Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-18, 07:32
  #1
Medlem
Jag håller det brett men jag undrar hur man ska gå tillväga om man vill rösta i en annan stadsdel och på ett parti som inte finns med i riksdagen idag. Kan man ta med sig en bland röstsedel vika den och skriva ner vilket parti och vem man vill rösta på eller styrs det av någon förordning/lag?
Citera
2018-04-18, 08:10
  #2
Medlem
Keldons avatar
Skulle verkligen rekommendera att du inte viker valsedeln. Den löper då risk att underkännas då det kan vara svårt att se om kuvertet innehåller något alls.

Att ta med egen valsedel är dock okontroversiellt. Dock ska väl blanka sedlar finnas i alla vallokalerna?
Citera
2018-04-18, 08:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Skulle verkligen rekommendera att du inte viker valsedeln. Den löper då risk att underkännas då det kan vara svårt att se om kuvertet innehåller något alls.

Att ta med egen valsedel är dock okontroversiellt. Dock ska väl blanka sedlar finnas i alla vallokalerna?

tack för tipset. Det uppskattas. Om jag väljer en blank valsedel i vallokalen, kan jag skriva textat vilket parti som jag vill ska ha rösten och ett namn eller räcker det med partinamnet så tar de den som är först på listan? Jag bryr mig inte vilken person som får rösten, det viktiga är att de får en röst.
Citera
2018-04-18, 09:08
  #4
Medlem
Tryck upp nya valsedlar för tex vänsterpartiet, fast med dig själv ikryssad någonstans på listan.
Släng alla andra vänsterpartiets valsedlar o lägg dit dina.
Då blir du inröstad.
Eller de kanske har ändrat på detta nu så att allt måste vara registrerat i förväg?
Man gjorde så för något annat parti i någon kommun. Tror det var för SD som man lade till ett namn från ett annat parti som kom in på SD.s mandat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback