Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-08-06, 20:36
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Ja, det är riktigt. 54 k var det.

1/3 syftade på påståendet om att 1/3 är nettobetalare och 2/3 mottagare. Vet inte om det är sant. Men då hamnar man vid ca 31k/månad. 1/3 ligger över det.

Överslaget är att:
* man antar att all lön konsumeras och moms tas ut.
* Betalar man mer än genomsnittlig moms är man nettobetalare.
* Som pensionär har man halva inkomsten.
Då landar man i att vid ca 30 kSEK/månad betalar man mer än genomsnittet.

Sedan finns det störningar. Men som grov approximation borde det vara ok.

(Jag får ta och skriva det i den tråden).
Det blir väl i princip medellönen du räknar ut då? Jag tycker det var ett bra mått du hade.


Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Arbetskraftsinvandrare anställs ju av någon som anser att de klarar kraven och levererar bättre prestanda/pris. Så jag ser inte vad ovanstående har med saken att göra.
Ja, nej jag pratar ju om immigration generellt. Jag antog att TS pratade om det med. Det där hade säkert fungerat fint även om det var trickle down eller någon laissez-fair politik som rådde.
__________________
Senast redigerad av Ok-perfekt 2018-08-06 kl. 20:52.
Citera
2018-08-08, 16:38
  #50
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Förslagen på hållbara ekonomier brukar innebära ett "frivilligt" evigt lidande, så på något sätt kommer vi alltså börja lida igen. Antingen frivilligt eller ofrivillig. Jag går ofrivilligt mot ett lidande.

Jag vet att du inte målat upp hur en hållbar ekonomi skulle se ut, men jag kan ju tänka mig vad det skulle innebära i praktiken. Har du diskuterat hur en hållbar ekonomi skulle se ut i någon annan tråd?
Definiera lidande.
Är det lidande att inte få preferenstillfredställelse eller är det som Buddha säger; preferensen (begäret) som sådan är lidande.

Spoilerfråga; svarar nedan.

Citat:
Det krävs bara ett exempel där man får mer i utbyte för att motbevisa att ekonomin är ett nollsummespel. Annars är ekonomin pareto-optimal, vilket är eftersträvansvärt då alla resurser utnyttjas till max. Jag utgår från att nollsummespel innebär att man inte kan skapa värde, bara stjäla det någonstansifrån. Det krävs då bara ett enda exempel på att man kan skapa mer värde i utbyte mot något av mindre värde. Lägg märke till ordet värde, värden är subjektiva. Det krävs att man har en subjektiv åsikt om sakers värde för att man ska kunna diskutera ett ev. nollsummespel. Jag antog att kojan var värd mer än tiden och pinnarna som krävdes för att bygga den och att människors värderingar trumfar insekters eventuella åsikter.
Konceptet värde är tvetydigt. Med ekonomiskt värde menar jag fysiska resurser som vi lever av, som ju är en förutsättning för vårt själsliga liv.
Om du menar värde är subjektivt så innebär det att man visst kan skapa värde från tomma intet.

Som jag tidigare skrivit så är ekonomin ett nollsummespel eftersom jag ser på ekonomin som en helhet, där djur och natur ingår.

Därför är den utopiska ekonomin att det råder balanserad paretooptimalitet mellan människan och dess omgivning. Dvs människa och natur får båda möjlighet att överleva i harmoni. Detta innebär att det kommer råda långsiktig överlevnad för mänskligheten över tid, vilket betyder det är balanserad paretooptimalitet även mellanmänskligt över tid.

Detta skulle ju kunna innebära att det krävs folkutrotning. Alternativt att vi minskar konsumtion och produktion per capita. Vem vill initera detta.

Citat:
Ja, men det är ju inte bara ett pyramidspel. Det kan det inte vara, för vi hade inte haft mat eller boende eller bilar om det hela bara var ett luftslott/ pyramidspel.

Jag ville påpeka att det är mer än trickle-up, för man får något för lånen. Annars håller jag med om att mycket verkar drivas av lån med dålig täckning och att den delen av ekonomin är ohållbar. Jag skulle vilja veta hur stor del som är fejkad. Det är inte 100% onödiga lån som ligger bakom folks löner t.ex. De får trots allt mat på bordet till slut. Gör ett inlägg i tråden https://www.flashback.org/t2954397. Jag försöker få grepp om det där än.
Den finansiella ekonomin och den reella ekonomin är två olika sektorer med stark samverkan.

Att den reella ekonomin inte är ett pyramidspel är jag med på, det är ett nollsummespel. Dock, den finansiella ekonomin tillåts styra ekonomin och den är uppbyggd som ett pyramidspel (se tråd på ämnet: (FB) Är den finansiella ekonomin ett pyramidspel? )

Och jo, hela den finansiella ekonomin är fugazi. Det är påhittade subjektiva värden som tillåts parasitera på verkligt ekonomiskt värde för att upprätthålla och reproducera sig självt - upprätthålla och reproducera ett ohållbart system som därför ändå kommer förgöra sig självt per inneboende logik.
Citera
2018-08-11, 08:14
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Konceptet värde är tvetydigt. Med ekonomiskt värde menar jag fysiska resurser som vi lever av, som ju är en förutsättning för vårt själsliga liv.
Hur avgränsar man egentligen fysiska resurser som vi lever av från andra resurser? Ex. vetskapen eller tron om hur man hittar och förädlar de fysiska resurser vi lever av? Kunskap eller troende är ju ingen fysisk resurs.

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Om du menar värde är subjektivt så innebär det att man visst kan skapa värde från tomma intet.
Japp, det är nog det som är det svåra. I det enskilda fallet är det riktigt svårt att avgöra vad som är rätt pris för en vara, så det finns inget att jämföra priserna med. Det vore riktigt bra om du visste något sätt att objektivt värdera varor.

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Den finansiella ekonomin och den reella ekonomin är två olika sektorer med stark samverkan.
Hur avgränsar man den reella ekonomin från den finansiella? Det senare handlar ju om att dela den upplevda reella risken och hjälpas åt att få ett projekt att fungera. Man slår ihop sina reala resurser för att få bättre avkastning och får samtidigt möjlighet att dela upp resurserna (i.om. att man kan äga/ bidra med delar i olika storprojekt). Hur stor del av den finansiella ekonomin består av reell ekonomi?
Eller menar du att de befinner sig på helt olika skalor?
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback