Schengen. Då är resan gratis.
Citera
2018-04-20, 17:43
  #3
Medlem
Andersdamaans avatar
Biljetter och sådant får du stå för själv om du reser hem på eget bevåg.

Om åklagaren begär utlämning och om Sverige har ett utlämningsavtal med landet som du befinner dig i så kan landets rättsväsende plocka in dig för ev. resa hem till Sverige. För småbrott så är risken för detta rätt lågt dock.
Citera
2018-04-20, 18:35
  #4
Medlem
rostigamazons avatar
Beror väl även på vilket land du är i nu.
Citera
2018-04-20, 18:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Biljetter och sådant får du stå för själv om du reser hem på eget bevåg.

Om åklagaren begär utlämning och om Sverige har ett utlämningsavtal med landet som du befinner dig i så kan landets rättsväsende plocka in dig för ev. resa hem till Sverige. För småbrott så är risken för detta rätt lågt dock.

Menar du att jag alltså kan strunta i att komma på förhör? Är inte det också ett brott i sig? Om jag struntar i att komma hem så försvinner väl inte bara brottsmisstanken oavsett hur ringa brottet är?
Citera
2018-04-20, 18:41
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrolson
Menar du att jag alltså kan strunta i att komma på förhör? Är inte det också ett brott i sig? Om jag struntar i att komma hem så försvinner väl inte bara brottsmisstanken oavsett hur ringa brottet är?

Vad jag känner till så är en kallelse till förhör, om man skiter i det alltså, inget brott. Åklagaren måste gå längre än så. (Eller, tja, polisen då som går vidare till åklagaren).
Citera
2018-04-20, 18:43
  #7
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrolson
Menar du att jag alltså kan strunta i att komma på förhör? Är inte det också ett brott i sig? Om jag struntar i att komma hem så försvinner väl inte bara brottsmisstanken oavsett hur ringa brottet är?
Nej brottsmisstanken försvinner inte förrän det eventuella brottet har preskriberats, så om du struntar i förhöret så kan du räkna med att bli inplockad när du kommer hem igen, eventuellt redan på flygplatsen. I vissa fall så kan du be om att bli förhörd på ambassaden/konsulatet i det land som du befinner dig i, så det kanske kan vara någonting värt att kolla upp?
Citera
2018-04-20, 20:14
  #8
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrolson
Menar du att jag alltså kan strunta i att komma på förhör?

Nja, kontakta dem och fråga om det kan utföras via telefon istället.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback