Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-19, 22:55
  #1
Medlem
blomodlarens avatar
Hej!

Tänkte bygga en webapp som hobbyprojekt. Funderar på ASP.NET Core 2.0. Började för något år sedan med en Coreapp men upplevde att det var svårt att hitta exempel etc. på exempelvis stackoverflow.

Hur ser det ut idag? Funkar det lika bra på en Mac som PC?

//
Citera
2018-04-20, 19:42
  #2
Medlem
krafss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomodlaren
Hej!

Tänkte bygga en webapp som hobbyprojekt. Funderar på ASP.NET Core 2.0. Började för något år sedan med en Coreapp men upplevde att det var svårt att hitta exempel etc. på exempelvis stackoverflow.

Hur ser det ut idag? Funkar det lika bra på en Mac som PC?

//

Hej!
Jag skulle säga att det börjar ta sig. Net Core 2.1 (som är i preview just nu) har fått en hel del trevliga tillägg i Entity Framework Core.

Jag rullar ut ett projekt inom kort som är baserat på Net Core 2.0 och skulle absolut säga att det är moget. Kör halva azure-stacken(inte riktigt) i ryggen och det mesta går att dockerisera eller lösa på något annat smidigt vis.
Citera
2018-04-21, 12:30
  #3
Medlem
tj.s avatar
ASP.NET Core är definitivt moget. Annars hade inte så många migrerat över till det. Att du inte hittar det du söker efter kan ju ha att göra med frågorna du ställer till Google.
Citera
2018-04-21, 23:29
  #4
Medlem
Trillskes avatar
Ja.

Men:
- För hobbyprojekt har det varit klart långt innan 2.0
- Nej, det är inte i närheten lika bra för utveckling på Mac. Köp en dator för systemutveckling eller ta smällen med att köra windows på Mac. Det kommer minst sagt dröja innan OSX är nära på den fronten.

Gör du småsaker för skoj skull kan du såklart köra vs code, vilket är ett helt ypperligt verktyg för vad det gör. Men för bredare utveckling är det som sagt inte nära.
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
ASP.NET Core är definitivt moget. Annars hade inte så många migrerat över till det.
Stämmer däremot inte, väldigt många migrerade tidigare. Alla jag pratat med som liksom mig gått produktions-skarpt med 1.1 har haft exakt samma upplevelse: otroligt bra ramverk, men alltid någon liten, liten enerverande del som gör att allt mer eller mindre skiter ned sig totalt.

Core har varit riktigt bra riktigt länge, men det var inte "klart" före 2.0. Nu är det klart och spelar i en helt egen liga. Skulle inte bli förvånad om det börjar nästsla sig in på bredare front globalt (rätt många regioner har en viss trappa innan de inser att Microsoft inte längre är en liten säregen låst platform bara rika har råd med, Sverige har aldrig varit fattiga och därmed inte lika rädda för MS-legacy och var därför också väldigt snabba med att snappa upp utvecklingen de senaste åren, så här är det minst sagt hett).
__________________
Senast redigerad av Trillske 2018-04-21 kl. 23:41.
Citera
2018-05-05, 23:38
  #5
Medlem
Kn0llas avatar
Ska du göra grejer som inte är portat från net framework så suger de balle.
Citera
2018-05-07, 16:29
  #6
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kn0lla
Ska du göra grejer som inte är portat från net framework så suger de balle.
Exempel?

Jag har nämligen ännu inte stött på något jag saknar. Kör i regel framework ändå då jag inte har något behov av att deploya på annat, men brukar i regel märka att jag lika bra kunde kört standard.

Det som verkligen laggar cross platform är utvecklingsplattformen. Utveckling på OSX kan dra åt helvete (såvida man inte sitter i frontend hela dagarna, då Studio ändå är overkill där).
__________________
Senast redigerad av Trillske 2018-05-07 kl. 16:31.
Citera
2018-05-19, 21:52
  #7
Medlem
PrettySneakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
- Nej, det är inte i närheten lika bra för utveckling på Mac. Köp en dator för systemutveckling eller ta smällen med att köra windows på Mac. Det kommer minst sagt dröja innan OSX är nära på den fronten.

Personligen tycker jag att Rider för tillfälligt är den bästa ide'n för .net utveckling. Givet detta spelar det ingen roll vilket OS du jobbar med. Men föredrar man visual studio är det såklart windows som gäller.

Edit: OP: Ja, asp.net 2.0 är i allra högsta grad moget för produktion.
__________________
Senast redigerad av PrettySneaky 2018-05-19 kl. 21:54.
Citera
2018-05-20, 22:09
  #8
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrettySneaky
Personligen tycker jag att Rider för tillfälligt är den bästa ide'n för .net utveckling. Givet detta spelar det ingen roll vilket OS du jobbar med. Men föredrar man visual studio är det såklart windows som gäller.

Edit: OP: Ja, asp.net 2.0 är i allra högsta grad moget för produktion.
Jag anser att VS17 är en helt överjävligt bra produkt, i princip fulländad av vad man kan förvänta sig just nu. Så jag har liksom inte kännt något behov av överhvudtaget titta på något annat just nu. Enda gången det passar dåligt är för riktigt, riktigt lightweight utveckling, typ ren enkel JS eller mindre python-script, och då tycker jag Code gör jobbet galant.

Så med det sagt, vad gör Rider speciellt och varför tycker du att den är bäst?
Citera
2018-06-08, 13:30
  #9
Medlem
PrettySneakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Jag anser att VS17 är en helt överjävligt bra produkt, i princip fulländad av vad man kan förvänta sig just nu. Så jag har liksom inte kännt något behov av överhvudtaget titta på något annat just nu. Enda gången det passar dåligt är för riktigt, riktigt lightweight utveckling, typ ren enkel JS eller mindre python-script, och då tycker jag Code gör jobbet galant.

Så med det sagt, vad gör Rider speciellt och varför tycker du att den är bäst?

Största anledningen just nu är att jag känner mig mer eller mindre handikappad utan rsharper installerat, och nej tvärt emot vad folk säger så upplever jag inte att VS2017 gör Resharper överflödig.

För tillfället fungerar VS2017 och R# väldigt dåligt ihop då VS blir väldigt långsam. Tex när man ska hoppa mellan olika filer etc så laggar det lite hela tiden. Rider är mycket mer rapp. Dessutom upplever jag att Rider fungerar lite bättre om man ska programmera Vue och Angular, men jag har inte gjort någon rättvis jämförelse.

Jetbrains håller dock på att bryta ut Resharper till en helt egen service vilket ska förbättre prestandan. I samband med detta kanske jag går tillbaka.

Angående VS Code håller jag med om att det är ett bra komplement, både till VS och Rider
Citera
2018-06-08, 20:14
  #10
Medlem
Trillskes avatar
Spännande, så länge sedan jag använde resharper så minns inte det där. Ska börja snart igen och har nu krut över hela bygget (inklusive nvme-diskar). Får se om det är lika segt ändå, då förstår jag frustrationen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback