Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-19, 17:11
  #1
Medlem
Attunes avatar
Hur funkar det egentligen om man jobbar inom t ex industri där man oftast innan anställning får lämna pissprov för att bli anställd, åker på semester 4-5 veckor varav första veckan så är man i t ex Amsterdam och röker gräs? Ponera att man av någon anledning skulle åka på ett slumpmässigt pissprov och att det av någon anledning visar positivt (även om det var en månad sen man var där), vad händer då? Gäller deras "nolltolerans" regler även där? Av all information jag har läst och hört på just min arbetsplats så nämns det bara om man är påverkad och någon misstänker det så kan man åka på ett pissprov och förmodligen bli av med jobbet om det nu skulle visa positivt. Men att röka utomlands i ett land där det är tillåtet, vad händer? Speciellt med tanke på att det lär förmodligen vara en otroligt liten mängd som upptäcks om det sker en månad efter röktillfälle. Någon som har erfarenhet?

Ber om ursäkt om detta är i fel forum, mod får flytta isåfall.
Citera
2018-04-19, 17:16
  #2
Medlem
lyktstolpes avatar
Du åker dit för det som Svensk medborgare bör du följa svensk lag om landets lag inte täcker upp det
__________________
Senast redigerad av lyktstolpe 2018-04-19 kl. 17:20.
Citera
2018-04-19, 17:17
  #3
Medlem
Rufoss avatar
Det beror på företaget. Om du kan visa upp dina flygbiljetter och styrka att du varit i Amsterdam, så finns det en chans att du får behålla jobbet.

Å andra sidan så lever vi i Sverige, landet där en stor del av befolkningen går fortfarande omkring och tänker att cannabis är dödsknark / automatisk inkörsport till heroin. Så vad som helst kan hända ifall du blir påkommen med spår av THC i ditt urin.

Se till att dricka rejält med vatten om du nu blir kallad till pissprov. Drick som om du håller på att törsta ihjäl i Sahara. Pissa ett par gånger innan själva provet.
__________________
Senast redigerad av Rufos 2018-04-19 kl. 17:19.
Citera
2018-04-19, 17:27
  #4
Medlem
Drogtester har nog inte främst med lagligheten att göra utan lämplighet att utföra arbetet av olika anledningar.
Citera
2018-04-19, 17:34
  #5
Medlem
RingInteSnutens avatar
Har inte bott i Sverige på många år... men är det inte olagligt att ens ha THC i kroppen? Så du kan torska för det trots att det var lagligt/avktiminaliserat i landet du besökt?

Vänligen rätta mig om jag har fel.
Citera
2018-04-19, 17:41
  #6
Medlem
Sandtags avatar
Slumpmässiga drogtester är som namnet antyder just slumpmässiga. Annars utförs tester i samband med misstanke från medarbetare/chef, vid nolltolerans d.v.s.

Om du hanterar maskiner/kör fordon så kan det givetvis påverka utgången, annars så har jag för mig att arbetsplatsen måste erbjuda "behandling" (nån form av terapisamtal). Till saken hör också vilken typ av anställning du har och huruvida du enkelt går att ersätta. Just Cannabis så beror det lite på chefen i fråga hur strängt de ser på saken (vissa bryr sig inte alls tex trots uttalad nolltolerans), kan du styrka att du varit i tex Amsterdam så går det garanterat att smoothtalka dig ur eventuell torsk. Många faktorer som spelar in och dessutom görs väl företagsprov på sticka vilket går att manipulera på olika sätt om du skulle vara orolig (i värsta fall köper det dig ett par dagar).
Citera
2018-04-19, 18:30
  #7
Medlem
Sheen999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Har inte bott i Sverige på många år... men är det inte olagligt att ens ha THC i kroppen? Så du kan torska för det trots att det var lagligt/avktiminaliserat i landet du besökt?

Vänligen rätta mig om jag har fel.
Nej du får ha det i kroppen om du har intagit det i ett land där det är lagligt, blev själv stannad av polisen på väg hem från Nederländerna en gång och uppgav att jag hade tagit droger där.
Citera
2018-04-19, 19:03
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheen999
Nej du får ha det i kroppen om du har intagit det i ett land där det är lagligt, blev själv stannad av polisen på väg hem från Nederländerna en gång och uppgav att jag hade tagit droger där.

Precis, du kan inte bli straffad hemma för att ha gjort något utomlands som inte är olagligt/straffbart där. Men det finns risk för att det kommer ändras har jag hört, speciellt när det gäller narkotika och sexhandel.

Gällande företag som tar drogtester, det måhända att du inte får böter eller prickar i registret om du varit utomlands men företaget har all makt att ge dig konsekvenser ändå.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback