Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-04-22, 21:36
  #25
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Hej ingenjören, och tack för ditt svar!

Jag ställde en rätt öppen fråga och om ingenjören läser den första meningen igen - Vi leker bara med tanken - så är personpåhopp rätt överflödigt! Själv har jag elektroteknisk studiebakgrund men är inte insatt i varken juridiken bakom eller de praktiska momenten i just starkströmsöverföring. Att det skulle vara ekonomiskt lönsamt har jag aldrig påpekat.

Nu behöver vi kanske inte vara så fyrkantiga och utgå från att ett lokalt off grid-nät skulle vara utformat på samma sätt som de samhällsändamålsenliga. Vi behöver exempelvis inte ens jobba med starkström då det inte är några överföringsdistanser.
Därutöver så verkar en majoritet av ellagen handla om uppkoppling mot stamnätet och lagen i stort verkar inte ens vara utformad mot privatpersoner, kanske för att det är en hypotetisk tanke alltihop. Berätta istället hur det skulle utformas på bästa sätt så kan du ju bidra med något positivt från din yrkeserfarenhet.

Vad problemet i behörigheten skulle ligga förstår jag inte. De flesta brukar anlita professionell arbetskraft oavsett elarbete, inte speciellt mycket man får göra som privatperson om man inte vill skaka galler och/eller sitta i saxen hos försäkringsbolaget.

MEN, när man jobbar utanför nätet, exempelvis om jag bygger ett eget dieselaggregat så är jag väldigt fri att experimentera själv. Så att så länge vi inte har någon direkt länk till stamnätverket så verkar det finnas rätt generösa regellättnader, speciellt när det gäller privatpersoner. Vad anser elkraftsjuristen?

Lagen är rätt tydlig men grundar sig inte i att ett helt lokalt nät ligger off grid. Utan att vara jurist skulle jag säga att det idag är en tolkningsfråga lagmässigt så länge det är korrekt och säkert installerat.

Bitter ton i denna post, men sätter man sig på andra med sin utbildning utan att känna till övriga vederbörandes kunskaper så borde man ha tagit ett sjätte år på universitetet i ödmjukhet 60HP. Även en läkare kan ta fel medan patienten hade rätt, och du är varken jurist, ekonom eller komiker.

Förtydliganden:

Starkström är en ström som kan vara farlig för person/husdjur/egendom. Det här alltså inget med spänningsnivå att göra som du verkar tro. Det är hög- och mellanspänning du tänker på.

Elinstallationsreglerna och de lagar/föreskrifter som ligger till grund för dom gäller alla anläggningar som uppfyller väldigt basala krav. Till exempel att du har en huvudspänning på 400VAC.

Maskiner kan falla utanför dessa föreskrifter och trillar då in i något som kallas maskindirektiv. Det gäller dock inte generatorer,
__________________
Senast redigerad av TheyWillKillUsAll 2018-04-22 kl. 21:51.
Citera
2018-04-23, 17:50
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Förtydliganden:

Starkström är en ström som kan vara farlig för person/husdjur/egendom. Det här alltså inget med spänningsnivå att göra som du verkar tro. Det är hög- och mellanspänning du tänker på.

Elinstallationsreglerna och de lagar/föreskrifter som ligger till grund för dom gäller alla anläggningar som uppfyller väldigt basala krav. Till exempel att du har en huvudspänning på 400VAC.

Maskiner kan falla utanför dessa föreskrifter och trillar då in i något som kallas maskindirektiv. Det gäller dock inte generatorer,

Okej jag erkänner att det var otroligt slarvigt av mig att kalla högspänning för starkström - my bad!

Dock om jag får omformulera min frågeställning du som ändå har bättre koll än snittet i tråden;
1. Hur ska en privat anläggning på bästa sätt konstrueras och vilka kombinationer av energigeneratorer bör användas? Hur hade DU gjort för att uppnå elektrisk stabilitet i nätet?

2. Stämmer det att man schablonbeskattas för energianvändningen off grid? Det nämndes tidigare i tråden men har inte kunnat hitta stöd för det.

Några små frågor, fler lär ju komma om du är intresserad av att svara. Tycker alltid att tanken om egenförsörjning är lockande även om vi båda är införstådda i vad som är hållbart och praktiskt genomförbart. Känner du till de juridiska begränsningarna så får du gärna utveckla hur du tror man på laglig väg hade kunnat jobba runt dem.
Citera
2018-04-24, 06:25
  #27
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Okej jag erkänner att det var otroligt slarvigt av mig att kalla högspänning för starkström - my bad!

Dock om jag får omformulera min frågeställning du som ändå har bättre koll än snittet i tråden;
1. Hur ska en privat anläggning på bästa sätt konstrueras och vilka kombinationer av energigeneratorer bör användas? Hur hade DU gjort för att uppnå elektrisk stabilitet i nätet?

2. Stämmer det att man schablonbeskattas för energianvändningen off grid? Det nämndes tidigare i tråden men har inte kunnat hitta stöd för det.

Några små frågor, fler lär ju komma om du är intresserad av att svara. Tycker alltid att tanken om egenförsörjning är lockande även om vi båda är införstådda i vad som är hållbart och praktiskt genomförbart. Känner du till de juridiska begränsningarna så får du gärna utveckla hur du tror man på laglig väg hade kunnat jobba runt dem.

En utopisk bild hade varit att återigen reglera elmarknaden och förstatliga den. Därefter ge grönt ljus åt nya kärnkraftsreaktorer. Det hade varit det billigaste och mest driftsäkra alternativet för alla kunder.

Jag jobbar som elinstallatör i framför allt tung industri. Jag har alldeles för dålig koll på alternativ till privat elförsörjning för att gå off grid. Men för att uppnå maximal driftstabilitet kommer du nog behöva kombinera både sol, vind och eventuellt diesel.
Citera
2018-05-11, 09:19
  #28
Medlem
KnaeckeHaexans avatar
I ett hyffsat nytt nummer av branschtidningen elinstallatören stod det om en herre på västkusten som byggt en egen vätgas anläggning.

Han använde solpaneler och batterier för att tillverka och lagra vätgas, som sedan drev en generator när solen inte räckte till för husets förbrukning.

Det torde vara ett av de bättre alternativen för off grid.
Citera
2018-05-14, 15:12
  #29
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Okej jag erkänner att det var otroligt slarvigt av mig att kalla högspänning för starkström - my bad!

Dock om jag får omformulera min frågeställning du som ändå har bättre koll än snittet i tråden;
1. Hur ska en privat anläggning på bästa sätt konstrueras och vilka kombinationer av energigeneratorer bör användas? Hur hade DU gjort för att uppnå elektrisk stabilitet i nätet?

2. Stämmer det att man schablonbeskattas för energianvändningen off grid? Det nämndes tidigare i tråden men har inte kunnat hitta stöd för det.

Några små frågor, fler lär ju komma om du är intresserad av att svara. Tycker alltid att tanken om egenförsörjning är lockande även om vi båda är införstådda i vad som är hållbart och praktiskt genomförbart. Känner du till de juridiska begränsningarna så får du gärna utveckla hur du tror man på laglig väg hade kunnat jobba runt dem.
Diesel är överlägset bäst om du inte är biten av gröna myggan. Ev. kan du ha solpaneler som sänker dieselförbrukningen dagtid.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback