Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-17, 18:27
  #1
Medlem
fearmedecembers avatar
Hej!

Jag bor i en studentlägenhet i en byggnad som är ökänd för sitt svartmögel. (Och sin hyresvärd som inte går att få tag på, därför skriver jag här....)

När jag flyttade in märkte jag att det var lite mörkt kring gångjärnen på balkongdörren, och den senaste månaden har det blivit betydligt värre.

Jag vet inte om jag vågar tvätta bort det själv iom att svartmögel kan vara farligt. Men jag är osäker om det ens är svartmögel det är om tal på? Jag öppnar aldrig balkongdörren så jag förstår inte hur det kan bli såpass svart annars.

Förstår att det är svårt att avgöra från ett par bilder, men tänkte fråga iallafall. Bilderna finns här: https://imgur.com/a/ZVqaU
Citera
2018-04-17, 18:41
  #2
Medlem
Antivalents avatar
Svårt att se, svartmögel brukar vara mer "prickigt". Ring hyresvärden och be de komma och kolla?
Citera
2018-04-17, 18:43
  #3
Medlem
TuckerandDales avatar
Svarmögel.

Det sprider sig dessutom fort om du inte gör något åt det.
Citera
2018-04-17, 18:53
  #4
Medlem
ekmannens avatar
Är det på insidan eller utsidan?
Citera
2018-04-17, 18:54
  #5
Medlem
fearmedecembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Svårt att se, svartmögel brukar vara mer "prickigt". Ring hyresvärden och be de komma och kolla?

Tänkte också att det skulle vara mer prickigt.
Hyresvärden går inte att få tag på. Antar att hyresgästföreningen eller anticimex blir nästa steg.
Citera
2018-04-17, 18:55
  #6
Medlem
fearmedecembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekmannen
Är det på insidan eller utsidan?

På insidan.
Dörren öppnas inåt och bilderna är tagna precis vid gångjärnen.
Citera
2018-04-18, 20:39
  #7
Medlem
Ser inte ut som mögel öh skulle jag säga, ser mer ut som intorkat damm/smuts. Är du orolig så ring hyresvärden eller ta saken i egna händer och använd tex Boracol 10
Citera
2018-04-19, 09:40
  #8
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCamping
Ser inte ut som mögel öh skulle jag säga, ser mer ut som intorkat damm/smuts. Är du orolig så ring hyresvärden eller ta saken i egna händer och använd tex Boracol 10

TS bör även kräva ett provresultat av "Möglet" och att man tar reda på orsaken till att han fått påväxt.
Tyvärr är svartmögelsporer giftiga och kan orsaka asthma och allergier och är i viss mån även cancer framkallande. Absolut ingen miljö för barn att visas i någon längre tid. Nu var det en studentlägenhet så speciellt mycket barn vistas säkert inte där, men bra att tänka på.
Citera
2018-05-17, 01:31
  #9
Medlem
Frixys avatar
Lite mer fakta i länken. Finns också bilder. Svartmögel i badrumshörn, kanter och fogar ser lite ut som på dina bilder kanske, men på övriga bilder är de mer prickiga. Jämför själv.

https://sustend.se/svartmogel-fiende-underskattas/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback