Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-18, 18:48
  #1
Medlem
Hej, motorn på ungarnas jolle dog under körning i somras. Jag lyckades få igång den vid något tillfälle efter det men bara under några sekunder innan den dog igen. Jag tänkte att det nog bara var tändstiftet så jag satte i ett nytt. Det kommer gnista, men den vill inte starta nu heller. Det kommer bränsle till cylindern.

Motorn i fråga är en 2-takt 4 hk Tohatsu. jag är inte så kunnig när det gäller såna här motorer, men jag har hört talas om något membran, vad är det som åsyftas och var sitter det och hur kontrollerar man dess funktion?

Andra felsökningstips?

mvh
Citera
2018-04-18, 19:09
  #2
Medlem
StormaktRods avatar
Antar att du hade växeln i neutral om inte startspärr eller liknande. Hade du tanken ovanför förgasarens nivå och fritt flöde till motorn eller körde du med primerpump. Det kan bli en hel del avlagringar i förgasare om man inte tömmer flottörskålen eller kör slut på det innan man ställer undan för förvaring. Dagens bensin går inte så bra att lagra.
Citera
2018-04-18, 20:58
  #3
Medlem
nu fick jag igång den och den går bra. Kanske att jag gav den lite för mycket chok och gas så den blev sur. Får se sen på jollen hur motorn går med ordentlig last
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback