Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-19, 12:34
  #1
Medlem
Hej!

Känner just nu för att läsa något riktigt sorgligt och släppa ut lite känslor genom att gråta. Har någon här inne något bra tips på böcker (Antingen svenska eller engelska) som får en att böla sönder som ett litet barn? Kom gärna med flera och bra tips. Tack på förhand!
Citera
2018-04-19, 12:44
  #2
Medlem
Noose..s avatar
Den här boken fick mig att böla
https://www.dundurn.com/books/Buying-Better-World
Citera
2018-04-19, 12:48
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartenQQQ
Läs Aftonbladet .

Läs en bok.

"De fattiga i Lodz"

Finns ju hur många som helst, men den ploppade upp först när du (TS) skrev om gråtande barn.
Citera
2018-04-19, 12:48
  #4
Medlem
Inte utan min dotter, kanske.

Eller Mazos grymhet av Olof Möller (science fiction, finns billigt på Bokbörsen)
Citera
2018-04-19, 13:01
  #5
Medlem
Christiane F aka Vi barn från Bahnhof Zoo, säkert inte gripande för alla men för mig är det en bok jag inte kunnat läsa mer än en gång.
Citera
2018-04-19, 13:02
  #6
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Christiane F aka Vi barn från Bahnhof Zoo, säkert inte gripande för alla men för mig är det en bok jag inte kunnat läsa mer än en gång.
Riktigt bra bok! Och filmen är också riktigt bra och obehaglig.
Citera
2018-04-19, 13:06
  #7
Medlem
Milldues avatar
En klassiker är väl ändå "Sadako vill leva" av Karl Bruckner. Mins att jag läste den i min ungdom då världen fortfarande led av sviterna efter kubakrisen och kärnvapenhot.

Klart läsvärd även idag.
Citera
2018-04-19, 13:15
  #8
Medlem
Jag rekommenderar kortisnovellen ’Katina’ av Roald Dahl ifall du behöver en snabb fix.
Citera
2018-04-19, 13:40
  #9
Medlem
Mina drömmars stad, farwell to arms och en clowns åsikt är ganska sorgliga.
Citera
2018-04-19, 13:43
  #10
Medlem
MegaSkurts avatar
A Very Private Gentleman

Det här är boken som filmen "The American" är baserad på, verkligen en vacker men väldigt sorglig historia.

https://en.wikipedia.org/wiki/A_Very_Private_Gentleman
Citera
2018-04-19, 13:49
  #11
Medlem
TuckerandDales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Christiane F aka Vi barn från Bahnhof Zoo, säkert inte gripande för alla men för mig är det en bok jag inte kunnat läsa mer än en gång.

Riktigt bra och länge sedan jag läste den.

Blir till att rota bland alla böcker här hemma för att läsa om den .

Pojken som kallades det - David Pelzer om man gillar självbiografi.
Citera
2018-04-19, 14:06
  #12
Medlem
Kommer med lite enklare alternativ, Marley and me. Hundbok som är rolig första två tredjedelarna och man gråter som en unge den sista delen.

Alternativ två om man vill starta kranen är att kolla på "the fistbump kid" på Youtube, 10 minuter av sorg och glädje som skär rakt in i hjärtat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback