Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-18, 09:26
  #1
Medlem
Fick inte plats med hela frågan i rubriken, men jag undrar vad som händer när en kvävebas som skulle ha kodat för en aminosyra byts ut och istället kodar för ett stopp?

Vad händer då när proteinet som skulle bildas inte längre kan det? Jag förmodar att den biten av sekvensen helt enkelt "klipps" bort och - om jag inte minns fel - löses upp till fria kvävebaser i cellen, men får det några konsekvenser utöver det?

Mod får gärna flytta tråden om jag har lagt den fel.
Citera
2018-04-18, 10:31
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oflahertie
Fick inte plats med hela frågan i rubriken, men jag undrar vad som händer när en kvävebas som skulle ha kodat för en aminosyra byts ut och istället kodar för ett stopp?

Vad händer då när proteinet som skulle bildas inte längre kan det? Jag förmodar att den biten av sekvensen helt enkelt "klipps" bort och - om jag inte minns fel - löses upp till fria kvävebaser i cellen, men får det några konsekvenser utöver det?

Mod får gärna flytta tråden om jag har lagt den fel.

Nonsensmutation är en mutation som innebär att ett baspar hos DNA förändras så att istället för den aminosyra som skulle kodas, så introduceras ett stoppkodon vilket terminerar translationen och ger upphov till en trunkerad proteinprodukt. Sker detta tidigt i translationen så kan det leda till ett icke fungerande protein.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nonsense_mutation
Citera
2018-04-20, 23:19
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oflahertie
Fick inte plats med hela frågan i rubriken, men jag undrar vad som händer när en kvävebas som skulle ha kodat för en aminosyra byts ut och istället kodar för ett stopp?

Vad händer då när proteinet som skulle bildas inte längre kan det? Jag förmodar att den biten av sekvensen helt enkelt "klipps" bort och - om jag inte minns fel - löses upp till fria kvävebaser i cellen, men får det några konsekvenser utöver det?

Mod får gärna flytta tråden om jag har lagt den fel.

Du får helt enkelt ett kortare protein. Om mutationen inte ligger mycket nära slutet på genen kommer det med största sannolikhet inte att fungera så bra eller alls, vilket kan få ödesdigra konsekvenser för individen (om den inte råkar ha fler kopior av genen ifråga).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback