Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-20, 05:51
  #1
Medlem
De läser dina mejl och säljer din webbhistorik. Om du har fel åsikter så kan de hänga ut dig till våldsutövande grupperingar. Har du kamera så tittar dom garanterat på dig och de lyssnar även via micken. Hur känns det att leva under ständig spionage från den globala eliten?

PS. Tänkte lägga till paranteser kring "globala eliten", men får inte för mod.
Citera
2018-04-20, 06:02
  #2
Medlem
Trovärdig källa på alla dessa påståenden? Väntar med spänning...
Citera
2018-04-20, 06:09
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thamiel
Trovärdig källa på alla dessa påståenden? Väntar med spänning...

Öppna ögonen! Det här är inte precis någon hemlighet. Alla med någorlunda normalutvecklad intelligens har räknat ut att det är såhär för länge sedan.
Citera
2018-04-20, 06:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TillTheEndMyFriend
Öppna ögonen! Det här är inte precis någon hemlighet. Alla med någorlunda normalutvecklad intelligens har räknat ut att det är såhär för länge sedan.

Att folk som använder chrome får minsta knapptryck spårat av google kan vilken tomte som helst räkna ut. Det kan IQ fiskmås räkna ut.

Vill fortfarande se källa på att google läser mail, säljer historik och hänger ut folk.
Citera
2018-04-20, 06:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thamiel
Att folk som använder chrome får minsta knapptryck spårat av google kan vilken tomte som helst räkna ut. Det kan IQ fiskmås räkna ut.

Vill fortfarande se källa på att google läser mail, säljer historik och hänger ut folk.

Jag har bara personliga anekdoter att hänvisa till, men dom ägnar sig åt psykologisk krigföring, så mycket kan jag säga.

Vilken webbläsare ska man välja om man inte vill bli förföljd?
Citera
2018-04-20, 07:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TillTheEndMyFriend
Jag har bara personliga anekdoter att hänvisa till, men dom ägnar sig åt psykologisk krigföring, så mycket kan jag säga.

Vilken webbläsare ska man välja om man inte vill bli förföljd?

Och där dog tråden.

Jag personligen kör med firefox, för jag är van/bekväm med den.
Tar för givet att även mozilla samlar in all data jag bidrar med, men dom är inte stora nog för att jag ska orka bry mig.
Citera
2018-04-20, 07:11
  #7
Medlem
highriders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TillTheEndMyFriend
Jag har bara personliga anekdoter att hänvisa till, men dom ägnar sig åt psykologisk krigföring, så mycket kan jag säga.

Vilken webbläsare ska man välja om man inte vill bli förföljd?

https://www.epicbrowser.com/

Citera
2018-04-20, 07:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thamiel
Och där dog tråden.

Jag personligen kör med firefox, för jag är van/bekväm med den.
Tar för givet att även mozilla samlar in all data jag bidrar med, men dom är inte stora nog för att jag ska orka bry mig.

Jag försökte ladda ner Firefox, men då stod det att jag måste logga in på Google play. De förföljer mig vad jag än gör.

Jag blir tvingad att registrera mig på Googles tjänster.

Tack för tipset!
Citera
2018-04-20, 08:17
  #9
Medlem
Claweds avatar
Google oroar mig inte, men mitt intryck av win10 är att microsoft ligger långt före med sitt spioneri.

Jag har börjat inaktivera och avinstallera bluetooth och wi-fi på kvällen samt dra ur kontakten till datorn för att hård-disken ska få vila.
Annars står den och tuggar hela natten.

Låter man kontakten sitta i och nöjer sig med ström-brytaren samt inaktivera Lan tillsammans med wireless så är de aktiverade på morgonen och alla grannars wireless synliga, vilket annars blockeras av comhem på min andra dator med kabel anslutning som saknar intern wi-fi.
Citera
2018-04-20, 10:43
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TillTheEndMyFriend
Jag försökte ladda ner Firefox, men då stod det att jag måste logga in på Google play. De förföljer mig vad jag än gör.

Jag blir tvingad att registrera mig på Googles tjänster.

Tack för tipset!

Låter som om du använder en mobiltelefon. I så fall är du nog körd oberoende av webläsare.

Firefox till dator laddas ner utan inverkan av Google.
Citera
2018-04-20, 10:49
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thamiel
Och där dog tråden.

Jag personligen kör med firefox, för jag är van/bekväm med den.
Tar för givet att även mozilla samlar in all data jag bidrar med, men dom är inte stora nog för att jag ska orka bry mig.

Ang. insamlingen av viss data (en del går även till Google) så har du rätt, men det går att blockera med Firefox relativt unika inställningsmöjligheter, vilka saknas i övriga webläsare.
Citera
2018-04-20, 15:34
  #12
Medlem
4yoonlys avatar
Var någon video jag såg för ett tag sedan där någon reagerade på Facebook reklam som kändes som om dom dök efter någon diskussion han haft. Han testade detta sedan och sade i "hemlighet" till sin fru/kompis (minns inte) att dom skulle diskutera något som dom aldrig någon diskuterat förut och sedan se om denna specifika grej skulle dyka upp på Facebook som reklam. Minns inte exakt vad dom kom överens om men har för mig det var typ blöjor... och detta har dom aldrig pratat om förut, sökt på osv. Efter någon dag kom det blöjreklam på deras Facebook... vilket var lite scary, hårdvaran dom använde var då Iphone...

Jag har själv haft lite knepiga saker så som youtube filmer/klipp som dykt upp (på frontsidan) efter jag haft en diskussion något väldigt specifikt dagen efter. Och kan egentligen inte relatera det till något annat... men samtidigt random shit happens...

En annan sak som jag reagerat på är jag sitter med plattan (Android/Google) samtidigt som jag sitter och tittar på ett program.. Helt plötsligt vill jag göra en sökning gällande detta program, det kan vara en skådespelare, programmet eller något relaterat. Och väldigt väldigt ofta (skrämmande ofta) så gör den en autocomplete efter man skrivet... ex Anne och sedan en autocomplete på efternamnet till skådespelaren i någon liten serie och en i princip okänd skådespelare förövrigt. Detta har som sagt hänt väldigt ofta... Den enda förklaring jag har är att antingen så är micken på då och då, eller vet google vilka tv kanaler jag har och vad som är på dem och gör en autocomplete med mindre variabler... Eller så är det bara random shit igen...

Men browser... varför inte Opera (som någon annan sade om FireFox) loggar allt givetvis, analyserar allt osv... men är lite för små för att det skall behöva vara orolig... :-)

Eller varför inte Chromium? Denna måste ju blivit analyserad av ganska många då det är den "öppna" varianten av Chrome...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback