Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-04-23, 00:21
  #25
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Har du fortfarande cookies i browsern vet de exakt vem du är och vilka som loggat in på sitt konto via den datorn. Dessutom kan de lagra din IP address och koppla samman dig på det sättet.

Sedan behöver man inte gå till en Google-site för att bli spårad. Siten kan använda någon av Googles tjänster och Google på så sätt läser cookies från din browser.

Facebook spårar t.o.m. dig officiellt även om du inte har någon Facebook-konto. Dessutom tänk på att databaser samkörs ordentligt här. Facebook kan t.ex. fråga Google om du har några Google cookies och få din identitet den vägen.

Det finns även mer möjligheter än det jag just skrev.

Jo men vad händer om jag använder en annan browser. Cookies delas in mellan olika browsers. De enda de i så fall skulle se är mitt ip nummer är samma.
Citera
2018-04-23, 01:00
  #26
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TillTheEndMyFriend
De läser dina mejl och säljer din webbhistorik. Om du har fel åsikter så kan de hänga ut dig till våldsutövande grupperingar. Har du kamera så tittar dom garanterat på dig och de lyssnar även via micken. Hur känns det att leva under ständig spionage från den globala eliten?

PS. Tänkte lägga till paranteser kring "globala eliten", men får inte för mod.

Nog övervakar de, men de är sannolikt mer intresserade att sälja dina intressen till marknadskrafter och reklmabotar, än din webbhistorik till farbror staten. Antingen det eller också är inte farbror staten intresserad.
Citera
2018-04-23, 03:00
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TillTheEndMyFriend
Vilken webbläsare ska man välja om man inte vill bli förföljd?

Använda Firefox med inställningarna som finns på https://www.privacytools.io/. Använd alltid en VPN, inte gratisVPN - sådana har ingenting att vinna på att stå upp för ditt privatliv. Betala med bitcoin eller kontanter om det är möjligt. Använda minst uBlock Origin och HTTPS Everywhere, gärna mer men var försiktig för osäkra addons.

Använd aldrig Google som sökmotor eller mailtjänst. Jag är inte inläst på hur andra populära sökmotorer sköter sig, men jag skulle rekommendera Duckduckgo. För mailtjänst blir det knepigare men det finns ett par schyssta förslag på hemsidan jag nämnt. Se till att ansluta med VPN varje gång.

För enskilda ärenden kan du använda Tor med förinställda inställningar. Om du följer alla tips som finns om Tor så kommer du inte behöva oroa dig, så länge du inte är korkad och ger ut för mycket information.
Citera
2018-04-23, 03:09
  #28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Jo men vad händer om jag använder en annan browser. Cookies delas in mellan olika browsers. De enda de i så fall skulle se är mitt ip nummer är samma.

Stäng av tredjepartscookies, och rensa cache och DNS regelbundet. Använd två olika webbläsare. Undvik Google, Bing och Yahoo. Använd DuckDuckGo istället som sökmotor. Kör Spybot och Spybot Anti-Beacon regelbundet. Använd inte Facebook eller Twitter. Då är du rätt safe. (Ha också uBlock origin och Adblock Plus). Maximal integritet. Men sysslar du med rena olagligheter får du hitta på andra lösningar, mina tips är endast för någorlunda integritetsskydd. Använd aldrig mobiler till något känsligt, speciellt inte Androidlurar.
Citera
2018-04-23, 03:11
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Använd aldrig mobiler till något känsligt, speciellt inte Androidlurar.

Intressant att du nämner Androidlurar som en svaghet. Jag är själv inte alls insatt i mobilsäkerhet, men hade rent spontant en uppfattning av att Apple-mobiler skulle vara osäkrare. Vad är det som får dig att tro tvärtom?
Citera
2018-04-23, 03:19
  #30
Medlem
dobbelinas avatar
Det enda som fungerar är en hårdvarulösning, därför rekommenderar jag Privacy Sock™
Här: Privacy Sock™
Citera
2018-04-23, 03:30
  #31
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bindningstid
Intressant att du nämner Androidlurar som en svaghet. Jag är själv inte alls insatt i mobilsäkerhet, men hade rent spontant en uppfattning av att Apple-mobiler skulle vara osäkrare. Vad är det som får dig att tro tvärtom?

Google ligger bakom Android-systemet, så just "internetbiten" i telefonen är rätt tveksam integritetsmässigt. Man har noll insyn i systemet, och kan inte avinstallera exempelvis Facebook-appen. (Använder inte ens facebook). Förutom detta, så finns det säkerhetshål i både Android och i Google Play. Säkerhetshål som inte kommer att fixas före Android P. Mer om detta här.
Citera
2018-04-29, 00:54
  #32
Medlem
highriders avatar
Helt sjukt att jag postar den enda privata webbläsaren men ingen kommentar om det. Istället tjatas det om firefox som både är buggig, långsam samt övervakad. Ni som försöker pracka på tillägg istället så ser tilläggen allt och er tillit att inte era uppgifter säljs läggs över på tilläggs upphovsmakarna. Känns det mycket tryggare? Nä, så testa epic istället.

Vad det gäller datorn så kan en enkel åtgärd vara att tejpa kameran och inaktivera micken i ljudinställningar.
Citera
2018-04-30, 01:31
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highrider
Helt sjukt att jag postar den enda privata webbläsaren men ingen kommentar om det. Istället tjatas det om firefox som både är buggig, långsam samt övervakad. Ni som försöker pracka på tillägg istället så ser tilläggen allt och er tillit att inte era uppgifter säljs läggs över på tilläggs upphovsmakarna. Känns det mycket tryggare? Nä, så testa epic istället.

Vad det gäller datorn så kan en enkel åtgärd vara att tejpa kameran och inaktivera micken i ljudinställningar.

Om du inte lägger ut några bevis på att Firefox är "övervakat" så skulle jag vilja att du lägger av med sådana påståenden. Använd dessa inställningar i configen samt använd DuckDuckGo så kommer du inte ha några privacy-problem när det kommer till browsern i alla fall. Rekommenderar starkt även uBlock Origin som tillägg då detta blockerar bland annat Google Analytics och andra vidriga ads.

Både Firefox och uBlock Origin är open source, så det är bara att lägga fram bevisen på att dessa säljer uppgifter annars ska du vara tyst.

https://www.privacytools.io/#about_config
https://www.privacytools.io/#webrtc
https://www.ublock.org/
Citera
2018-04-30, 16:27
  #34
Medlem
highriders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bindningstid
Om du inte lägger ut några bevis på att Firefox är "övervakat" så skulle jag vilja att du lägger av med sådana påståenden. Använd dessa inställningar i configen samt använd DuckDuckGo så kommer du inte ha några privacy-problem när det kommer till browsern i alla fall. Rekommenderar starkt även uBlock Origin som tillägg då detta blockerar bland annat Google Analytics och andra vidriga ads.

Både Firefox och uBlock Origin är open source, så det är bara att lägga fram bevisen på att dessa säljer uppgifter annars ska du vara tyst.

https://www.privacytools.io/#about_config
https://www.privacytools.io/#webrtc
https://www.ublock.org/

Aldrig hävdat att firefox övervakar användare, däremot är det en oerhört buggig webbläsare som haft memleak issues i alla tider och det som skiljer firefox och epic åt är att firefox tillåter hemsidor att spionera på dig och följa ditt surfande via så kallade "trackers". Det går som du säger att lösa med 3e hands tillägg men då lämnar du över din integritet i deras händer istället.
Citera
2018-05-01, 01:16
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highrider
Aldrig hävdat att firefox övervakar användare, däremot är det en oerhört buggig webbläsare som haft memleak issues i alla tider och det som skiljer firefox och epic åt är att firefox tillåter hemsidor att spionera på dig och följa ditt surfande via så kallade "trackers". Det går som du säger att lösa med 3e hands tillägg men då lämnar du över din integritet i deras händer istället.

Fast vad är skillnaden på Epic browser som tillägg och uBlock Origin vilket är open source som tillägg? Låter väldigt dumt det du skriver. Sedan skrev du att firefox är övervakat så det vill jag gärna att du förklarar.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback