Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-18, 12:58
  #13
Medlem
Nej, jag undrar bara varför är det så himla svårt att hyra ut i andra hand. Hela världen har annat system, bara i Sverige är det skitsvårt.
Citera
2018-04-18, 13:29
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumSierra
Nej, jag undrar bara varför är det så himla svårt att hyra ut i andra hand. Hela världen har annat system, bara i Sverige är det skitsvårt.

Det handlar just om att det är en bostadsrättförening. Man köper en bostadsrätt för att man vill bo i ett hus som ägs av en förening. Oftast är det rätt stor skillnad på folk i en sådan och folk i en hyresrätt. När man då har betalt en rejäl summa pengar för att få bo som man vill så vill man inte att det kommer in massa andrahandshyresgäster som skapar problem och annat skumrask. Det sista man vill är att ha någon form av skum verksamhet som hyr ut per timme till företagare, det är som att be om problem. Hänger du med?
Citera
2018-04-18, 14:01
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumSierra
Nej, jag undrar bara varför är det så himla svårt att hyra ut i andra hand. Hela världen har annat system, bara i Sverige är det skitsvårt.

Faktiskt inte: I de flesta länder med en liknande upplåtelseform som bostadsrätt finns motsvarande regler: I vissa länder till och med tuffare:
Det du jämför med är äganderätt: Vilket även finns i sverige: Då är det oftast inga bekymmer: Dock även i den typen av upplåtelser i andra länder så kan det finnas strikta regler gällande att använda en bostad till annan verksamhet. Snarare är det enklare/Tydligare regler i sverige kontr många andra länder.
Citera
2018-04-18, 23:53
  #16
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumSierra
Med besparingar som jag har kan jag köpa bara en etta. Jag har lite större familj att flytta in dit...

Men, okej, finns det en chans att erbjuda BRF en del av andrahandsuthyrning?
TEX. Om man betalar extra till BRF, typ 2000 per månad just för att hyra ut? Då vinner också BRFn, eller?
Ni som sitter i BRF styrelser, hur resonerar ni när ni hör det?

Generellt finns inskrivet i stadgan att en bostadslägenhet inte får användas i annat syfte än för att bo i - i ditt fall vill du hyra ut för verksamhet/andra hand. Det kan inte styrelsen kringgå med mindre än stadgeändring och - om man tänker sig hypotesen - garanterat nej till detta vid röstning på stämma.

För övrigt, på vilket sätt tjänar de boende på att ha spring av okända i fastigheten? Dina 24'/år väger förmodligen ganska lätt i det sammanhanget.
__________________
Senast redigerad av WaltzingMatilda 2018-04-18 kl. 23:58.
Citera
2018-04-19, 07:42
  #17
Medlem
Jag har en sådan granne på samma våningsplan som hyrt ut till ett bemanningsföretag. Då jag suttit i styrelsen och vet att det inte godkänns att göra på det viset så tog jag kontakt med styrelsen. Nu bor det någon där permanent som jag fått lära att man inte borrar vid midnatt. Svensk tjej för övrigt.
Citera
2018-04-19, 08:47
  #18
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumSierra
Med besparingar som jag har kan jag köpa bara en etta. Jag har lite större familj att flytta in dit...

Men, okej, finns det en chans att erbjuda BRF en del av andrahandsuthyrning?
TEX. Om man betalar extra till BRF, typ 2000 per månad just för att hyra ut? Då vinner också BRFn, eller?
Ni som sitter i BRF styrelser, hur resonerar ni när ni hör det?

2000 kr är en droppe i havet vad gäller föreningens utgifter, så de är inte vara intresserade av ett sådant upplägg.
Citera
2018-04-19, 10:21
  #19
Medlem
Tack alla för förklaringar.

Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Faktiskt inte: I de flesta länder med en liknande upplåtelseform som bostadsrätt finns motsvarande regler: I vissa länder till och med tuffare:
Det du jämför med är äganderätt: Vilket även finns i sverige: Då är det oftast inga bekymmer: Dock även i den typen av upplåtelser i andra länder så kan det finnas strikta regler gällande att använda en bostad till annan verksamhet. Snarare är det enklare/Tydligare regler i sverige kontr många andra länder.

Håller inte med. Jag har varit i de flesta av EU och icke EU länder, och reglering är mycket, mycket friare. tom i Norge och Finland finns många andra alternativ vid sidan av bostadsrätt.
Äganderätt - var finns dessa lägenheter att köpa i Sverige?
Citera
2018-04-19, 10:29
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumSierra
Tack alla för förklaringar.



Håller inte med. Jag har varit i de flesta av EU och icke EU länder, och reglering är mycket, mycket friare. tom i Norge och Finland finns många andra alternativ vid sidan av bostadsrätt.
Äganderätt - var finns dessa lägenheter att köpa i Sverige?

Nu hänvisar du till andra typer av upplåtelseformer, och ja många länder tillämpar ägande rätt vilket har vissa fördelar och nackdelar.
I de länder jag varit i kontakt med där det finns liknande upplåtelse som bostadsrätt: Bl.a. USA så finns det oftast extremt strikta regler hur många som får bo i bostaden och i många fall även vistas i och övernatta. Gällande uthyrning till verksamhet så måste du i t.ex storbritanien ha tillsånd för att bedriva en verksamhet även om det handlar om en egenägd fastighet t.ex villa/radhus.

Det finns några få fastigheter med lägenheter där lägenheterna är upplåtna med äganderätt: Men inte så många men det finns massor av fristående/Parhus/radhus som är äganderätt och en egen fastighet.
Citera
2018-04-19, 21:45
  #21
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
2000 kr är en droppe i havet vad gäller föreningens utgifter, så de är inte vara intresserade av ett sådant upplägg.

Snarare är det väl en rejäl varningsklocka, som att han försöker muta föreningen att få tillstånd att bedriva skumraskaffärer i lägenheten. Överlag är det väl knepigt att köpa BR om man inte har för avsikt att skriva sig där, och redan där skiter sig TS upplägg i de flesta fall.

Det sagt så finns det en hel del föreningar som tillåter fri andrahandsuthyrning och det är självklart helt upp till föreningen. Jag har en bekant som bor i en sån förening på Södermalm i Stockholm, han köpte lägenheten av just det skälet eftersom han i perioder har jobbat utomlands. Då har han hyrt ut ett par månader i taget. Föreningen har inte brytt sig så länge det har skötts snyggt och andrahandshyresgästerna har betett sig som folk. Det enda som inte var tillåtet var extrem korttidsuthyrning a'la AirBnB och liknande. Det står ibland i mäklarannonserna att föreningen tillåter fri uthyrning, jag vet inte var TS bor men det kan vara värt att söka lite på Hemnet kanske.
Citera
2018-04-22, 08:49
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumSierra
Nej, jag undrar bara varför är det så himla svårt att hyra ut i andra hand. Hela världen har annat system, bara i Sverige är det skitsvårt.

Det är inte svårt så länge det handlar om att hyra ut sitt eget boende under en tid. Vill du bli professionell hyresvärd får du köpa dig ett hyreshus, inte köpa bostadsrätter här och där att hyra ut.
Citera
2018-05-05, 09:22
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumSierra
Med besparingar som jag har kan jag köpa bara en etta. Jag har lite större familj att flytta in dit...

Men, okej, finns det en chans att erbjuda BRF en del av andrahandsuthyrning?
TEX. Om man betalar extra till BRF, typ 2000 per månad just för att hyra ut? Då vinner också BRFn, eller?
Ni som sitter i BRF styrelser, hur resonerar ni när ni hör det?
Brf styrelsen är inte i tresserad av att få lite pengsr. Som styrelse vill man ha folk som bor i huset och som kan bidra till att förvalta o utveckla fastigheten tillsammans. Samt att man vill minska rulljansen på foln och att det inte springer en massa okända i huset.

Som styrelse hade jag sagt nej till alla dina förslag och förmodligen hittat stöd för det rätt enkelt.
Konsekvensen om man tjaffsar med en styrelse och inte har på fötterna kan i värsta fall resultera i att din rtt till brf är förbrukad.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback