Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-20, 01:16
  #1
Medlem
Nyligen har bakgrundsbilden på min dator ändrats utan min medverkan ?
betyder det att datorn är hackad ? eller kan det finnas en "naturlig" förklaring ?

Jag märker inga övriga tecken på att det skulle vara något skumt. och varför skulle en hackare vara så dum att han byter bakgrundsbild ? det är ju som att be om att bli avslöjad.

Vad borde jag göra ? jag har bytt lösenord till datorn och kommer även att söka igeom den med malware.
__________________
Senast redigerad av Harr. 2018-04-20 kl. 01:22.
Citera
2018-04-20, 01:41
  #2
Medlem
Olanzapines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harr.
Nyligen har bakgrundsbilden på min dator ändrats utan min medverkan ?
betyder det att datorn är hackad ? eller kan det finnas en "naturlig" förklaring ?

Jag märker inga övriga tecken på att det skulle vara något skumt. och varför skulle en hackare vara så dum att han byter bakgrundsbild ? det är ju som att be om att bli avslöjad.

Vad borde jag göra ? jag har bytt lösenord till datorn och kommer även att söka igeom den med malware.

Vad fick du för ny bakgrundsbild då? Har du laddat ned något konstigt på senare tid? Kanske någon torrent från en osäker källa?

Jag är inte helt säker på detta, men jag har i alla fall för mig att om din Windows-licens går ut så förlorar du möjligheten att byta bakgrundsbild, och får därmed en default Windows-bakgrundsbild tilldelad, som du sedan inte kan ändra.
Citera
2018-04-20, 01:50
  #3
Medlem
kl4sseKocks avatar
Vilken Windows version gäller de?
Från 8an och framåt finns de så man kan ändra efter en viss tid intervall så byter de bakgrundsbild, kolla så att det inte är det som spökar.
Citera
2018-04-20, 06:55
  #4
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harr.
Nyligen har bakgrundsbilden på min dator ändrats utan min medverkan ?
betyder det att datorn är hackad ? eller kan det finnas en "naturlig" förklaring ?

Jag märker inga övriga tecken på att det skulle vara något skumt. och varför skulle en hackare vara så dum att han byter bakgrundsbild ? det är ju som att be om att bli avslöjad.

Vad borde jag göra ? jag har bytt lösenord till datorn och kommer även att söka igeom den med malware.
Nej du är inte hackad, det är en feature:

http://www.tomshardware.co.uk/forum/...matically.html
Citera
2018-04-20, 06:55
  #5
Moderator
Protons avatar
Programvara: Windows --> IT-säkerhet: allmänt
/Moderator
Citera
2018-04-20, 06:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olanzapine
Vad fick du för ny bakgrundsbild då? Har du laddat ned något konstigt på senare tid? Kanske någon torrent från en osäker källa?

Jag är inte helt säker på detta, men jag har i alla fall för mig att om din Windows-licens går ut så förlorar du möjligheten att byta bakgrundsbild, och får därmed en default Windows-bakgrundsbild tilldelad, som du sedan inte kan ändra.

Det jag laddat ner är en e-bok som jag köpte på adlibris hemsida.
På den nya bilden är ett skynke uppsatt mellan två hus, på skynket står det "eat street". Det går att byta bakgrundsbild och det går också att byta tillbaka till nämnda bild. Bilden i fråga finns valbar bland bakgrundinställningarna.
Citera
2018-04-20, 06:59
  #7
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Är du 'hackad' räcker inte det med lösenordsbyte, då måste du blåsa allt. Du kan vara lugn dock, windows lever ett eget liv och gör vad den själv vill ofta
Citera
2018-04-20, 07:14
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Är du 'hackad' räcker inte det med lösenordsbyte, då måste du blåsa allt. Du kan vara lugn dock, windows lever ett eget liv och gör vad den själv vill ofta

Ja, malware hittade inga hot och inte windows defender heller så det kanske inte är någon fara trots allt.
Citera
2018-04-22, 09:23
  #9
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harr.
Ja, malware hittade inga hot och inte windows defender heller så det kanske inte är någon fara trots allt.
Antar att du undvek att läsa mitt svar?
Citera
2018-04-23, 15:09
  #10
Medlem
Olanzapines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harr.
Det jag laddat ner är en e-bok som jag köpte på adlibris hemsida.
På den nya bilden är ett skynke uppsatt mellan två hus, på skynket står det "eat street". Det går att byta bakgrundsbild och det går också att byta tillbaka till nämnda bild. Bilden i fråga finns valbar bland bakgrundinställningarna.

Jag tror inte att du blivit hackad. Antingen så är det något bugg i operativsystemet, eller så har du råkat byta bakgrundsbild själv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback