Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-18, 16:32
  #1
Medlem
Sardinbruss avatar
Köpte för cirka tre månader sedan ett stort träd i kruka, "Cerbera odollam rubra" i oleanderfamiljen. Den är två meter hög. Trädet har stått under starka växtlampor och bredvid stor luftfuktare och har blommat och levt praktfullt sedan den kom hit. De senaste tre veckorna har den dock tappat blad som tusan och har nu blivit av med ungefär hälften. Bladen blir orangea och faller av nedifrån och uppåt på grenarna. Det kommer hela tiden nya blommor och skott så den verkar leva, men den ser inte så kul ut utan och verkar fortsätta tappa blad.

Köpte den helt utan skötselråd och det går inte att hitta något online heller. Vet inte hur jag ska vattna den, och vet inte om den nu reagerar för att den fått för lite eller för mycket vatten. Planterade om den för någon månad sedan och fyllde på med blomjord, vattnade den rejält och lät sen stå i ett par veckor innan nästa vattning. Har en jordfuktmätare som påstod att jorden var våt under de veckorna, men misstänker att den kanske torkade ut för mycket under den tiden. Kan en enstaka uttorkning orsaka sådan här bladfällning, eller bör jag titta på andra orsaker? Underligt att den beter sig såhär när ljuset och temperaturen äntligen börjar stiga till temperaturer den trivs med.

EXTREMT tacksam ifall någon har idéer om hur jag ska sköta trädet. Stället där jag köpte det visste inget om den och den verkar vara oerhört sällsynt som krukväxt. Kan lägga upp bilder om någon har någon fundering.
Citera
2018-04-18, 17:13
  #2
Medlem
Även kallat Suicide tree eller Pong pong tree. Växten är giftig. Frukterna väldigt giftiga. Får den verkligen säljas i Sverige?

Den ska ha mycket ljus men måttligt med vatten. Ingen växt som är grön (eller grönröd) hela tiden. Bara i perioder.
Citera
2018-04-18, 17:18
  #3
Medlem
Sardinbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lunkkvistaren-s
Även kallat Suicide tree eller Pong pong tree. Växten är giftig. Frukterna väldigt giftiga. Får den verkligen säljas i Sverige?

Den ska ha mycket ljus men måttligt med vatten. Ingen växt som är grön (eller grönröd) hela tiden. Bara i perioder.
Det torde vara oerthört svårt att få den att bära frukt som inomhusplanta, så det är inte ett problem. Den planteras dessutom visst som dekorativt träd i parker i västvärlden. Huruvida hela trädet har gift - den savar så att det är som spindelnät mellan vissa grenar - likt andra oleandrar vet jag inte. Skulle gärna veta dock.

Citat:
Den ska ha mycket ljus men måttligt med vatten. Ingen växt som är grön (eller grönröd) hela tiden. Bara i perioder.
Det kan ju inte vara meningen att den ska vara helt avlövad vissa perioder? Den hör hemma i sydostasien och träden där tenderar ju att löva året om men även ha jämt tillväxt av nya blad.
Citera
2018-04-27, 13:57
  #4
Medlem
Sardinbruss avatar
Svaret är funnet - fakking jävla spinnkvalster!!
Hela trädet är ansatt av kvalster som ger EXAKT de symptom jag beskrivit ovan. Har bombat den med såpvatten och ska attackera den mekaniskt för att få bort nät, kvalster och ägg. Förhoppningsvis överlever trädet angreppet och mina motangrepp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback