Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-17, 14:44
  #1
Medlem
Moroten89s avatar
Sportbladet Plus postade en enkät igår där deras journalister (profiler enl. dem själva) svarar på frågorna. Tycker deras svar var mer önsketänkande än realistiskt. Vad säger ni, kan inte vi också ta och svara på samma frågor här på Flashback? Jag börjar.

Artikeln:
https://www.aftonbladet.se/sportblad...l-ut-om-fem-ar

▪ Hur många lag spelar i SHL säsongen 2022/2023?
14, med tanke på att det tog nästan 15 år från ord till handling innan man utökade till 14, så tror jag inte man kommer utöka till 16 i första taget. Man kommer inte heller att minska till 12 eftersom att Linköping, Brynäs, Luleå och Örebro helt plötsligt skulle kunna bli kvalserielag.

▪ Har något lag seglat ifrån och är ensam herre på täppan?
Som ett nytt Malmö FF? Nej, på tok för jämnt mellan lagen för det.

▪ Vilka lag tillhör toppskiktet?
Färjestad, HV71, Frölunda och även Djurgården känns som huggna i sten. Skellefteå tror jag kommer dala lite när profilerna går i pension; Växjö beror på om de bytt tränare, om Henrik Evertsson är kvar eller ej och ifall man lyckats scouta bra eller ej.
Tror Örebro kan vara en joker här, lite som Timrå var typ 2006-2009, men det är högst spekulativt.

▪ Vilka lag från 2017/18 spelar inte längre i SHL om fem år?
Mora IK, sedan så kan säkert lag som Rögle, Brynäs, Malmö och Linköping få kvala eller rent av åka ur någon säsong om man har otur. Såvida inte nuvarande kvalsystem är kvar. Timrå har ju också en uppförsbacke.

▪ Vilka lag från hockeyallsvenskan 2017/18 har etablerat sig i SHL om fem år?
AIK känns som att de har någonting på gång.

▪ Vem är SHL:s största stjärnspelare 2022/23?
Pass.

▪ Hur ser SM-slutspelet ut om fem år?
Gissningsvis som det gör nu, pamparna tycker väl att Playin är en succé.

▪ Hur ser kvalsystemet till SHL ut om fem år?
Tror Kvalserien kommer tillbaka, men hoppas innerligt på direktnedflyttning för jumbon i SHL och direktuppflyttning för vinnaren i HA.
Citera
2018-04-17, 15:20
  #2
Medlem
Tvonds avatar
▪ Hur många lag spelar i SHL säsongen 2022/2023?
16, Tror man från C-mores håll samt SHL gärna vill ha upp tex Leksand och Modo två lag med traditioner och stort supporterfölje. Även AIK så vi får ett Stockholmsderby igen skulle va intressant.

▪ Har något lag seglat ifrån och är ensam herre på täppan?
Nej.

▪ Vilka lag tillhör toppskiktet?
Frölunda, Växjö med hjälp av kommunen. Sedan borde Färjestad och Hv71 tillhöra toppen stabila lag med god ekonomi. Malmö har potential att tillhöra toppen men måste få ordning på ekonomin.

▪ Vilka lag från 2017/18 spelar inte längre i SHL om fem år?
Mora känns som ett lag som över tid får svårt hålla sig kvar. Linköping känns även dom som att dom går åt fel håll utvecklingsmässigt. Sedan Malmö naturligtvis om man inte får ordning på Ekonomin går inte bedriva verksamhet som backar ekonomiskt varje år.

▪ Vilka lag från hockeyallsvenskan 2017/18 har etablerat sig i SHL om fem år?
Modo, AIK och Leksand har Arenor samt tradition att kunna etablera sig.

▪ Vem är SHL:s största stjärnspelare 2022/23?
Pass

▪ Hur ser SM-slutspelet ut om fem år?
Samma som nu pengarna ska in på något sätt.

▪ Hur ser kvalsystemet till SHL ut om fem år?
Lag 16 i SHL åker direkt ur , Vinnare av HA går direkt upp. Sedan hoppas jag på kvalserie mellan lag 15 i SHL och lag 2-4 i HA.
Citera
2018-04-17, 18:22
  #3
Medlem
brutalares avatar
▪ Hur många lag spelar i SHL säsongen 2022/2023?
14 lag kommer det att förbli. Man kommer aldrig att minska antalet lag igen och att höja till 16 känns som att kvaliteten skulle sjunka för mycket och vi måste utöka antalet matcher vilket inte så många lag vill.

▪ Har något lag seglat ifrån och är ensam herre på täppan?

Det är jättesvårt. Men det är ju såklart möjligt att Färjestad och Djurgården etablerar sig i toppen igen.

▪ Vilka lag tillhör toppskiktet?

Djurgården, Malmö, Frölunda, Skellefteå och Färjestad.


▪ Vilka lag från 2017/18 spelar inte längre i SHL om fem år?

Mora tror jag bara är en tidsfråga innan dom åker ur eller tvingas ur på grund av sin arena.

▪ Vilka lag från hockeyallsvenskan 2017/18 har etablerat sig i SHL om fem år?
De lag med stor möjlighet att locka juniorer och där har ju AIK och MODO stora möjligheter.

▪ Vem är SHL:s största stjärnspelare 2022/23?
Omöjligt att svara på.

▪ Hur ser SM-slutspelet ut om fem år?
Som idag helt säkert. Men jag avskaffar gärna åttondelsfinalerna så länge vi har 14 lag.

▪ Hur ser kvalsystemet till SHL ut om fem år?
Jag tror dagens system är kvar men jag drömmer också om att sista laget åker ur direkt.
Citera
2018-04-17, 19:02
  #4
Medlem
Joelfrogs avatar
▪ Hur många lag spelar i SHL säsongen 2022/2023?
Jag tror det kommer bli 14 lag.

▪ Har något lag seglat ifrån och är ensam herre på täppan?
Nej jag tror det kommer vara en jämn serie.

▪ Vilka lag tillhör toppskiktet?
Tror Frölunda, Färjestad, Växjö, Timrå och MODO

▪ Vilka lag från 2017/18 spelar inte längre i SHL om fem år?
Tror Mora åker ut tillsammans med Örebro och Linköping.

▪ Vilka lag från hockeyallsvenskan 2017/18 har etablerat sig i SHL om fem år?
AIK, MODO och Västerås.

▪ Vem är SHL:s största stjärnspelare 2022/23?
Anton Lander (Timrå IK)

▪ Hur ser SM-slutspelet ut om fem år?
Det kommer att spela kvartsfinaler direkt och man spelar bäst av tre matcher till finalen där kör man en final bara, hemma lag får det som kom på bäst placering i grundserien

▪ Hur ser kvalsystemet till SHL ut om fem år?

De sex sämsta lagen i SHL får möta varandra i dubbelmatcher
14:e laget får 0 poäng från start
13: 1 poäng och sen lägger alla lagen till poäng och de två lagen som kommer näst sist får kvala mot allsvenska 2:an och den som kommer sist får åka direkt ner.
Citera
2018-04-17, 19:13
  #5
Medlem
▪ Hur många lag spelar i SHL säsongen 2022/2023?
Jag tror det kommer förbli 14 lag.

▪ Har något lag seglat ifrån och är ensam herre på täppan?
Svårt att säga men med den rull på spelare med nuvarande fart så kommer nog serien förbli jämn i toppen.

▪ Vilka lag tillhör toppskiktet?
DIF och Frölunda känns som genomgående framtida framgångsrika klubbar.

▪ Vilka lag från 2017/18 spelar inte längre i SHL om fem år?
Luftslottet Växjö far åt helvete.

▪ Vilka lag från hockeyallsvenskan 2017/18 har etablerat sig i SHL om fem år?
Endast aik med sin nyemission tror jag kan matcha SHL.

▪ Vem är SHL:s största stjärnspelare 2022/23?
Marcus Sörensen (DIF)

▪ Hur ser SM-slutspelet ut om fem år?
Nuvarande system.

▪ Hur ser kvalsystemet till SHL ut om fem år?
Förhoppningsvis aningen mindre komplicerat, tyvärr lutar det åt att serien är mer eller mindre stängd vid det laget.
Citera
2018-04-20, 21:03
  #6
Medlem
Summitclimbs avatar
Hur många lag spelar i SHL säsongen 2022/2023?
Samma som nu, 14 lag.

Har något lag seglat ifrån och är ensam herre på täppan?
Nej.

Vilka lag tillhör toppskiktet?
Det jag vet är att Växjö inte längre kommer att befinna sig i toppskiktet. Jag har väldigt svårt att se hur både Henrik Evertsson och Sam Hallam kommer att vara kvar i Växjö med den enorma potential de sitter på. När de väl lämnar Växjö kommer bygget med de begränsade resurserna att rasa till ett mittenlag.

Vilka lag från 2017/18 spelar inte längre i SHL om fem år?
Mora och Rögle. Två lag som kommer ha fortsatt svårt att etablera sig i SHL.

Vilka lag från hockeyallsvenskan 2017/18 har etablerat sig i SHL om fem år?
MoDo och Västerås. VIK har fått det uppsving och den vinnarkultur klubben har saknat sedan konkursen och ledningen verkar kunna bygga smart. Tror det kommer att leda till en långsiktig framgång för klubben. MoDo blir det senare laget att gå upp när de gör en Timrå och bygger ungt.

Vem är SHL:s största stjärnspelare 2022/23?
Lukas Wernblom och Jesper Wallstedt (lär vara sista året innan han sticker till NHL).

Hur ser SM-slutspelet ut om fem år?
Samma som nu, åttondelsfinalerna kommer att kvarstå.

Hur ser kvalsystemet till SHL ut om fem år?
Även samma som nu, jag tror att folk har för stora förhoppningar på den nuvarande utredningen. Inte en chans att direkt upp- och nedflyttning kommer att tillämpas med de enorma ekonomiska klyftorna mellan SHL och HockeyAllsvenskan, det blir helt enkelt för mycket jojo i personalstyrka och dylikt om lag ska kunna pendla upp och ner varenda år. Enda sättet att faktiskt kunna implementera det här systemet är om SIF får ansvaret att förhandla fram tv-avtalet och delar pengarna likt SvFF med en 75/25-lösning.

En side note är att jag tror det finns en liten risk att AIK faktiskt kommer att söka sig till KHL om de inte lyckats etablera sig i SHL om fem år. Speciellt om det har blivit svårare att nå avancemang till SHL, så har jag svårt att se hur SIF skulle ha mage att neka något sådant när de ändå ligger bakom det potentiella större gapet.
Citera
2018-04-20, 21:32
  #7
Medlem
MitchRapps avatar
▪ Hur många lag spelar i SHL säsongen 2022/2023?
16 - för att längre fram delas in i två divisioner.


▪ Har något lag seglat ifrån och är ensam herre på täppan?
Nej. Det är förstor omsättning på Spelare.


▪ Vilka lag tillhör toppskiktet?
Frölunda är där, stor stad hjälper mycket med ny arena. Djurgården har chansen att bygga något bra. Malmö och HV. Eftersom hallam nyligen skrev ett nytt femårskontrakt till 21/22 så är det här första året utan hallam tror inte Växjö kommer vara så bra som de varit senaste två åren men ligger på övre halvan.

▪ Vilka lag från 2017/18 spelar inte längre i SHL om fem år?
Alla är kvar.

▪ Vilka lag från hockeyallsvenskan 2017/18 har etablerat sig i SHL om fem år?
Leksand och AIK

▪ Vem är SHL:s största stjärnspelare 2022/23?
Dahlén


▪ Hur ser SM-slutspelet ut om fem år?
Topp8 gör upp nu.

Bantat lag ännu mer och CHL har börjat att få lite status och vinnaren möter CHLvinnaren av KHL någonstans i Europa.


▪ Hur ser kvalsystemet till SHL ut om fem år?
4 sämsta lirar någon form av looser serie för att få fram två lag som möter de två bästa i HA.
__________________
Senast redigerad av MitchRapp 2018-04-20 kl. 21:45.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback