Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-19, 09:53
  #1
Medlem
Ingen har väl missat MeToo-kampanjen? Särskilt inte i Sverige, som gått all-in, och som särskiljer sig ur ett internationellt perspektiv på denna punkt.

Vi behöver inte åka längre än till över sundet för att se kontrasten. 2016 korade ”The US News and World Report” Danmark till världens bästa land för kvinnor att bo i. I Danmark är man dock inte generellt positiva till MeToo. Alla ni som varit där vet säkert att danska kvinnor är coola, självständiga och starka. Så att de skulle protestera mot MeToo pga att de är hjärntvättade av patrikarkatet ser jag verkligen inte som troligt.

I Sverige har vi dock en ständigt ökande otrygghet i samhället. En stor andel kvinnor vågar inte ens gå ut i sitt eget bostadsområde efter mörkrets inbrott. Gängbildningar är mer norm än undantag i samtliga svenska städer. Överfalls- och gruppvåldtäkterna skenar. Efter mörkrets inbrott - särskilt i utanförskapsområdena - ser man nästan bara män stå och hänga i klungor.

Jag ser i grunden MeToo-rörelsen som dels en reaktion mot just denna nya ökade otrygghet, men även som ett sätt för råpolitiserade vänsteraktivister att visa på den ’toxiska maskuliniteten’ hos alla män. Genom att relativisera sexbrott på detta sätt, vill man visa att sexuella trakasserier är universella och att ingen kultur är värre än någon annan.

Det går inte att förneka att sexbrott förekommer överallt på jorden. Det finns dock grader i helvetet, om detta ingen tvekan. Frågeställningen rör därför MeToo-kampanjens bakomliggande motiv. Varför fokuserar man särskilt hårt på ett land som traditionellt varit ett av de mest jämställda i hela världen?

Så vad tror ni?
- Slår man mot mjuka mål (svenska män) i förhoppningen om att det faktiskt rätt hemska och absurda läget i landet ska förbättras?
- Eller är kampanjen snarare bara ännu en anti-rasistisk och kulturrelativistisk ploj, som genom att demonisera svenska män vill främja acceptansen för andra mer kvinnofientliga kulturer?

Vill gärna höra era åsikter!
__________________
Senast redigerad av lifeinplastic 2018-04-19 kl. 10:02.
Citera
2018-04-19, 10:03
  #2
Medlem
metoo var den bästa utvägen ifrån att slippa tala om invandring och sexualbrott.
nu har alla kvinnor blivit, anonymt oftast, och för "många,många år sedan" tafsade av någon vit man.
Men de kan inte gå ut med namn, nej nej. För det är gör man bara inte...

Okej, "muhammed rånade mig med en kniv för 10 år sedan", vi kan dra sådana historier med, men märkt att vi gör ej det? Nej bättre att vara ärlig och ej ljuga som dessa kivnnor gör nu.

Såg UFC fightern Paige något (...glömt hennes namn) som skrev en bok och den stora chockerande nyheten var att hon blivit "gruppvåldtagen" i skolan av klasskamrater- men hon vill ej gå ut med namn.

Mm säkert paige.
finns två scenarios då: färgade elever eller att du ljuger och skrev någon story för boken.
du menar att du vill låta - och alla andra feminister -dessa män inte få sina namn uthängda? de kanske har begått flera gruppvåldtäkter och i värsta fall kanske än idag?!- nej som sagt, börjar misstänka atty detta är bullshit, bättre att dessa "spöken" finns där ute och begår brott, spöken som ej har namn,ingen sett, och ingen kan peka på.

ps! innan någon nämner invandrare som "spöken" vi hade BRÅ 1990-2005, tyvärr gjorde vänstern det olagligt därefter, då sanningen var t om värre än "nazisterna" hade hävdat.
__________________
Senast redigerad av quezen 2018-04-19 kl. 10:08.
Citera
2018-04-19, 10:12
  #3
Medlem
I D I O T I. Det värsta jag vet, det är när folk försöker pinna våldtäktskulturen på en religiös eller etnisk grupp. Det är inte muslimska män som våldtar. Det är inte vita män som våldtar. Det är inte psykiskt sjuka män som våldtar. Det är män som våldtar. Varför tror du att man använder sig av retoriken "alla män"? För att det är alla, det är vem som helst. Sannolikheten att det är en våldtäktsman som går bakom dig kan aldrig öka eller minska, går det en man bakom dig är det bara att ha nycklarna mellan fingrarna och hoppas på det bästa.

I Sverige är majoriteten av männen vita. Detta gör att sannolikheten är störst att det är en vit man som kommer att våldta dig eller utsätta dig för övergrepp. Det finns inga signalement som tyder på att någon är en våltäktsman. Det kan vara din pappa, din bror, din lärare, din klasskompis, din bästa vän, din värsta fiende, en främling eller vem som helst.

Det finns ingenting jag kan göra för att skydda mig själv från att bli våldtagen. Kvinnor i kortkort blir våldtagna. Kvinnor i burka blir våldtagna. Kvinnor i Sverige blir våldtagna. Kvinnor i Iran blir våldtagna. Det bor våltäktsmän i Husby. Det bor våldtäktsmän på Östermalm.

När man försöker pinna våltäkt eller våldtäktskultur på en grupp, och på så sätt avsäga en annan grupp våldtäktskulturen, så förminskar man problemet, och det är farligt.
Citera
2018-04-19, 10:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
metoo var den bästa utvägen ifrån att slippa tala om invandring och sexualbrott.
nu har alla kvinnor blivit, anonymt oftast, och för "många,många år sedan" tafsade av någon vit man.
Men de kan inte gå ut med namn, nej nej. För det är gör man bara inte...

Okej, "muhammed rånade mig med en kniv för 10 år sedan", vi kan dra sådana historier med, men märkt att vi gör ej det? Nej bättre att vara ärlig och ej ljuga som dessa kivnnor gör nu.

Såg UFC fightern Paige något (...glömt hennes namn) som skrev en bok och den stora chockerande nyheten var att hon blivit "gruppvåldtagen" i skolan av klasskamrater- men hon vill ej gå ut med namn.

Mm säkert paige.
finns två scenarios då: färgade elever eller att du ljuger och skrev någon story för boken.
du menar att du vill låta - och alla andra feminister -dessa män inte få sina namn uthängda? de kanske har begått flera gruppvåldtäkter och i värsta fall kanske än idag?!- nej som sagt, börjar misstänka atty detta är bullshit, bättre att dessa "spöken" finns där ute och begår brott, spöken som ej har namn,ingen sett, och ingen kan peka på.

ps! innan någon nämner invandrare som "spöken" vi hade BRÅ 1990-2005, tyvärr gjorde vänstern det olagligt därefter, då sanningen var t om värre än "nazisterna" hade hävdat.

Du är medveten om att man kan bli dömd för förtal om man går ut med namn va? Oavsett om man kan bevisa att man talar sanning eller inte.
Citera
2018-04-19, 10:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pastelconspiracy
I D I O T I. Det värsta jag vet, det är när folk försöker pinna våldtäktskulturen på en religiös eller etnisk grupp. Det är inte muslimska män som våldtar. Det är inte vita män som våldtar. Det är inte psykiskt sjuka män som våldtar. Det är män som våldtar. Varför tror du att man använder sig av retoriken "alla män"? För att det är alla, det är vem som helst. Sannolikheten att det är en våldtäktsman som går bakom dig kan aldrig öka eller minska, går det en man bakom dig är det bara att ha nycklarna mellan fingrarna och hoppas på det bästa.

I Sverige är majoriteten av männen vita. Detta gör att sannolikheten är störst att det är en vit man som kommer att våldta dig eller utsätta dig för övergrepp. Det finns inga signalement som tyder på att någon är en våltäktsman. Det kan vara din pappa, din bror, din lärare, din klasskompis, din bästa vän, din värsta fiende, en främling eller vem som helst.

Det finns ingenting jag kan göra för att skydda mig själv från att bli våldtagen. Kvinnor i kortkort blir våldtagna. Kvinnor i burka blir våldtagna. Kvinnor i Sverige blir våldtagna. Kvinnor i Iran blir våldtagna. Det bor våltäktsmän i Husby. Det bor våldtäktsmän på Östermalm.

När man försöker pinna våltäkt eller våldtäktskultur på en grupp, och på så sätt avsäga en annan grupp våldtäktskulturen, så förminskar man problemet, och det är farligt.

Tack för svaret. Som jag skrev så förnekar jag inte att övergrepp kan förekomma överallt. Jag påstår dock att det finns en gradskillnad. (Enorm sådan dessutom.) Förnekar du detta? Menar du att jämställdheten och kvinnosynen ser likadan ut överallt? Så kvinnor i Afghanistan är lika jämställda som kvinnor i Danmark?

I övrigt undrar jag varför du säger att alla är ’män’? Vad vet du om hur de identifierar sig?
__________________
Senast redigerad av lifeinplastic 2018-04-19 kl. 10:35.
Citera
2018-04-19, 10:34
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pastelconspiracy
När man försöker pinna våltäkt eller våldtäktskultur på en grupp, och på så sätt avsäga en annan grupp våldtäktskulturen, så förminskar man problemet, och det är farligt.

Det handlar inte om inte rannsaka sig själva - då missar du poängen. Tvärt emot vad du tycker, anser jag att din inställning både är oinformerad, misogyn och rasistisk. Du förnekar att kvinnoförtryck i alla högsta grad är kulturellt betingat samt att kvinnors levnadsvillkor är drastiskt olika i olika kulturer. Besök gärna ett torg i Egypten och vandra runt utan sjal i ett par timmar. Gör det samma i valfri svensk stad (inte Malmö eller Södertälje). Återkom sedan.
Citera
2018-04-19, 10:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pastelconspiracy
Du är medveten om att man kan bli dömd för förtal om man går ut med namn va? Oavsett om man kan bevisa att man talar sanning eller inte.

Om du blev gruppvåldtagen, på riktigt, av 4 män - skulle du inte säga det oavsett ?!
Om dessa jävla män vill förneka det än idag, och de är svin, bättre att kvinnor vet vad dessa gör än att låta dessa gå helt obevakade ute i samhället. För vem vet, du säger x och y om person z kanske får andra kvinnor att "minnas/våga tala ut" med.

Jag pratar nu om en riktig gruppvåldtäkt. Okej?!
Inte ett scenario där ord går mot ord, vi pratar om ett fall där hon faktiskt blev våldtagen.
Du är inte en "hjältinna" för du håller tyst, när du nu har en megafon,du är en förebild och du har pengar, och du är ändå tyst?! Så varför skulle andra tjejer våga säga något offentligt när deras kända,rika, förebild t om håller tyst om gärningsmännen 10-15 år senare!?
Citera
2018-04-19, 10:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pastelconspiracy
I D I O T I. Det värsta jag vet, det är när folk försöker pinna våldtäktskulturen på en religiös eller etnisk grupp. Det är inte muslimska män som våldtar. Det är inte vita män som våldtar. Det är inte psykiskt sjuka män som våldtar. Det är män som våldtar. Varför tror du att man använder sig av retoriken "alla män"? För att det är alla, det är vem som helst. Sannolikheten att det är en våldtäktsman som går bakom dig kan aldrig öka eller minska, går det en man bakom dig är det bara att ha nycklarna mellan fingrarna och hoppas på det bästa.

I Sverige är majoriteten av männen vita. Detta gör att sannolikheten är störst att det är en vit man som kommer att våldta dig eller utsätta dig för övergrepp. Det finns inga signalement som tyder på att någon är en våltäktsman. Det kan vara din pappa, din bror, din lärare, din klasskompis, din bästa vän, din värsta fiende, en främling eller vem som helst.

Det finns ingenting jag kan göra för att skydda mig själv från att bli våldtagen. Kvinnor i kortkort blir våldtagna. Kvinnor i burka blir våldtagna. Kvinnor i Sverige blir våldtagna. Kvinnor i Iran blir våldtagna. Det bor våltäktsmän i Husby. Det bor våldtäktsmän på Östermalm.

När man försöker pinna våltäkt eller våldtäktskultur på en grupp, och på så sätt avsäga en annan grupp våldtäktskulturen, så förminskar man problemet, och det är farligt.


Jag tycker sådant där är bara trams.
Sverige hade enorma problem med alkohol under 1800 talet, det är fakta.
Om svenskar under 1800 talet var afrikaner/färgade, så hade sanningen inte förändras för vi hade mörk hudfärg, eller hur? Det betyder inte att varje svensk var en alkoholist eller beroende av alkohol. Vi har problem med sexualbrott och invandring- 5x mer än gemene svensk (%-mässigt) visade BRÅ, det är problematiskt, speciellt om du anser redan att svenska män beter sig som "grisar" då kan du ej ignorera 5x mer brott % mässigt än svensken, annars är du en falsk hycklare som inte kan tas seriös.

Och sluta med "svenskar våldtar mer" jaha, okej, bra, vi ignorerar % och säger att Kina är världens mest problematiska land inom allt, de har ju flest brott inom allt då de har en befolkning på 1.5 miljarder, så vi ignorerar % brott och säger att länder med liten befolkning begår färre brott.

ps! jag ser inte svensken som någon ängel, anser att "svensken" utför allt för många sexualbrott, så när jag ser invandrare % mässigt begå 5x mer, så kan jag ej hålla tyst och vara en falsk vp fitta.
__________________
Senast redigerad av quezen 2018-04-19 kl. 11:00.
Citera
2018-04-19, 11:04
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
Om du blev gruppvåldtagen, på riktigt, av 4 män - skulle du inte säga det oavsett ?!
Om dessa jävla män vill förneka det än idag, och de är svin, bättre att kvinnor vet vad dessa gör än att låta dessa gå helt obevakade ute i samhället. För vem vet, du säger x och y om person z kanske får andra kvinnor att "minnas/våga tala ut" med.

Jag pratar nu om en riktig gruppvåldtäkt. Okej?!
Inte ett scenario där ord går mot ord, vi pratar om ett fall där hon faktiskt blev våldtagen.
Du är inte en "hjältinna" för du håller tyst, när du nu har en megafon,du är en förebild och du har pengar, och du är ändå tyst?! Så varför skulle andra tjejer våga säga något offentligt när deras kända,rika, förebild t om håller tyst om gärningsmännen 10-15 år senare!?

Jag tycker inte man kan generalisera om våldtäkt sådär, riktigt. Jag känner inte till fallet du pratar om.

Men ponera att gärningsmännen hade utländsk härkomst och kvinnan vit. Vi lever ju i ett samhälle där så kallade feministiska antirasister skulle korsfäst henne, anklagat henne för hets mot folkgrupp, förtal och rasism. Hon hade kanske till och med dödshotats. Tänk dig bara att först bli våldtagen och sen bli attackerad ännu en gång - fast denna gång av samhället. Om hon hade namngett dem hade de kanske tom fått skadestånd och kärleksmanifestationer till sin ära.

Tyvärr. Vi har statsfeminism på pappret, men i den faktiska verkligheten så tar samhället oftast förövarnas sida och skiter i om våldtäktsoffren lever eller dör. De offras i det här politiska spelet. Den politiska uppslutningen EMOT att utvisa dömda våldtäktsmän säger väl allt, och lite därtill?
__________________
Senast redigerad av lifeinplastic 2018-04-19 kl. 11:11.
Citera
2018-04-19, 11:11
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Jag tycker inte man kan generalisera om våldtäkt sådär, riktigt. Jag känner inte till fallet du pratar om.

Men ponera att gärningsmännen hade utländsk härkomst och kvinnan vit. Vi lever ju i ett samhälle där så kallade feministiska antirasister skulle korsfäst henne, anklagat henne för hets mot folkgrupp, förtal och rasism. Hon hade kanske till och med dödshotats. Tänk dig bara att först bli våldtagen och sen bli attackerad ännu en gång - fast denna gång av samhället.

Tyvärr. Vi har statsfeminism på pappret, men i den faktiska verkligheten så tar samhället oftast förövarnas sida och skiter i om våldtäktsoffren lever eller dör. De offras i det här politiska spelet. Den politiska uppslutningen EMOT att utvisa dömda våldtäktsmän säger väl allt, och lite därtill?

Jag är fullt medveten om att: om nu paige blev gruppvåldtagen av färgade, som förnekar, så kan hon förlora sponsorer och anklagas/förknippas med rasism, absolut. Det är en sjuk värld vi lever i. Men som förebild och för att förhindra att våldtäktsmän går fria, så måste man ändå tala ut.
dessa män, oavsett deras hudfärg, kanske ej kan åtalas, men folk bör veta vad det är för män.

Sedan kanske det är som du sade "ghetto pride" idag med att ha våldtagit UFC fightern Paige.
Citera
2018-04-19, 11:22
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
Jag är fullt medveten om att: om nu paige blev gruppvåldtagen av färgade, som förnekar, så kan hon förlora sponsorer och anklagas/förknippas med rasism, absolut. Det är en sjuk värld vi lever i. Men som förebild och för att förhindra att våldtäktsmän går fria, så måste man ändå tala ut.
dessa män, oavsett deras hudfärg, kanske ej kan åtalas, men folk bör veta vad det är för män.

Sedan kanske det är som du sade "ghetto pride" idag med att ha våldtagit UFC fightern Paige.

Well. Principiellt förstår jag dig. Dock föreställer jag mig att det är en traumatisk upplevelse att bli gruppvåldtagen; Det kanske tog all kraft att ens acceptera att det hade hänt. Jag vet inte. Det enda jag vet är att samhället har blivit helt sinnessjukt, och att man har bytt plats på begreppen ’offer’ och ’förövare’. Det är både absurt och skamligt ju, i lika delar.
Citera
2018-04-19, 11:28
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Well. Principiellt förstår jag dig. Dock föreställer jag mig att det är en traumatisk upplevelse att bli gruppvåldtagen; Det kanske tog all kraft att ens acceptera att det hade hänt. Jag vet inte. Det enda jag vet är att samhället har blivit helt sinnessjukt, och att man har bytt plats på begreppen ’offer’ och ’förövare’. Det är både absurt och skamligt ju, i lika delar.

jag hade en klasskamrat, en blondin faktiskt, hon brukade ge en lätt smisk/handklapp på rumpan när vi gick förbi henne i korridoren och säga "looking good" - fråga mig inte varför.

idag skulle jag, i vår sjuka värld,kunna hävda att hon sexuellt trakasserade mig?!

vi kan alla låtsas vara offer för sexualbrott om vi vill, jag förstår det.

min morsa tex berättade att hon utsatts för ett sexualbrott, då hon såg en uteliggare som onanerade på tåget - jag tänkte: jag har sett sådant med.
så nu är jag ett offer igen?

vi kan alla spela det jävla spelet.

ps! jag förstår att min morsa givetvis blev upprörd, men ingen man som ser en uteliggare blotta sig, som vi säkert alla tyvärr sett, anser sig ha utsetts för ett sexualbrott - bara blivit äcklade.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback