Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-17, 19:01
  #1
Medlem
Hej!

Jag är man, 20 år, är ungefär 192cm lång och väger i dagsläget 90kg. I höstas flyttade jag hemifrån och gick omedvetet ner från 107kg till runt 100 på några månader. Laddad med det resultatet tog jag nya tag och försökte mig på att äta bättre. Jag har, utan att räkna kalorier eller liknande kört på en diet där jag utesluter kolhydrater i stora drag och jag har fått bra resultat efter vad jag förväntat mig. Äter bland annat enkla rätter som kyckling och brocolli, nötfärs och grönsaker m.m.

Väger som sagt nu in på 90 kg och tränar ungefär 4-5 ggr i veckan, mest cardio som spinning eller andra "gympa-pass". Då jag blivit så engagerad började jag kolla upp kost och vad som rekommenderas och slogs av att jag inte brukar ligga på mer än 1000 kcal per dag samtidigt som jag tränar. "Fuskar" gör jag en dag i veckan oftast då jag är student och jag dricker alkohol men försöker även där t.ex dricka vitt vin istället för öl. Jag märker direkt att jag går upp några hundra gram efter en utgång, ibland upp mot 500.

Jag antar alltså att jag ligger på tok för lite kalorier per dag för en bra dietnivå och att jag istället svälter kroppen. Jag vill snart kunna ha möjlighet att bygga lite muskler så jag inte blir ett benrangel. Skulle gärna motta tips på hur jag skall fortsätta mitt kostupplägg. Skall jag försöka fortsätta på det låga jag har nu eller skall jag öka på, och hur? Bifogar hur en "normal" dag kan se ut för mig enligt Samsung Health (dricker proteinpulver och äter proteinrikt sedan ett litet tag tillbaka). Tack så jättemycket på förhand ni som läser detta inlägg.

https://imgur.com/a/fIg0H
Citera
2018-04-17, 19:09
  #2
Medlem
Så länge du mår bra och magen inte skriker.

Men 1000 kcal är hälften av normalt.

Vitt vin ger lika många kcal och mer socker än öl
Citera
2018-04-17, 19:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Så länge du mår bra och magen inte skriker.

Men 1000 kcal är hälften av normalt.

Vitt vin ger lika många kcal och mer socker än öl

Tack för ditt svar. Kroppen mår bra och magen skriker inte, det är som sagt när jag jämför med normalt som jag blir fundersam. Frågan är väl egentligen om jag bör öka på intaget för att det skall gå långsammare men att kroppen vänjer sig till det. Över sommaren till exempel när jag flyttar hem kommer det bli svårt att hålla det kaloriintaget.

Angående vinet är grundtanken mer att det är samma visserligen, men dricker mindre än om jag dricker öl. Oavsett är det mycket mer kalorier en lördag än de andra dagarna.
Citera
2018-04-17, 20:07
  #4
Medlem
jpettersson1991s avatar
Ja, det är ett lågt kaloriintag med tanke på din längd/vikt och aktivitet. Jag personligen rekommenderar att man håller så högt kaloriintag som möjligt men fortfarande tappar vikt, det går förvisso långsammare än ett större underskott, av självklara anledningar, men det kan vara bättre när det gäller behålla/öka muskelmassan. Att du äter proteinrikt är givetvis bra, men det är inte bara protein som är det viktiga. Det är dessutom inget måste att utesluta kolhydrater, om du nu inte trivs väldigt bra med ett sådant upplägg, brukar snarare vara så att man vill försöka hålla kolhydraterna så högt som möjligt när träning är med i bilden. Du kan nog hålla kvar proteinet på samma nivå men öka fettet/kolhydraterna en aning, du måste få i dig tillräckligt med essentiella fettsyror från kosten, och gärna en variation av grönsaker också.
Citera
2018-04-17, 20:27
  #5
Medlem
Öka till ca 2000 kcal, varav 2-3 g protein per kg kroppsvikt. Studier visar att hög konsumtion av protein vid viktnedgång minskar muskelnedbrytning. När du kommit ned i vikt kan du öka på träningen för att bygga igen, och då äta mer naturligtvis. Det är svårt att bygga och deffa samtidigt, för att inte säga omöjligt.
Citera
2018-04-19, 08:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxurious
Öka till ca 2000 kcal, varav 2-3 g protein per kg kroppsvikt. Studier visar att hög konsumtion av protein vid viktnedgång minskar muskelnedbrytning. När du kommit ned i vikt kan du öka på träningen för att bygga igen, och då äta mer naturligtvis. Det är svårt att bygga och deffa samtidigt, för att inte säga omöjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Ja, det är ett lågt kaloriintag med tanke på din längd/vikt och aktivitet. Jag personligen rekommenderar att man håller så högt kaloriintag som möjligt men fortfarande tappar vikt, det går förvisso långsammare än ett större underskott, av självklara anledningar, men det kan vara bättre när det gäller behålla/öka muskelmassan. Att du äter proteinrikt är givetvis bra, men det är inte bara protein som är det viktiga. Det är dessutom inget måste att utesluta kolhydrater, om du nu inte trivs väldigt bra med ett sådant upplägg, brukar snarare vara så att man vill försöka hålla kolhydraterna så högt som möjligt när träning är med i bilden. Du kan nog hålla kvar proteinet på samma nivå men öka fettet/kolhydraterna en aning, du måste få i dig tillräckligt med essentiella fettsyror från kosten, och gärna en variation av grönsaker också.

Tack så jättemycket för era svar, de uppskattas verkligen! Jag skall försöka lägga upp en bättre diet med lite fler kalorier i fortsättningen då eftersom jag tycker det ni säger är rimligt. Tack igen för svaren!!
Citera
2018-04-19, 10:20
  #7
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BTLIFE
Tack så jättemycket för era svar, de uppskattas verkligen! Jag skall försöka lägga upp en bättre diet med lite fler kalorier i fortsättningen då eftersom jag tycker det ni säger är rimligt. Tack igen för svaren!!
Låter bra. Återkoppla i tråden eller skicka pm om du har fler frågor!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback