Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-19, 19:58
  #1
Medlem
Hej

Jag håller på att sy en grej och skulle behöva hjälp med att hitta en sak.
Letar efter ett material som man kan ha i tyg för att kunna forma det i en fast form, tex som ståltråd, fast helst tvättbart och rostfritt..

En plastbit innehållande rostfritt stål som man kan sy fast i tyger helt enkelt, har haft väldigt svårt att hitta sånt, kan någon hjälpa?

Mvh
Citera
2018-04-19, 21:12
  #2
Moderator
yz44s avatar
Om du inte behöver ändra formen kan du skapa vad du vill med en 3d-skrivare.
Citera
2018-04-19, 21:19
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lozixa
Hej

Jag håller på att sy en grej och skulle behöva hjälp med att hitta en sak.
Letar efter ett material som man kan ha i tyg för att kunna forma det i en fast form, tex som ståltråd, fast helst tvättbart och rostfritt..

En plastbit innehållande rostfritt stål som man kan sy fast i tyger helt enkelt, har haft väldigt svårt att hitta sånt, kan någon hjälpa?

Mvh

Frågar du efter en bygel?
Citera
2018-04-19, 21:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Frågar du efter en bygel?
Rätt riktning!
Tänker mer som en metallklämma som finns på brödpåsar, så att jag kan "klämma" åt mitt tyg och "lossa" varierande
Citera
2018-04-19, 22:06
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lozixa
Rätt riktning!
Tänker mer som en metallklämma som finns på brödpåsar, så att jag kan "klämma" åt mitt tyg och "lossa" varierande

Och varför tar du inte rostfri ståltråd? du kan väl stoppa det i plaströr som finns på bomullspinnar (topps), klipp av bomullen bara.
Citera
2018-04-20, 07:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Och varför tar du inte rostfri ståltråd? du kan väl stoppa det i plaströr som finns på bomullspinnar (topps), klipp av bomullen bara.

Låter som en lösning faktiskt, tänkte mer ifall det finns någon färdig produkt av det jag letar efter?
Citera
2018-04-20, 10:06
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lozixa
Låter som en lösning faktiskt, tänkte mer ifall det finns någon färdig produkt av det jag letar efter?

Nej inte vad jag känner till som är ämnat för textil, förutom byglar då.
Fast form kan ju vara delvis fast/formbar sen finns det ju väldigt fast, men sånt brukar ju knäckas eller vara otympligt.
Just brödklämma som du sa, jag kan knappt googla fram en bild på dom . Men de är väl inte direkt bra att forma med i stor skala?

Kan vara bra veta lite hur du tänkt, storlek och form.
Är det stora saker kan man ju titta på hur tält är byggda,
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback