Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-20, 18:11
  #13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag såg just att det i en tråd ställdes en fråga till en specifik politiker. Strax därefter svarade denna politiker, förmodligen den korrekta personen. Men det blev omgående osäkerhet om det verkligen var den riktiga personen.

Skulle det inte vara gynnsamt att inför samma system med "Verified account" som på t.ex. Twitter.

Där offentliga personer skulle kunna legitimera sig på något vis & få ett eget konto under eget namn, med något tillägg typ "Verifierad". Så slipper man alla misstankar om trollande & dylikt?

(finns kanske ett sådant förslag redan, men jag kunde i varje fall inte hitta det)

Tror inte detta kommer att bli någon succé, eftersom Flashback står och faller på användarnas anonymitet. Att införa någon typ av "Bank-ID" kommer döda forumet rätt snabbt. Som andra här i tråden skriver, kan den som går ut här i politikerns namn verifiera detta på andra sätt, på andra ställen. Inget hindrar att politikern lägger in en länk till sin verifierade Twitter eller whatever.
Citera
2018-04-20, 18:26
  #14
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Hur gör Twitter?

Använder varken facebook eller twitter, men har det inte uppdagats att det förekmmit falska profiler på båda tjänsterna?

Således är förslaget faktiskt bra om Flashback istället gör en självständig verifiering av användare som vill skriva under eget namn.

Som nämnts skulle det eliminera användare som seglar under falsk flagg och som dessutom skapat falska yttre profiler för att verifiera sig. För någon utstuderad med en agenda är det inget problem att åstadkomma.

Moderatorn najas skrev dessutom att det inte skulle medföra några större komplikationer att genomföra. Så det är väl att hoppas att förslaget diskuteras vidare internt.
Citera
2018-04-20, 18:32
  #15
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tror inte detta kommer att bli någon succé, eftersom Flashback står och faller på användarnas anonymitet. Att införa någon typ av "Bank-ID" kommer döda forumet rätt snabbt. Som andra här i tråden skriver, kan den som går ut här i politikerns namn verifiera detta på andra sätt, på andra ställen. Inget hindrar att politikern lägger in en länk till sin verifierade Twitter eller whatever.

Men förslaget gäller de förhållandevis få som väljer att skriva under eget namn. Ser ingen skada i att sådana erbjuds möjligheten att bli verifierade av Flashback istället för att gå via osäkra yttre hänvisningar.

På intet sätt skulle det här påverka rätten till anonymitet för det stora flertalet som önskar det. Plus att falskflaggare skulle få det svårare. Det sistnämnda är även ett regelbrott i sig.
Citera
2018-04-20, 18:33
  #16
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
...Moderatorn najas skrev dessutom att det inte skulle medföra några större komplikationer att genomföra. Så det är väl att hoppas att förslaget diskuteras vidare internt.

Fast jag var nog en smula snabb. Eller rättare sagt uttalade mig om nått jag inte begriper mig på. Jag tror inte det är särskilt komplicerat, men har kanske helt fel. Sen är den avgörande frågan så klart om administrationen tycker det är nått att ha.

Men lyfta det internt kan jag göra.
Citera
2018-04-20, 18:36
  #17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Men förslaget gäller de förhållandevis få som väljer att skriva under eget namn. Ser ingen skada i att sådana erbjuds möjligheten att bli verifierade av Flashback istället för att gå via osäkra yttre hänvisningar.

På intet sätt skulle det här påverka rätten till anonymitet för det stora flertalet som önskar det. Plus att falskflaggare skulle få det svårare. Det sistnämnda är även ett regelbrott i sig.


Visst, skulle man införa en ny "medlemsklass" typ "Verifierad medlem via Bank-ID", så skulle det kanske fungera. -Å andra sidan, glöm det där med Bank-ID, verkar inget säkert alls numer..
Citera
2018-04-20, 19:00
  #18
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Fast jag var nog en smula snabb. Eller rättare sagt uttalade mig om nått jag inte begriper mig på. Jag tror inte det är särskilt komplicerat, men har kanske helt fel. Sen är den avgörande frågan så klart om administrationen tycker det är nått att ha.

Men lyfta det internt kan jag göra.

Var inne på det i ett tidigare inlägg. Alla moderatorer och administratörer är ju även de anonyma så hur förmedlingen av en önskad verifiering skulle gå till är oklart.

Ser bara två möjligheter egentligen och det är väl att skicka vidimerade kopior på id-handlingar till Flashbacks address alternativt identifiering via bank-id. Det sistnämnda kräver väl sannolikt en hel del arbete för att genomföra kan tänkas.

Då det dessutom är så förhållandevis få som önskar avanonymisering ser jag det som osannolikt att administrationen kommer att ens överväga förslaget.
__________________
Senast redigerad av Thurizas-09 2018-04-20 kl. 19:03.
Citera
2018-04-20, 19:36
  #19
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Var inne på det i ett tidigare inlägg. Alla moderatorer och administratörer är ju även de anonyma så hur förmedlingen av en önskad verifiering skulle gå till är oklart.

Ser bara två möjligheter egentligen och det är väl att skicka vidimerade kopior på id-handlingar till Flashbacks address alternativt identifiering via bank-id. Det sistnämnda kräver väl sannolikt en hel del arbete för att genomföra kan tänkas.

Då det dessutom är så förhållandevis få som önskar avanonymisering ser jag det som osannolikt att administrationen kommer att ens överväga förslaget.

Fast det har diskuterats internt från och till redan under de senaste åren. Så helt omöjligt är det inte, men frågan är ju som du är inne på om det går att hitta en enkel, smidig och säker variant och att behovet anses vara stort nog.
Citera
2018-04-20, 19:57
  #20
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Använder varken facebook eller twitter, men har det inte uppdagats att det förekmmit falska profiler på båda tjänsterna?

Således är förslaget faktiskt bra om Flashback istället gör en självständig verifiering av användare som vill skriva under eget namn.

Som nämnts skulle det eliminera användare som seglar under falsk flagg och som dessutom skapat falska yttre profiler för att verifiera sig. För någon utstuderad med en agenda är det inget problem att åstadkomma.

Moderatorn najas skrev dessutom att det inte skulle medföra några större komplikationer att genomföra. Så det är väl att hoppas att förslaget diskuteras vidare internt.
Min poäng är att det finns verifierade konton på Twitter, typ Donald Trump. Som man säkert vet inte är troll.
Citera
2018-04-20, 19:58
  #21
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tror inte detta kommer att bli någon succé, eftersom Flashback står och faller på användarnas anonymitet. Att införa någon typ av "Bank-ID" kommer döda forumet rätt snabbt. Som andra här i tråden skriver, kan den som går ut här i politikerns namn verifiera detta på andra sätt, på andra ställen. Inget hindrar att politikern lägger in en länk till sin verifierade Twitter eller whatever.
Varför skulle frivillig identifiering som används av några enstaka politiker "döda forumet"?
Citera
2018-04-20, 20:02
  #22
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Varför skulle frivillig identifiering som används av några enstaka politiker "döda forumet"?

Läs gärna mitt senare inlägg, är du snäll Enoch.
Citera
2018-04-20, 20:04
  #23
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Läs gärna mitt senare inlägg, är du snäll Enoch.
OK.
Citera
2018-04-22, 09:47
  #24
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Som sagt så tycker jag inte att det är Flashbacks sak. Är nog rätt få som skulle behöva det, och om Flashback ska göra en sådan sak så medför det även ett ansvar från Flashbacks sida.


Det ena utesluter väl inte det andra? Det är ju ett val av användaren.
Sedan tycker jag logiken borde vara omvänd;

Att vara Anonym = ok
Att stjäla någon annans identitet = Ej ok

Dvs - det är för många som tar andra människors identiteter istället för att bara vara neutralt anonym. Man tar andra människors bilder och namn istället för att skriva XYZ och en neutral avatar.
__________________
Senast redigerad av mryang 2018-04-22 kl. 09:50.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback