Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-19, 22:21
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Men jösses.... det säger sig väl själv Att det enda man vill ha i en dammsugare är en mekanism som flyttar stora mängder luft med högt dynamiskt tryck så länge man hela tiden har nytt tillflöde av luft?

Vakuumpumpar är byggda för att inte ha något kontinuerligt tillflöde av luft, och man vill förhindra all form av återflöde genom luftpumpen.

Det där var nog faktiskt en av de absolut dummaste frågorna i år.

Finns en annan aktör en den i mitt inlägg ovan som vill ha ett återflöde igen sin vakuumpump för toalettsystem

Deras vakuumpump sitter monterad i halsen till tanken som samlar upp fekalerna, deras idé är att luften ska komma in igenom locket.

Flöda igenom pumpen för att sedan ledas ut igen ett ventilationrör som är monterad i tanken. När inte motorn går alltså.

Den här modellen på motor bygger inte upp ett undertryck i själva tanken som damsugaren i inlägget ovan utan har en separat vakuumsluss inbyggd i själva skalet till hela motorn.

Det dom vill försöka förhindra med detta är att amoniakgaserna ifrån urin inte ska stiga upp igenom själva motorn när den är i viloläge.

Kan väl tillägga att även denna konstruktion är väl inte optimal.
__________________
Senast redigerad av freee 2018-04-19 kl. 22:28.
Citera
2018-04-20, 06:11
  #14
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freee
Det finns ett företag som använder en dammsugarmotor i sitt vakuumtoaletsystem.

Är väl inte optimalt men dom fungerar i allafall lite längre än några sekunder.

Nyckelordet här är vakuum. Det är inte ens i närheten av ett vakuum som skapas. En dammsugarmotor skapar snabbt ett lätt undertryck och det räcker för toalettens funktion. Driftstiden per gång är sannolikt några sekunder. Om dom inte löst kylningen på annat sätt kommer motorn inte klara att köras någon längre tid. Med några sekunder menar jag en tid under en min. Toaletttömningen tar knappast mer än 5 sek.

Nu har jag inte fattat vad TS har för projekt på gång så det är eg omöjligt att ge goda råd mer än att avråda från vad som inte är lämpligt. En riktig vakuumpump klarar av att sänka trycket under 99,9 % av atmosfärstrycket. En damsugarmotor klarar att sänka trycket ca 20 % av atmosfärstrycket. Jag skulle inte kalla det för vakuum.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vakuum

Så det beror ju på vad man är ute efter
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback