Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-20, 13:45
  #1
Medlem
Jag har sett vissa länkar till filer om åtal och sånt. Tror det var en stämningsansökan jag såg med.

1. Är allt inom juridiken offentligt i Sverige? Vad är och inte är offentligt?

2. Det var något som hände i mitt område igår, och undra om jag kan hitta något om det?

3. Var söker man? Hur hittar dom som länkar på flashback?
Citera
2018-04-20, 14:20
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gameday
Jag har sett vissa länkar till filer om åtal och sånt. Tror det var en stämningsansökan jag såg med.

1. Är allt inom juridiken offentligt i Sverige? Vad är och inte är offentligt?

2. Det var något som hände i mitt område igår, och undra om jag kan hitta något om det?

3. Var söker man? Hur hittar dom som länkar på flashback?

1. Det är väldigt breda frågor. Generellt kan man säga att det som kommer in till myndigheter (ex domstol) direkt blir offentliga handlingar. Sen finns det vissa undantag pga sekretess (ex vid våldtäktsmål, då är det sekretess på offrets namn o.s.v).

2. Det beror på vad du menar.

3. Man mejlar eller ringer aktuell domstol och begär ut handlingar.
Citera
2018-04-21, 09:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameday
Jag har sett vissa länkar till filer om åtal och sånt. Tror det var en stämningsansökan jag såg med.

1. Är allt inom juridiken offentligt i Sverige? Vad är och inte är offentligt?

2. Det var något som hände i mitt område igår, och undra om jag kan hitta något om det?

3. Var söker man? Hur hittar dom som länkar på flashback?
I princip alla handlingar inkomna eller upprättade hos en domstol är allmänna handlingar. Om de är offentliga eller avgörs först när någon begär ut handlingen och bedöms efter innehållet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback