Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-19, 21:50
  #13
Medlem
Kan tillägga att jag inte kommer fortsätta använda munsköljen. Mitt smaksinne försvann efter senaste användningen och börjar inte förrän nu, nästan 3h senare, sakta komma tillbaka.
Citera
2018-04-19, 23:18
  #14
Medlem
Du jag var ute för samma sak men jag fick bokat en tid till käkkirurgen och tog ut visdomstanden idag! Om du inte rengör med tandtråd bör du verkligen detta! Du riskerar risk för tandlossning! Den smärtan jag hade med inflammationen var fruktansvärd och nu efter ingreppet har jag också skitont! Nej få en remiss till käkkirurgen
Citera
2018-04-20, 11:10
  #15
Moderator
ofays avatar
pericoroniter är vanligt när man har operculim och inkluderar hela "tandpåsen" runt om. Kroppen fixar detta.. Återkommer det så ta bort tanden. Tandtråd hade inte räddat dig från detta då operculim ( fliken) hindrar tandtråden ifrån att komma ner. Borsta med corsodylgel över området så slipper du få medlet i hela munnen. Ge det en vecka
Citera
2018-04-20, 13:11
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
pericoroniter är vanligt när man har operculim och inkluderar hela "tandpåsen" runt om. Kroppen fixar detta.. Återkommer det så ta bort tanden. Tandtråd hade inte räddat dig från detta då operculim ( fliken) hindrar tandtråden ifrån att komma ner. Borsta med corsodylgel över området så slipper du få medlet i hela munnen. Ge det en vecka

Tack återigen, uppskattas!
Så jag bör bara fortsätta borta rätt över svullnaden och fortsätta använda munsköljen?
Sedan en lite dum fråga, bör jag fortrsätta ta ipren? Behöver inte det, men tänkte att det kanske ökar läkningsprocessen då det är antiinflammatoriskt?

Mvh
Citera
2018-04-20, 13:51
  #17
Avstängd
Tandtråd i all ära! Jag föredrar dock plaststickor som man sticker in mellan tänderna. Det är ju individuellt, men har man trångt mellan gaddarna som jag är det lätt att tandtråden fastnar mellan tänderna.

Rent allmänt TS så duger det inte bara med att borsta tänderna. Du bör också använda tråd eller stickor för att rengöra mellan tänderna. Men det räcker gott om du gör det en gång i veckan.

Som parantes kan jag säga att sista gången jag var hos tandläkaren hade det gått 8 år sen sist. Han tittade på röntgenbilderna, och sa att han inte såg någon skillnad alls. Det enda han gjorde var att ta bort lite tandsten på framtänderna.

Så det är värt att hålla tänderna i gott skick! Senare tids forskning har dessutom kopplat dålig tandhälsa till hjärt-kärlsjukdomar.


Citat:
Ursprungligen postat av Nazael
Nej och har aldrig gjort. Jag bör alltså börja?
Märkligt att tandläkaren inte nämnde något om det.
__________________
Senast redigerad av Goldriver 2018-04-20 kl. 13:58.
Citera
2018-04-20, 23:54
  #18
Medlem
Brukar släppa efter 5-7 dagar. Har ofta tandköttsinflammation och första veckan är förjävlig för sedan börja släppa och är helt borta efter totalt 12-14 dagar. Dock sköljer jag med paroex (den röda) och borstar då med den röda tuben paroex!
Citera
2018-04-21, 14:05
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viruset88
Brukar släppa efter 5-7 dagar. Har ofta tandköttsinflammation och första veckan är förjävlig för sedan börja släppa och är helt borta efter totalt 12-14 dagar. Dock sköljer jag med paroex (den röda) och borstar då med den röda tuben paroex!


Tandläkaren sa att jag inte skulle använda paroex mer än 3-4 dagar, så har slutat använda det. Har idag inga problem med att öppna munnen och inga större sväljsvårigheter. Kan dock värka lite grann, men den kommer lite spontant och är mer irriterande än smärtsam.
Men då ska jag ha tålamod i minst tio dagar till innan jag kontaktar tandläkaren igen.
Tack för ditt svar!
Mvh
Citera
2018-04-22, 17:51
  #20
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nazael
Tack återigen, uppskattas!
Så jag bör bara fortsätta borta rätt över svullnaden och fortsätta använda munsköljen?
Sedan en lite dum fråga, bör jag fortrsätta ta ipren? Behöver inte det, men tänkte att det kanske ökar läkningsprocessen då det är antiinflammatoriskt?

Mvh
Nej det behövs inte
Citera
2019-02-25, 13:04
  #21
Medlem
Får jag kapa tråden lite? Vill inte skapa en ny tråd bara för denna fråga, tänkte om nån här vet;
Vad gör tandläkaren när dom spolar en?
Ringde tandläkaren idag för att jag hade ont i en käktand, så fick jag en tid och så sa hon att tandläkaren antagligen kommer spola och jag är så dum och sa bara ”aa okej..” utan att veta innebörden av det.
Vad händer när man spolar tanden? Gör det ont, får man bedövning? :s
Citera
2019-02-25, 13:08
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfspelaren
Får jag kapa tråden lite? Vill inte skapa en ny tråd bara för denna fråga, tänkte om nån här vet;
Vad gör tandläkaren när dom spolar en?
Ringde tandläkaren idag för att jag hade ont i en käktand, så fick jag en tid och så sa hon att tandläkaren antagligen kommer spola och jag är så dum och sa bara ”aa okej..” utan att veta innebörden av det.
Vad händer när man spolar tanden? Gör det ont, får man bedövning? :s

De spolar rent helt enkelt . kan ila ordentligt men ont nej men jag brukar få tandvärk från helvetet ibland o då borta ja ändå tänderna 2 ggr dag och brukar sätta tuggummi typ extra mot tanden för är nåt medel i de som bedövar direkt eller att de är tryck mot tanden . kombinerat med alvedon funkar de riktigt bra
Citera
2019-02-26, 01:38
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuningofroslagen
De spolar rent helt enkelt . kan ila ordentligt men ont nej men jag brukar få tandvärk från helvetet ibland o då borta ja ändå tänderna 2 ggr dag och brukar sätta tuggummi typ extra mot tanden för är nåt medel i de som bedövar direkt eller att de är tryck mot tanden . kombinerat med alvedon funkar de riktigt bra

Tack!
Så det tar alltså inte bort problemet, utan lindrar mest symptomen om jag förstod rätt?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback