Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-17, 12:42
  #1
Medlem
Jag har några personer i min närhet som nyligen utbildat sig till fastighetsmäklare, det var spännande att följa dem ut i arbetslivet då jag trodde att mäklare ändå skulle kunna tjäna en relativt bra summa. Alla dessa personer är drivna och har sedan dag 1 kämpat för att få in objekt och "marknadsföra" sig, de har jobbat till sent på kvällarna och även under helgerna med visningar och annonser.

Alla förutom en slutade inom ett halvår eftersom de med enbart provisionsbaserad lön sällan fick ut över 10.000, dessa personer bor och jobbar i storstäder och deras hyra är ofta högre än lönen. Något som verkar vara gemensamt hos dessa fastighetsbyråer är att de ofta åker på dyra kick-offs och långa och dyra resor, som alltså företaget betalar. Men de får ändå ingen grundlön? Om man frågar på andra ställen så verkar procenten för provision vara ungefär lika.

Är det lika bra att ge upp som fastighetsmäklare innan man skuldsatt sig eller lönar det sig att hålla ut? Ni som har erfarenhet, hur osäkra känner ni er för att inte få någon lön vissa månader och finns det någon som inte enbart har provisionsbaserad lön? Finns det andra, säkrare yrken en person med denna utbildning kan söka sig till och i så fall vilka?

Jag var själv sugen på mäklaryrket tidigare men är glad att jag bytte bana.
Citera
2018-04-17, 13:15
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bubbelbabbel
Jag har några personer i min närhet som nyligen utbildat sig till fastighetsmäklare, det var spännande att följa dem ut i arbetslivet då jag trodde att mäklare ändå skulle kunna tjäna en relativt bra summa. Alla dessa personer är drivna och har sedan dag 1 kämpat för att få in objekt och "marknadsföra" sig, de har jobbat till sent på kvällarna och även under helgerna med visningar och annonser.

Alla förutom en slutade inom ett halvår eftersom de med enbart provisionsbaserad lön sällan fick ut över 10.000, dessa personer bor och jobbar i storstäder och deras hyra är ofta högre än lönen. Något som verkar vara gemensamt hos dessa fastighetsbyråer är att de ofta åker på dyra kick-offs och långa och dyra resor, som alltså företaget betalar. Men de får ändå ingen grundlön? Om man frågar på andra ställen så verkar procenten för provision vara ungefär lika.

Är det lika bra att ge upp som fastighetsmäklare innan man skuldsatt sig eller lönar det sig att hålla ut? Ni som har erfarenhet, hur osäkra känner ni er för att inte få någon lön vissa månader och finns det någon som inte enbart har provisionsbaserad lön? Finns det andra, säkrare yrken en person med denna utbildning kan söka sig till och i så fall vilka?

Jag var själv sugen på mäklaryrket tidigare men är glad att jag bytte bana.

Är inte själv mäklare, men har en god bekant som är det. Enligt honom så handlar allt om erfarenhet. Mäklarna är, i varje fall där han arbetar, fria att lägga fram eget anspråk på arvode. Nyexaminerade konkurrerar genom att sänka sina priser - och det är ett resultat av en mördande konkurrens. I och med att man fått erfarenhet så kan man höja sina priser, och kanske också få områdesansvar som ökar inkomsterna. I grund och botten handlar det om hur attraktiv man kan göra sig - och då är självmarknadsföring en oerhört viktig del. För att lyckas krävs det att man jobbar kvällar och nätter med att slipa på säljet och få till så många affärer som möjligt.

Hos mindre märklarbolag är det brukligt att mäklaren får 25% av det man drar in till bolaget. Hos de större bolagen kan det vara så lite som 10%, men en högre frekvens av objekt. En normalbegåvad märklare i en storstad bör efter några års erfarenhet, och med en viss egen uppbyggd kundkrets, kunna dra in minst 35 000 kr. 10 000 kr är oerhört lite. Då kan man inte ha lyckats få till mer än 1-2 affärer/månad och det är, även i dessa dystra tider, en underprestation. Till det positiva hör att mäklararvodet är avdragsgillt.
__________________
Senast redigerad av DJ-Emerald 2018-04-17 kl. 13:25.
Citera
2018-04-17, 15:53
  #3
Medlem
ronken82s avatar
Världens mest menlösa yrke? Lycka till med ”jobbet” när lågkonjunkturen slår till :-D . plugga till något riktigt yrke istället är mitt råd.
Citera
2018-04-17, 16:39
  #4
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Enligt uppgifter ska det vara vanligt att firmorna betalar en större lön (ca 100-150 tkr) när man börjar, men att denna lön förutsätter att man drar in en viss provision till bolaget. Det är alltså att anse som ett förskott på lönen. Detta ges i syfte att de juniora mäklarna till en början ska tro att de kan gå runt ekonomiskt (vilket de knappast gör då nästan ingen når upp till dessa säljkrav som nyexad).

Jag tror det är en mkt tuff bransch. Som nämnts går uppdragen till de mer seniora (tänk de med ca 20-30 års erfarenhet), som junior är det oerhört svårt att komma in i branschen. Speciellt inte med tanke på att mäklaryrket snart är obsolet.

Är man intresserad av fastighetsaffärer bör man istället plugga till jurist/ekonom/ingenjör och inrikta sig mot fastighetstransaktioner.
Citera
2018-04-17, 17:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ronken82
Världens mest menlösa yrke? Lycka till med ”jobbet” när lågkonjunkturen slår till :-D . plugga till något riktigt yrke istället är mitt råd.

Jag antar att du vet att menlös betyder ”ofarlig”, ”oskyldig”, ”harmlös”?
Citera
2018-04-21, 19:23
  #6
Medlem
Mäklare arbetar i en av de mest osäkra ekonomiska situationer som finns. Hur får de lån när de själva ska köpa bostad? Eller hyr alla i miljonprojekt i kranskommuner?
Citera
2019-02-21, 12:22
  #7
Medlem
Skit utbildning och jobb. Mycket bättre att utbilda sig inom ekonomi istället. Eller ingenjörsjobb.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback