Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-17, 19:01
  #1
Medlem
Hej!

Jag är man, 20 år, är ungefär 192cm lång och väger i dagsläget 90kg. I höstas flyttade jag hemifrån och gick omedvetet ner från 107kg till runt 100 på några månader. Laddad med det resultatet tog jag nya tag och försökte mig på att äta bättre. Jag har, utan att räkna kalorier eller liknande kört på en diet där jag utesluter kolhydrater i stora drag och jag har fått bra resultat efter vad jag förväntat mig. Äter bland annat enkla rätter som kyckling och brocolli, nötfärs och grönsaker m.m.

Väger som sagt nu in på 90 kg och tränar ungefär 4-5 ggr i veckan, mest cardio som spinning eller andra "gympa-pass". Då jag blivit så engagerad började jag kolla upp kost och vad som rekommenderas och slogs av att jag inte brukar ligga på mer än 1000 kcal per dag samtidigt som jag tränar. "Fuskar" gör jag en dag i veckan oftast då jag är student och jag dricker alkohol men försöker även där t.ex dricka vitt vin istället för öl. Jag märker direkt att jag går upp några hundra gram efter en utgång, ibland upp mot 500.

Jag antar alltså att jag ligger på tok för lite kalorier per dag för en bra dietnivå och att jag istället svälter kroppen. Jag vill snart kunna ha möjlighet att bygga lite muskler så jag inte blir ett benrangel. Skulle gärna motta tips på hur jag skall fortsätta mitt kostupplägg. Skall jag försöka fortsätta på det låga jag har nu eller skall jag öka på, och hur? Bifogar hur en "normal" dag kan se ut för mig enligt Samsung Health (dricker proteinpulver och äter proteinrikt sedan ett litet tag tillbaka). Tack så jättemycket på förhand ni som läser detta inlägg.

https://imgur.com/a/fIg0H
Citera
2018-04-17, 19:09
  #2
Medlem
Så länge du mår bra och magen inte skriker.

Men 1000 kcal är hälften av normalt.

Vitt vin ger lika många kcal och mer socker än öl
Citera
2018-04-17, 19:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Så länge du mår bra och magen inte skriker.