Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-18, 11:43
  #1
Medlem
Jag håller just nu på att söka arbetstillstånd till ett land i Asien. Ett av kraven är 2 års arbetserfarenhet vilket jag har (administrativt arbetet) och det duger bra för min arbetsgivare men myndigheterna i landet i fråga kräver att det administrativa arbetet är utfört på en skola eftersom jag ska arbeta på en skola där.

Min framtida chef säger typ att det är bara att förfalska eftersom där borta är det ingen som bryr sig, men hur allvarligt är det att göra något sådant I Sverige?

Det jag skulle göra är då att skriva ett intyg att jag jobbat på en nu nedlagd skola och förfalska den dåvarande rektorns underskrift.

Nu är frågan, hur allvarligt är brottet och hur stor risk är det att åka fast? Numret till skolan har inte någon abonnent om dom skulle kolla upp det, men man kan väl ringa till kommunen och fråga etc.
Citera
2018-04-18, 12:14
  #2
Medlem
black_devils avatar
tror jag räknas som urkundsförfalskning?

kan du läsa mer om här

http://www.lawline.se/answers/vad-ar...dsforfalskning
Citera
2018-04-18, 13:23
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av black_devil
tror jag räknas som urkundsförfalskning?

kan du läsa mer om här

http://www.lawline.se/answers/vad-ar...dsforfalskning
Hmm, hur stor är risken att åka fast tror du? Är det bättre (mindre allvarligt) att hitta på en person att skriva under som, eller är brottet lika grovt om jag skriver under som den person som faktiskt var rektor?
Citera
2018-04-18, 14:35
  #4
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrolson
Är det bättre (mindre allvarligt) att hitta på en person att skriva under som, eller är brottet lika grovt om jag skriver under som den person som faktiskt var rektor?
Urkunden är lika falsk oavsett vilken variant du väljer.
Citera
2018-04-18, 14:40
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Urkunden är lika falsk oavsett vilken variant du väljer.
Räknas det som ett grovt brott? Enligt hon på skolan "gör alla så". Tror du att det är stor risk att åka dit?
Citera
2018-04-18, 14:46
  #6
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrolson
Räknas det som ett grovt brott? Enligt hon på skolan "gör alla så".
Utifrån din beskrivning att döma är det ett brott av normalgraden.
Citat:
Ursprungligen postat av mrolson
Tror du att det är stor risk att åka dit?
Det är som att fråga hur långt ett snöre är. Svaret beror på de närmare omständigheterna i det enskilda fallet. Om någon bryr sig om att försöka verifiera arbetsbeviset ligger du ju pyrt till. Hur stor sannolikheten för det är har jag ingen som helst aning om.
Citera
2018-04-18, 14:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Utifrån din beskrivning att döma är det ett brott av normalgraden.

Det är som att fråga hur långt ett snöre är. Svaret beror på de närmare omständigheterna i det enskilda fallet. Om någon bryr sig om att försöka verifiera arbetsbeviset ligger du ju pyrt till. Hur stor sannolikheten för det är har jag ingen som helst aning om.
Men jag tänkte då skolan är nedlagd är det väl svårt att verifiera?
Citera
2018-04-18, 15:16
  #8
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrolson
Men jag tänkte då skolan är nedlagd är det väl svårt att verifiera?
Ja, det kanske det är. Det kan ju inte jag bedöma i vilken mån det är möjligt för den som så önskar.
Citera
2018-04-18, 16:00
  #9
Medlem
black_devils avatar
beror på hur dom bedömer mest tror jag men upp till 2 år på kåken i alla fall men e man nybörjare i sin brottskarriär blir d nog mest bara böter.
Citera
2018-04-18, 16:28
  #10
Medlem
Trolltestets avatar
Det kan ju även vara brukligt att kolla upp vad det aktuella brottet renderar för straff i det land du tänker begå det (dvs i det asiatiska landet). Får du böter, eller en kula i huvudet?
Citera
2018-04-18, 19:54
  #11
Medlem
Avstå brott! Alltid! Låt dig inte luras!
Du riskerar även att så småningom bli utpressad av tipsaren eller dennes vänner och bekanta!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback