Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-18, 19:39
  #1
Medlem
PappaKenneths avatar
Har sökt men inte hittat (Fattat) mig på detta.
Betalar månadsvis till denna kapitalförsäkring sedan ett bra tag tillbaka.
Det hette ju så fint att den första 10åren skulle det gå minus förhållandevis till det man satte in men sedan skulle det komma igång.
Då var det ju Skandia som höll i detta.
Sedan kan man ju ta ut allt i en klump utan skatt & just det att kunna tömma försäkringen var det som jag fastnade då man inte vet hur man mår sådär vid 65år.
man kanske ville åka på den där sista resan liksom.
Iallafall så har jag egentligen helt noll koll på sådant.
Därför vågar jag inte lägga pengar på aktier eller liknande.
Har inte heller en superekonomi för att spela med mina slantar.
Iallafall så kan jag utläsa på årsredovisningen att jag tills dagens datum betalt in 6020pund & nuvarande återköpsvärde är.......5516pund. Skitbra va? :-(
Va fan händer? har haft skitet sedan 2002.
Sedan ska man dessutom betala viss Svensk avkastningsskatt vid varje deklaration.
Ni som kan. Är jag grundlurad eller fattar jag beskeden helt fel??
Citera
2018-04-18, 19:45
  #2
Medlem
AquaRegias avatar
Avkastningsskatten är inga konstigheter, däremot så ska en kapitalförsäkring inte kosta någonting, och pengarna ska heller inte behöva vara låsta.
Citera
2018-04-18, 19:54
  #3
Medlem
PappaKenneths avatar
Ja så långt stämmer det.
Men det kan ju inte vara så att jag är ensam om att ha denna tecknad?
Går alla verkligen back????
Jag kan väl inte ändra innehållet i denna? eller?
Citera
2018-04-18, 20:06
  #4
Medlem
Så gott som alla äldre kapitalförsäkringar kostar en årlig avgift och kapitalet är ofta låst till 55 års ålder.
De avgiftsfria kapitalförsäkringarna kom först när Avanza och Nordnet började med kapitalförsäkringar.

Du får väl ta kontakt med Skandia/Old Mutual och se vilka möjligheter du har att ändra dina placeringar.
Det är inte lyckat om du sitter med mycket ränteplaceringar som ger låg avkastning samtidigt som din årliga avgift till försäkringsbolaget och avkastningsskatten riskerar att överstiga detta belopp.
Citera
2018-04-18, 20:17
  #5
Medlem
PappaKenneths avatar
Tack.
Jo får väl göra det.
Ska vara glad ifall jag får ut det jag satt in verkar det som.
Kunde lika väl haft de på banken känns det som :-(
Citera
2018-04-18, 21:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Så gott som alla äldre kapitalförsäkringar kostar en årlig avgift och kapitalet är ofta låst till 55 års ålder.
De avgiftsfria kapitalförsäkringarna kom först när Avanza och Nordnet började med kapitalförsäkringar.
Då är det ingen kapitalförsäkring du pratat om utan en kapitalpension, en väldigt gynnsam hybrid av privat pensionsförsäkring och kapitalförsäkring. Så gynnsam att den enbart fanns några år.

En renodlad kapitalförsäkring har ingen sådan inlåsning överhuvud taget.
Citera
2018-04-18, 22:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappaKenneth
Ja så långt stämmer det.
Men det kan ju inte vara så att jag är ensam om att ha denna tecknad?
Går alla verkligen back????
Jag kan väl inte ändra innehållet i denna? eller?
Är jag inte helt ute och cyklar så är Old Mutual (fd. Royal Skandia) en depåförvaltad kapitalförsäkring. Därmed har du full kontroll över innehållet och har därmed haft kass utveckling då du inte insett detta och troligtvis suttit med någon ränteplacering eller ett gäng aktier som gått sjukt dåligt.

Är det en depå kan du ju också ha haft strukturerade produkter, som går över till likvida medel när de löper ut. Görs inget så fortsätter du ha likvida medel.

Du för nog gå in på old mutual och surfa runt och se om du kan logga in eller nåt. Maila dem kan du också göra. Att ringa Skandia är helt meningslöst.

Summa summarum så är det ingen annan som håller koll på ditt sparkapital, så gör inte ens du själv det får du skylla dig själv.
__________________
Senast redigerad av ChiLLon 2018-04-18 kl. 22:05.
Citera
2018-04-18, 22:56
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Då är det ingen kapitalförsäkring du pratat om utan en kapitalpension, en väldigt gynnsam hybrid av privat pensionsförsäkring och kapitalförsäkring. Så gynnsam att den enbart fanns några år.

En renodlad kapitalförsäkring har ingen sådan inlåsning överhuvud taget.

Du har nog rätt.
Citera
2018-04-18, 23:27
  #9
Medlem
Det bästa är nog att du försöker avsluta kapitalförsäkringen. Om du vill fortsätta spara i kapitalförsäkring är det bättre att du gör det hos Avanza eller Nordnet så slipper du den årliga avgiften till försäkringsbolaget. Det skulle förvåna om du inte får betala avgift för din kapitalförsäkring hos Oldmutual. Förvisso drabbas du av att betala avkastningsskatten 2 gånger första året om du inte genomför detta vid ett årsskifte, men en årlig avgift till försäkringsbolaget överstiger förmodligen skatten så den extrakostnaden sparar du snabbt in om du fortsätter sparandet i några år.

Ett problem är att du inte vill ha aktier och liknande och med dagens låga räntenivåer är kapitalförsäkring och ISK mindre lämpliga, möjligen skulle man kunna välja några fonder med företagsobligationer med lite kortare löptid. Dessa har lite högre risk men bör i längden ge betydligt högre avkastning än statspapper. Annars återstår väl att spara hos de nischbanker som har insättargaranti och som erbjuder högst ränta. Ditt kapital kommer dock knappast att öka i någon nämnvärd omfattning när man tar hänsyn till skatt och inflation.
Det går inte att få kapitalet att växa utan att ta åtminstone en del risk, men det är svårt och känns även fel att rekommendera något när du dels inte vill ta risk och även tycks sakna kunskap om aktier mm.

Men som ChiLLon skrev så måste du själv ta tag i situationen för ingen annan kommer att göra det.
Om du inte gör något är det högst troligt att den mediokra utvecklingen kommer att fortsätta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback