Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-05-14, 09:44
  #37
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
De bästa tillskotten mot depression är de man har brist på. Svårare än så är det inte.
Är det något man utvecklar av brist på just D3 eller B12, så är det depression. Man blir liksom inte deprimerad av C vitaminbrist.

Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
För att läka depression är troligtvis fysisk träning, sol, vänner, skratt, sex och kärlek mycket mer effektivt än att sitta i sin lilla etta och snorta d-vitamin med en öl i andra handen och för rädd för att gå ut i solen för att man kan få rynkor.
Som mainstreamtänkare är du oförmögen att förstå att det inte är så lätt att bilda D3 via solen, och de mängder man bildar är låga, och kan bara bildas under vissa tider på året/dagen. Tar du en dusch direkt efter solandet så är risken att dina eventuella D3 nivåer i huden, försvinner, som exempel.

Du är visserligen anti-intellektuell, det är ingen nyhet.
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2018-05-14 kl. 10:04.
Citera
2018-05-14, 10:21
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Är det något man utvecklar av brist på just D3 eller B12, så är det depression. Man blir liksom inte deprimerad av C vitaminbrist.

Som mainstreamtänkare är du oförmögen att förstå att det inte är så lätt att bilda D3 via solen, och de mängder man bildar är låga, och kan bara bildas under vissa tider på året/dagen. Tar du en dusch direkt efter solandet så är risken att dina eventuella D3 nivåer i huden, försvinner, som exempel.

Du är visserligen anti-intellektuell, det är ingen nyhet.


Grejen är den att det inte ens finns tydliga evidens för vitamin d och depression. Det finns en viss antydan till förbättring där brist hos testpersoner rådde vilket likagärna kan vara placebo.

https://academic.oup.com/jcem/article/99/3/757/2537114

Man har även sett att brist är mycket ovanligt även i norra Sverige.

http://www.lakartidningen.se/Opinion...anligt-i-norr/

C-vitaminbrist kan i allra högsta grad leda till psykiska problem. Men du verkar ha svårt att förstå att kroppen fungerar som en enhet. C-vitaminbrist leder till att järn inte upptas optimalt från maten. Vilket leder till att många funktioner som dopaminsignalering inte fungerar. Järnbrist är mycket vanligt i Sverige speciellt bland kvinnor.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3680022/
Citera
2018-05-14, 11:40
  #39
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Grejen är den att det inte ens finns tydliga evidens för vitamin d och depression.


Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Det finns en viss antydan till förbättring där brist hos testpersoner rådde vilket likagärna kan vara placebo.

https://academic.oup.com/jcem/article/99/3/757/2537114
Här har du lite bättre källa:

https://www.vitamindcouncil.org/heal...ns/depression/

Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Man har även sett att brist är mycket ovanligt även i norra Sverige.

http://www.lakartidningen.se/Opinion...anligt-i-norr/
Trams. D-vitaminbrist är vanligt över hela Norden, och även England osv. Att det inte råder någon akut D-vitaminbrist idag (som i rakit osv), det är en annan femma. Men de allra flesta lider av D-vitaminbrist eftersom allt under 50,000 IU är brist på vitamin D.

Eftersom D3 är en steroidhormon, leder D-vitaminbrist till bland annat, lägre halter av testosteron och andra steroida könshormoner, vilket påverkar psyket.

Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
C-vitaminbrist kan i allra högsta grad leda till psykiska problem. Men du verkar ha svårt att förstå att kroppen fungerar som en enhet. C-vitaminbrist leder till att järn inte upptas optimalt från maten. Vilket leder till att många funktioner som dopaminsignalering inte fungerar. Järnbrist är mycket vanligt i Sverige speciellt bland kvinnor.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3680022/
C-vitaminbrist leder i första hand till skörbjugg och liknande sjukdomar, vilka man är tvungen att åtgärda med vitamin C, innan man hinner utveckla någon depression.

Grejen med D3 och B12, är att man inte behöver ha någon grov brist på dem, och kan ändå bli deprimerad. RDI nivåerna är liksom skrattretande låga för dessa två superviktiga vitaminer.

Hur som helst har du fel som vanligt
Citera
2018-05-14, 12:22
  #40
Medlem
Milldues avatar
De bästa vanliga sakerna/ämnena man kan ge sig själv är ex:

Magnesium
Zink
A-vitamin
B-Vitamin
D- Vitamin

Dagsljus i riklig mängd
Sociala kontakter (gå en kurs på ABF eller liknande)

Bäst av allt är nog att ge sig ut i skogen en vacker dag. Promenera runt man kan ta med en kamera eller en kikare för att se mer "legitim ut" ta bilder på vackra saker man gillar.. När man sedan är hemma får man minnen av hur bra man mådde då man var ute.

Slår voxra och andra SSRI varje dag i veckan.
Citera
2018-05-14, 12:23
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard


Här har du lite bättre källa:

https://www.vitamindcouncil.org/heal...ns/depression/

Trams. D-vitaminbrist är vanligt över hela Norden, och även England osv. Att det inte råder någon akut D-vitaminbrist idag (som i rakit osv), det är en annan femma. Men de allra flesta lider av D-vitaminbrist eftersom allt under 50,000 IU är brist på vitamin D.

Eftersom D3 är en steroidhormon, leder D-vitaminbrist till bland annat, lägre halter av testosteron och andra steroida könshormoner, vilket påverkar psyket.

C-vitaminbrist leder i första hand till skörbjugg och liknande sjukdomar, vilka man är tvungen att åtgärda med vitamin C, innan man hinner utveckla någon depression.

Grejen med D3 och B12, är att man inte behöver ha någon grov brist på dem, och kan ändå bli deprimerad. RDI nivåerna är liksom skrattretande låga för dessa två superviktiga vitaminer.


Hur som helst har du fel som vanligt

Att du länkar en sekundärkälla från vitamindcouncil som svar på min metastudie gör ju bara att du förlöjligar dig själv.
Lol ytterligare okunnighet. Du vet inte ens vad ett steroidhormon är för något. Det har inget med testosteron att göra på det sättet. Steroid är ett samlingsord för en kemisk grupp i kroppen. Testosteron är en hormonsteroid med vissa funktioner och vitamin d är en hormonsteroid med andra funktioner. Men ja vitamin d-tillskott har visats öka testosteron hos personer med någon ynka nmol/L.

Lösningen på allt är inte D-vitamin. Tänk vad mycket depressioner man skulle kunna bota med detta om det funkade så effektivt. Som sagt folk har klarat sig i urminnes tider på fisk och sol på norra breddgrader. Den bästa vitaminen och mineralen är den man har brist på! Överdosering av vitaminer och mineraler har visats leda till sämre hälsa enligt studier.
Citera
2018-05-14, 12:46
  #42
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Att du länkar en sekundärkälla från vitamindcouncil som svar på min metastudie gör ju bara att du förlöjligar dig själv.
Vitamindcouncil-länken jag postade, är full med olika källor/studier som bevisar att D-vitaminbrist ökar risken för depression eller åtminstone korrelerar med depression. Att du är för korkad för att förstå detta, det är ditt problem det

Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Lol ytterligare okunnighet. Du vet inte ens vad ett steroidhormon är för något. Det har inget med testosteron att göra på det sättet. Steroid är ett samlingsord för en kemisk grupp i kroppen. Testosteron är en hormonsteroid med vissa funktioner och vitamin d är en hormonsteroid med andra funktioner.
En steroid är helt enkelt en organisk molekyl som består av en steroidring, så jo, till skillnad från dig vet jag faktiskt vad steroidhormoner är för något, eftersom min definition av steroid är mer korrekt än din.

Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Men ja vitamin d-tillskott har visats öka testosteron hos personer med någon ynka nmol/L.
Erkänn det direkt istället för att försöka briljera med kunskap du inte förstår dig på. Brist på vitamin D leder till lägre testosteronhalter, och detta kan bland annat leda till depression och andra psykiska problem, eftersom testosteron (särskilt DHT) är en viktig neurosteroid.

Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Lösningen på allt är inte D-vitamin. Tänk vad mycket depressioner man skulle kunna bota med detta om det funkade så effektivt. Som sagt folk har klarat sig i urminnes tider på fisk och sol på norra breddgrader. Den bästa vitaminen och mineralen är den man har brist på! Överdosering av vitaminer och mineraler har visats leda till sämre hälsa enligt studier.
Jag skrev inte att lösningen på allt var D-vitamin. Jag skrev att de två viktigaste vitaminerna mot depression är just B12 och D3. Givetvis är risken för depression ännu lägre om man får i sig bra mängder av övriga vitaminer, tränar, äter nyttigt osv. Men de två mest kritiska anti-depression vitaminerna är faktiskt B12 och D3, och påstår du något annat så vet du inte vad du snackar om.

Men jag har konstaterat att du är en anti-intellektuell mainstreamtänkare många gånger om vid det här laget. Det är ganska tröttsamt att läsa dina skitinlägg, där du hela tiden, fanatiskt, försöker pracka på folk "fisk och sol" och helt besatt av att OT-spamma / varna folk för vitaminpiller. Är du anställd av matindustrin eller vad är ditt problem?
Citera
2018-05-14, 16:35
  #43
Medlem
Låter bra med inskottet av nämnda mineraler. Personligen tror jag även att kombinationen av långa cykelturer, mindre nyttjande av sociala medier och böcker inom valfritt ämne kan hjälpa till på vägen. Även strikt kost/detox och någon mildare form av "tortyr", exempelvis svält med mineralvatten och hiking.
Citera
2018-05-17, 10:33
  #44
Medlem
styckmordets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zookie
Låter bra med inskottet av nämnda mineraler. Personligen tror jag även att kombinationen av långa cykelturer, mindre nyttjande av sociala medier och böcker inom valfritt ämne kan hjälpa till på vägen. Även strikt kost/detox och någon mildare form av "tortyr", exempelvis svält med mineralvatten och hiking.

tyvärr låter ju detta hemskt men är förmosdligen sant. det tror jag iallafall.
Citera
2018-05-17, 11:16
  #45
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styckmordet
Hej. Jag har ätit psykofarmaka i många år men slutat och mår mycket bättre(den trubbade bara av mig och gjorde mig enormt slö+gick upp i vikt) och försöker behandla mig själv med mer naturliga metoder.

Detta gör jag:
Går 5 km-1 mil om dagen i dagsljus.
Minskat/uteslutit socker
Försöker sova så gott det går på natten och gå upp när solen går upp.
Börjat med kosttillskott och de jag tar är: Magnesium, Zink, rätt höga doser D-vitamin för att ladda upp niveråerna(misttänker att de varit/är väldigt låga eftersom jag varit dålig både på att gå ut och äta rätt när jag mått skit. Köpte också b-vitaminer idag så får se om de hjälper.

Detta har helt klart gjort livet bättre. Såvida man inte har psykosproblematik eller svårt bipolär sjukdom tycker jag man kanske ska ifrågasätta hur mycket mediciner hjälper en. Att ändra livsstil är iallafall för mig mycket mer effektivt.

Nå, tänkte nu fråga er-vill gärna har svar som utgår från egna erfarenheter och/eller forskningsrapporter, om vad som hjälper mot trötthet och nedstämdhet både "kosttillskottsmässigt" och "livsstilsmässigt". Bör jag inkludera nåt mer?

Magnesium är nog det bästa du äter, faktiskt. Kalium kan också vara bra. Vill du inte ta tabletter så ät det som bananer eller dadlar.
Citera
2018-05-18, 16:26
  #46
Medlem
Koodas avatar
Nu har jag läst igenom hela tråden och har en fråga. Är det någon som har haft en depression och blivit bättre genom att ta dessa mineraler? Det låter nyttigt och sunt helt klart, men har någon märkt av en klar förbättring av depressionen?

Jag har gjort massa försök men efter ett tag börjar jag slarva och sen glöms dom bort. Jag är en person som borde äta mer vitaminer och mineraler oavsett men det brister i disciplinen. Fast om någon av er har fått ett gott resultat kanske jag får mer motivation att fortsätta.
Citera
2018-05-18, 16:37
  #47
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kooda
Nu har jag läst igenom hela tråden och har en fråga. Är det någon som har haft en depression och blivit bättre genom att ta dessa mineraler? Det låter nyttigt och sunt helt klart, men har någon märkt av en klar förbättring av depressionen?

Jag har gjort massa försök men efter ett tag börjar jag slarva och sen glöms dom bort. Jag är en person som borde äta mer vitaminer och mineraler oavsett men det brister i disciplinen. Fast om någon av er har fått ett gott resultat kanske jag får mer motivation att fortsätta.
Vad du behöver är en sån här:

https://www.apotea.se/dosett-pocket

Smidig att ha i fickan till jobbet osv.
Citera
2018-05-18, 20:03
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kooda
Nu har jag läst igenom hela tråden och har en fråga. Är det någon som har haft en depression och blivit bättre genom att ta dessa mineraler? Det låter nyttigt och sunt helt klart, men har någon märkt av en klar förbättring av depressionen?

Jag har gjort massa försök men efter ett tag börjar jag slarva och sen glöms dom bort. Jag är en person som borde äta mer vitaminer och mineraler oavsett men det brister i disciplinen. Fast om någon av er har fått ett gott resultat kanske jag får mer motivation att fortsätta.

Har inte märkt ett skit och då har jag provat de flesta vitaminer och mineraler samt övriga tillskott. Blev snarare sämre pga magproblem, sömnproblem och andra konstiga biverkningar. Tar man flera tillskott samtidigt vet man till slut inte vad som gör vad heller.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback