Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-18, 15:45
  #1
Avstängd
53280s avatar
Vad säger ni om den här då. Kontrollanter som ljuger om vilka som har tv. Hur man öppet ljuger genom att lyssna sej till att någon har tv,

https://www.hemhyra.se/nyheter/radio...d-tv-avgiften/
Citera
2018-04-18, 15:57
  #2
Medlem
Groundbreaking news. Visste du att vatten är vått?
Citera
2018-04-18, 16:05
  #3
Medlem
borrizs avatar
Det måste vara datorn kontrollanten har hört....
Citera
2018-04-18, 16:08
  #4
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Vad säger ni om den här då. Kontrollanter som ljuger om vilka som har tv. Hur man öppet ljuger genom att lyssna sej till att någon har tv,

https://www.hemhyra.se/nyheter/radio...d-tv-avgiften/


Det skadar aldrig med något citat...
Citera
2018-04-18, 16:31
  #5
Medlem
0gKolhydraters avatar
Så gjorde de mot mig, helt knäpptyst hemma, knackar på, frågar om jag har tv, säger nej.
Ingen dator heller?
Nej.
Okej, hejdå.

Vecka senare får jag hem en avgift att jag har tv.

Ringer upp, de förklarar att han hört en tv, för att ta sig ur måste jag skriftligen själv mejla att jag bestrider. JAG måste ta tag i saken.

De testar bara och skickar automatiskt ut fakturor som är jobbiga att bestrida och hör du inte av dig så måste du betala.

Hade jag fått hans leg eller namn hade det blivit ett otrevligt hembesök.
Citera
2018-04-18, 16:52
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Detta borde väl verkligen vara en så kallad "icke-fråga" idag?

1) Man kan avgiftsfritt titta på SVT via andra sätt än vanlig TV, exempelvis via SVTplay.
2) "Höra TV-ljud" låter som TV-pejling anno 1965.. "Jag såg minsann att folket i licensskolkande huset tittade på Hylands Hörna, Hyland hörde jag klart och tydligt genom dörren!"..
3) Går på skatten nästa år, då slipper vi sådan skit som "kontrollanter"..

-Att sedan dra fram som "bevis" att "syndaren" tittat på Youtube, är så osannolikt korkat, att jag saknar ord..

(Hyser största respekt för folk som har förståndshandikapp, verkligen! -Men "TV-pejlaren" i artikeln måste vara mer än obotligt dum i huvudet!)

Edit: Gamla "Vår Bostad", nuvarande "Hem och hyra" är ganska kul att läsa:
TV-kontrollant förväxlade våningssäng med platt-tv, frågade ut (lagvidrigt) ensam 12-åring:

Trots att det är emot Radiotjänsts regler, frågade en kontrollant ut en ensam 12-åring i Karlstad om familjen hade tv. Dessutom förväxlade kontrollanten en säng med en platt-tv.
https://www.hemhyra.se/nyheter/tv-ko...e-sang-med-tv/

Osökt kommer jag tänka på en idiotkomedi från 80-talet:
How silly can you get?
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2018-04-18 kl. 17:04.
Citera
2018-04-18, 21:50
  #7
Medlem
Tänkte precis starta tråd om det.

Saxar det värsta:

Citat:

Det finns cirka 50 tv-kontrollanter i Sverige varav de flesta har det som extrajobb eftersom de flesta har svårt att livnära sig på det. De går ofta i bostadsområden med hög omflyttning – det vill säga hyresområden – och besöker lägenheter där ingen avgift finns registrerad. De flesta människor som är hemma öppnar. Och de flesta som har tv – erkänner det vid dörren.

Men när Göran läste blanketterna han begärt ut, såg han att det som skilde sig mellan de egna, kollegornas och de två brödernas rapporter, var att färre skrev under blanketterna och färre öppnade dörren för dem. I stället hörde de tv-apparater genom dörrar.
– Jag misstänker att cheferna på Radiotjänst ser mellan fingrarna för att få in fler avgifter, säger Göran.

Hem & Hyra har via Göran fått tillgång till Radiotjänsts 30-i topplistor där kontrollanter kunde jämföra hur de ligger i förhållande till varandra. Bröderna ligger i topp. I oktober 2016 drog den yngre in 443 avgifter och den äldre 412. Efter dem finns en kontrollant med 136 avgifter. I maj 2016 tar den yngre in 288 avgifter och den äldre 688. På tredje plats: en kontrollant med 184 avgifter. Och så fortsätter listorna.

Vad än bröderna gör så ger arbetssättet resultat. 2016 hade den äldre enligt Skatteverket en årsinkomst på 957 500 kronor. Och den yngre på 671 700 kronor.

Hem & Hyra försöker få kontakt med bröderna. Men de svarar inte. Vi vänder oss till Kronofogden och tingsrätten för att få veta mer om dem. Den äldre återfinns arton gånger i belastningsregistret. Den yngre i två fall.
https://www.hemhyra.se/nyheter/radio...d-tv-avgiften/

Frågan är om man kan anmäla detta till något?

Undrar förstås också om det är blattar? Låter som typiskt blattebeteende från vissa klaner.
Citera
2018-04-19, 21:30
  #8
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Tänkte precis starta tråd om det.

Saxar det värsta:



Frågan är om man kan anmäla detta till något?

Undrar förstås också om det är blattar? Låter som typiskt blattebeteende från vissa klaner.

Blev uppringd idag och där påstod telefonisten att det var "kontroll på min gata idag". En klar lögn såklart för skulle det fönstertittande svinet vara här så skulle han få extra lufthål i skallen. Den skiten är polack och varnad från att dyka upp här fler gånger. Han vet vad som väntar.

Det finns för övrigt redan en tråd om alla problem med Lögnartjänst.

(FB) Den stora tråden om tv-licens, Radiotjänst aka Rånartjänst (sammanslagen)
Citera
2018-04-27, 18:21
  #9
Medlem
Torshammars avatar
Fick ett sånt hot brev från Radiotjänst om att ja har lyssnat vid min dörr och skriver att det LÅTER SOM NYHETER FRÅN SVT KLOCKAN 17:50 men de har inga nyheter för än klockan 18:00 sen ringde också och frågade men jag sa att jag har TV. Enligt dombeslut kan de ej kräva TV avgift för dator...
__________________
Senast redigerad av Torshammar 2018-04-27 kl. 19:02.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback