Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-19, 10:36
  #1
Medlem
Undrar om någon varit med om samma och om det finns ett namn för detta?

Lite då och då händer det att jag får se en person som är väldigt likt någon jag känner. Man kollar lite extra och inser att det inte är personen man känner.
En stund senare dyker den ”riktiga” personen upp. Har hänt mig flera gånger och det handlar om olika personer.

Ett annat fenomen som händer ibland är att man tänker på en person eller pratar om nån så rätt vad det är dyker personen upp.

Nån som varit med om samma?
2018-04-19, 10:38
  #2
Medlem
Sammanträffande eller psykos kallas det.
2018-04-19, 10:52
  #3
Medlem
Sammanträffande med en liten gnutta konfirmationsbias.
2018-04-19, 11:16
  #4
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Att det är så vanligt att människor tar sådana här sammanträffanden för något övernaturligt istället för att förstå att det är helt normalt och statistiskt vanligt att sådant händer är en orsak till att religion och andlighet existerar.
2018-04-19, 11:32
  #5
Medlem
Detta fenomen är känt sedan länge.
Brukar kallas "varsel".
Liknar också det som kallas "dejavu".
En del säger helt enkelt "intuition".
2018-04-19, 11:35
  #6
Medlem
Man får acceptera att vi inte förstår allt.

(finns ju även andra fenomen som är svåra att förstå: till ex. att en elektron kan befinna sig på två platser samtidigt)
2018-04-19, 11:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissCash
Undrar om någon varit med om samma och om det finns ett namn för detta?

Lite då och då händer det att jag får se en person som är väldigt likt någon jag känner. Man kollar lite extra och inser att det inte är personen man känner.
En stund senare dyker den ”riktiga” personen upp. Har hänt mig flera gånger och det handlar om olika personer.

Ett annat fenomen som händer ibland är att man tänker på en person eller pratar om nån så rätt vad det är dyker personen upp.

Nån som varit med om samma?

Du är synsk. Öppna en affär och sälj dina tjänster genast!
Du har direkt kontakt med gud eller djävulen, dags att casha in.
Du är den utvalde profeten vi alla har väntat på.
Du är unik och har någonting ingen annan har på planeten, kontakt med högre existens.
2018-04-19, 12:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Att det är så vanligt att människor tar sådana här sammanträffanden för något övernaturligt istället för att förstå att det är helt normalt och statistiskt vanligt att sådant händer är en orsak till att religion och andlighet existerar.

Har aldrig påstått att det är något övernaturligt
2018-04-19, 12:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Du är synsk. Öppna en affär och sälj dina tjänster genast!
Du har direkt kontakt med gud eller djävulen, dags att casha in.
Du är den utvalde profeten vi alla har väntat på.
Du är unik och har någonting ingen annan har på planeten, kontakt med högre existens.

Wow precis vad jag trodde 🙄
2018-04-19, 14:25
  #10
Avstängd
Jango-fetts avatar
Synkronisitet kallas det. Händer hela tiden utan att man uppfattar det. Vi är ett land med oerhört låg spirituell medvetenhet. Slumpen finns inte.
2018-04-20, 20:18
  #11
Moderator
Humbugs avatar
Vi har en stor tråd för detta fenomen. Jag hävisar vidare diskussion dit.
(FB) Den stora tråden om synkronicitet (11:11, 13:37, 22:22 etc)


Denna låses/mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback