Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-20, 07:43
  #1
Medlem
CMore blöder och går med kraftig förlust och spenderar multum på rättigheter för svensk fotboll. När kommer ett renodlat streamingbolag som Amazon, Netflix, HBO, Apple, Yahoo och köper rättigheter till exempelvis herrallsvenskan? Varför har de inte redan gjort det? de skulle få mer kunder och det skulle vara döden för TV4gruppen
Citera
2018-04-20, 09:31
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
CMore blöder och går med kraftig förlust och spenderar multum på rättigheter för svensk fotboll. När kommer ett renodlat streamingbolag som Amazon, Netflix, HBO, Apple, Yahoo och köper rättigheter till exempelvis herrallsvenskan? Varför har de inte redan gjort det? de skulle få mer kunder och det skulle vara döden för TV4gruppen

Ingen av de du nämner jobbar väl på den svenska marknaden, du kan köpa deras tjänst, men de har ingen som jobbar på den svenska marknaden. De behöver någon som känner till marknaden för att kunna beräkna hur mycket det är värt att köpa rättigheterna för.

Lättare att köpa in och räkna på material som går att använda i alla världsdelar.

Det är nog framtiden när marknaden är mättad att börja bli mer lands specifik.

Har du hört av dig till din streaming-leverantör och frågat dem?
__________________
Senast redigerad av mattoys 2018-04-20 kl. 09:33.
Citera
2018-04-20, 10:30
  #3
Medlem
Eurosport har ju redan köpt rättigheterna till allsvenskan. Tror det var 2020 eller 2021!

Sport och film går kanske inte ihop så bra?
Citera
2018-04-20, 11:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gooze234
Eurosport har ju redan köpt rättigheterna till allsvenskan. Tror det var 2020 eller 2021!

Sport och film går kanske inte ihop så bra?

Säg de till Viaplay.. 🤦🏼‍♂️
Citera
2018-04-20, 11:32
  #5
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
När kommer ett renodlat streamingbolag som Amazon, Netflix, HBO, Apple, Yahoo och köper rättigheter till exempelvis herrallsvenskan?

Jag tror inte det kommer hända.

Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Varför har de inte redan gjort det? de skulle få mer kunder och det skulle vara döden för TV4gruppen

Därför att det uppenbart är för dyrt att förvärva licensen sett till vad man får in i intäkter. Varför tror du att alla dessa TV-bolag med största sporterna går på knäna? Jo, för att rättigheterna för sporterna kostar mer än vad dom ger tillbaka.

Det är ganska logiskt egentligen, har du en produkt som alla vill se på och 10+ företag som vill köpa rättigheterna till? Då kommer priserna pressas så otroligt högt att marginalen helt försvinner. Samma sak kan ses inom tidningsbranschen, konkurrensen är för stor och tillgången är för bra. Därmed går typ all media på knäna.

Det finns helt enkelt mycket större marginaler i att göra egen film/egna TV-serier och det är där pengarna kommer läggas framöver.

Pratar vi sen Premier League och liknande så är problemet ännu större där eftersom rättigheterna är uppdelade per land. Då måste man alltså köpa rättigheterna i flertalet länder och konkurrera med hundratals andra företag. Och ha noll marginal. Ohållbart och inte värt det.
Citera
2018-04-20, 22:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
CMore blöder och går med kraftig förlust och spenderar multum på rättigheter för svensk fotboll. ....
De köpte dock rättigheterna för en sportstyver jämfört med nya avtalet.
Vem ska betala för det nya...... antar att det är jag... eller du?

Antingen genom dyrare pris eller via lägre kvalité på produktionen? Vad som... jag är förlorare. Cmore är en stor del av den allsvenska vi känner idag.

Jag är orolig för att alksvenskan går den väg som hockeyn gjorde från Elitserien --> SHL där det är oändligt med menlösa matcher med avbrott för videogranskning och pphittade powebreaks (med reklam) under perioderna.

Hoppas jag har fel.
Mot den moderna fotbollen!
Citera
2018-04-21, 10:27
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
De köpte dock rättigheterna för en sportstyver jämfört med nya avtalet.
Vem ska betala för det nya...... antar att det är jag... eller du?

Antingen genom dyrare pris eller via lägre kvalité på produktionen? Vad som... jag är förlorare. Cmore är en stor del av den allsvenska vi känner idag.

Jag är orolig för att alksvenskan går den väg som hockeyn gjorde från Elitserien --> SHL där det är oändligt med menlösa matcher med avbrott för videogranskning och pphittade powebreaks (med reklam) under perioderna.

Hoppas jag har fel.
Mot den moderna fotbollen!
Allsvenskan går i så fall i övrig fotbolls spår och inte hockeyn.

Det var bara en idé jag hade. Ser varför den inte fungerar.
Citera
2018-08-16, 08:04
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Jag tror inte det kommer hända.



Därför att det uppenbart är för dyrt att förvärva licensen sett till vad man får in i intäkter. Varför tror du att alla dessa TV-bolag med största sporterna går på knäna? Jo, för att rättigheterna för sporterna kostar mer än vad dom ger tillbaka.

Det är ganska logiskt egentligen, har du en produkt som alla vill se på och 10+ företag som vill köpa rättigheterna till? Då kommer priserna pressas så otroligt högt att marginalen helt försvinner. Samma sak kan ses inom tidningsbranschen, konkurrensen är för stor och tillgången är för bra. Därmed går typ all media på knäna.

Det finns helt enkelt mycket större marginaler i att göra egen film/egna TV-serier och det är där pengarna kommer läggas framöver.

Pratar vi sen Premier League och liknande så är problemet ännu större där eftersom rättigheterna är uppdelade per land. Då måste man alltså köpa rättigheterna i flertalet länder och konkurrera med hundratals andra företag. Och ha noll marginal. Ohållbart och inte värt det.

3,5 månader står vi här och Facebook har köpt asiatiska rättigheterna för Champions League och en annan streamingtjänst köpt rättigheterna för Serie A.
Citera
2018-08-16, 21:08
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
3,5 månader står vi här och Facebook har köpt asiatiska rättigheterna för Champions League och en annan streamingtjänst köpt rättigheterna för Serie A.

Känns bara som en tidsfråga innan utländska jättebolag köpt upp alla stora rättigheter. Varför skulle de inte göra det? Netflix, Amazon, Facebook o.s.v. har hur mycket pengar som helst och det här är ett så otroligt enkelt (men hårt) knytnävslag mot alla lokala konkurrenter på de marknader där de vill in.

Vad fan ska Viaplay och Cmore göra? Amazon eller Facebook kan ju bara bjuda överpris och ta en förlust om det nu är så, det är klassisk taktik. Det gör man tills dess att konkurrensen är död i princip och sen har man monopol. Rockefeller gjorde samma sak på sin tid.

Kampen lär väl snarare stå om vilken av de stora drakarna som får rättigheterna. Och om vissa länder kommer att lagstifta om vissa evenemang precis som Norge för att få slut på auktionsskiten, eller om vissa sporter börjar tappa rejält i attraktivitet ju mer de låses in och ju dyrare det blir att titta.
Citera
2018-08-17, 06:28
  #10
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Pratar vi sen Premier League och liknande så är problemet ännu större där eftersom rättigheterna är uppdelade per land. Då måste man alltså köpa rättigheterna i flertalet länder och konkurrera med hundratals andra företag. Och ha noll marginal. Ohållbart och inte värt det.
Varför har då Amazon köpt in rättigheter för streaming av Premier League i England? Det känns ju som en helt vansinnig idé om de inte tjänar på det på något sätt.
Citera
2018-08-17, 12:19
  #11
Medlem
sunsidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horbock.i.Fjugesta
Varför har då Amazon köpt in rättigheter för streaming av Premier League i England? Det känns ju som en helt vansinnig idé om de inte tjänar på det på något sätt.
Döda marknaden och konkurrenter. Sen när de står ensam kvar kan de ta hutlösa priser och eventuellt få in de de förlorat. MediaMarkt försökte på sig något liknande i Sverige. Tog på sig alldeles för stora kostymer med mening för att gå minus några år för att till slut när alla konkurrenter gett vika gå med vinst.

Hur det gick? MediaMarkt floppa och har stängt allt fler butiker och kanske kommer lämna Sverige inom ett par år. Hoppas samma sker här. Vi vill se fotboll till vettiga priser och inte behöva köpa på oss 10 olika abonnemang.
Citera
2018-08-17, 15:23
  #12
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunsidan
Döda marknaden och konkurrenter. Sen när de står ensam kvar kan de ta hutlösa priser och eventuellt få in de de förlorat. MediaMarkt försökte på sig något liknande i Sverige. Tog på sig alldeles för stora kostymer med mening för att gå minus några år för att till slut när alla konkurrenter gett vika gå med vinst.

Hur det gick? MediaMarkt floppa och har stängt allt fler butiker och kanske kommer lämna Sverige inom ett par år. Hoppas samma sker här. Vi vill se fotboll till vettiga priser och inte behöva köpa på oss 10 olika abonnemang.
Jag frågade varför man köper rättigheter till EPL om man inte tjänar på det. Vad du beskriver är att man faktiskt tjänar på att göra det, så du besvarar inte min fråga. Jag tror också att Amazon tjänar på det i längden, men jag tror att deras huvudsakliga strategi inte är prisdumpning utan snarare konsolidering av tjänster och stordriftsfördelar (vem vill betala för en massa olika tv-kanaler och andra produkter när du kan betala Amazon Prime och få fri frakt från Amazon, fria hyrfilmer och tv-serier, premier league, streaming av musik, hemkörning av matvaror, etc)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback