Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-18, 20:38
  #1
Medlem
Duriens avatar
Efter dom satt jag lite med känslan att varit med om ett självspelande piano. Hamnade sen på kumlas riksmottagning där villkoren för min vistelse inom KV fastställdes. Psykologer och annan personal var nästan undantagslöst helt ute och cyklade. Det är en annan värld där "experter" får bedöma okritiskt och vill jag hävda, helt rättsvidrigt.

Kriminalvården är ett skämt. Pennalism och ren hjärntvätt är vardag.

Frivård. Detta samhällets utpost i slutet av straffet befolkas av några välmenande, totalt empatidöda fläskiga käringar. De är uppfyllda av sina egna självbilder där de ser sig själva som "tillgångar" för oss utstötta.

Om ni bara visste vilken totalt penningslukande apparat detta är hade svensson fått gå till apoteket för att storhandla vilken magmedicin som helst.

Ingen, och då menar jag ingen, har gjort något allvarligt försök att ge någon som helst hjälp. Under och efter straffet har jag fått arbeta stenhårt för att komma igen. Utan min familj hade jag varit chanslös.

Döm om min förvåning då den enda respons jag fått ifrån rättsvårdande myndigheter är: misstro, ovilja, rent destruktiva åtgärder och maktmissbruk.

Något måste göras inom detta väsen. Att inte återfalla i brott är för de flesta jag mött självklart. Men jag hävdar att myndigheten bäddar för att deras "kunder" ska återfalla.
Citera
2018-04-18, 20:42
  #2
Medlem
Du får ju ta och ge några konkreta exempel på vad problemen består av enligt dig.

Ditt inlägg framstår ju mest som ett luddigt skrivet blogginlägg.
Citera
2018-04-18, 21:45
  #3
Medlem
Duriens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandstarter
Du får ju ta och ge några konkreta exempel på vad problemen består av enligt dig.

Ditt inlägg framstår ju mest som ett luddigt skrivet blogginlägg.
Visst har du rätt.... Ren frustration ligger bakom.
Om vi bortser från att du i stort kommer ut ifrån ett avtjänat straff med dina tillhörigheter i en kasse och inte vet om du ska vänster eller höger i korsningen utanför anstalten. Ingen är intresserad längre.

Frivården då? Jag fixade lägenhet, tog mina körkortsbehörigheter tillbaka, BE CE. De drogs utan vidare..... Jag hade inga trafikförseelser, förutom min brott. Fixade jobb...... Nu kräver dom att jag ska ta ledigt en hel dag.... För att träffa min frivårdinspektör. Vi pratar lite om hur det går i en halvtimme och det är allt. Totalt meningslöst. Som mycket annat i samhället är det något som utförs på rutin. Utan vare sig mening eller mål.

En myndighet där vi inte har insyn i, får fortsätta med sin meningslösa uppgift år ut och år in. Därav består min kritik.

Min chef ringde och ville ställa frågor om vad problemet är.

De svar han fick var: Jag hör vad du säger, jag kan varken bekräfta eller dementera, jag tar ingen personlig ställning.

Sedan dessa personer blivit tjänstemän, kan de inte jobba utanför kontorstid, något som var vanligt förr, då fokus låg på klienten och inte på tjänstemännen inom myndigheten.

Personligen har de bara varit ett hinder på min väg tillbaka in i samhället.... Och det kan vi väl ändå vara överens om att så ska inte en frivårdsmyndighet jobba?
Citera
2018-04-18, 21:59
  #4
Medlem
Frivården fungerar som ett förlängt straff. Visst kan det vara bra att ha en kontakt som kan hjälpa till med intyg osv. Men hur lång övervakning har du ?
Är den längre än VF tiden ? Om du var på Kumla har du ju minst 4 år, och ute efter drygt 2,5.
Att ha en tvingande övervakningstid, där även program kan ingå, men tvingande möten minst 1 g/vecka blir en stor black om foten.
Citera
2018-04-19, 17:59
  #5
Medlem
Duriens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas928
Frivården fungerar som ett förlängt straff. Visst kan det vara bra att ha en kontakt som kan hjälpa till med intyg osv. Men hur lång övervakning har du ?
Är den längre än VF tiden ? Om du var på Kumla har du ju minst 4 år, och ute efter drygt 2,5.
Att ha en tvingande övervakningstid, där även program kan ingå, men tvingande möten minst 1 g/vecka blir en stor black om foten.

Alltså, jag är färdig med alla program. Jag har lärt mig en hel del i programmen och vill nu gå vidare. Efter 5 månader fick jag en lekmannaövervakare som jag träffar efter jobbet var tredje vecka. Jag har nu ansökt om att få övervakningen avkortad med 6 månader med den positiva utvecklingen som grund.

Jag blev faktiskt förvånad då frivården avstyrker i övervakningsnämden. Även om jag kan leva med övervakningen tycker jag att det är djävligt jobbigt att ta ledigt bara för ett halvtimmes-samtal som i reel mening inte gör något för någon.

Det är ett resursslöseri som vi alla betalar via skatten och jag tycker inte att kostnaden motsvarar mina förväntningar på vad en frivård ska göra.
Citera
2018-04-19, 23:45
  #6
Medlem
Övervakningsnämnden är en samling kärringar, som tycker dom är viktiga. Det är skrämmande hur man kan låta de bestämma över en annars fri människa.
Lekmannaövervakarnas huvudsakliga uppgift är att ge en socialt kamratskap, det finns många som kommer ut, utan ett öre på fickan, och utan bostad.
Svensson fattar inte vilken uppförsbacke en nyss frigiven person har.
De pengar du skrapar ihop, 100 kr/dan går till cigg o telefonkort. (5 kr minuten att ringa till en mobil).
Skadeståndet har räntat med över 10% / år
Citera
2018-04-20, 23:00
  #7
Medlem
Duriens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas928
Övervakningsnämnden är en samling kärringar, som tycker dom är viktiga. Det är skrämmande hur man kan låta de bestämma över en annars fri människa

Det var exakt som du förutspått. Ytterligare en förstörd dag. 6 stycken käringar som stirrar uttrycklöst på en för att sedan meddela: vi tycker nog att det är något du får stå ur med med tanke på längden på ditt straff. Motivering uteblev.....
Citera
2019-01-06, 11:05
  #8
Medlem
bfilms avatar
Men vad är alternativet då? Sitta av hela straffet på anstalt? Eller hela straffet är ju att ta i, 2/3 av straffet menar jag.

Tror inte dömda i Sverige inser hur bra de har det jämfört med övriga världen. Sen är väl en vanlig knegares kontakter med myndigheter inte heller alltid de mest glädjebringande. Men man får bita ihop och kämpa på. I slutändan är det alltid upp till en själv hur livet blir.
Citera
2019-01-06, 13:04
  #9
Moderator
Pentyls avatar
Korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback