Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-17, 10:59
  #1
Medlem
Rennetts avatar
Kanske en dum fråga, men kan en sajt plocka upp info om vilken toppdomän jag besöker härnäst? Alltså ser storbanken att jag går till en nischbank, tidningen med paywall att jag går till alternativmedia?
Citera
2018-04-17, 12:06
  #2
Medlem
https://www.tomsguide.com/us/-tracki...ews-17506.html
Citera
2018-04-18, 08:16
  #3
Moderator
Protons avatar
Nej.

Cookies är bara små textfiler som sparas på din dator, de ser inget alls. Datorn som tar emot dessa cookies kan möjligen använda dem för att kartlägga dina surfvanor, men det förutsätter att de webplatser du surfar in på är med i nåt slags spårningsnätverk, typ nån slags annonsprovider etc.

Om storbanken har sådana grejjer på sin sida är det nog läge att byta till nischbanken ändå, hur många skulle ta en bank seriöst där det helt plötsligt dyker upp en stor reklambanner för svenska spel liksom? Det faller ju på sin egen orimlighet.

För övrigt kan cookies endast läsas av den domänen som satte den, de cookies som din bank sätter kan inte läsas av aftonbladet exempelvis. I de fall det ändå har gått har det varit fråga om hål i webläsaren, men du tror väl inte på fullt allvar att en seriös bank skulle ägna sig åt att exploatera hål i webläsaren hoppas jag?
__________________
Senast redigerad av Proton 2018-04-18 kl. 08:18.
Citera
2018-04-21, 22:34
  #4
Medlem
Jag skulle säga ...kanske.

Vad någon kan göra tekniskt och vad någon verkligen gör är inte samma sak. Så här skriver storbanken SEB på sin hemsida:
(https://seb.se/kundservice/juridik-s...-kakor-cookies)
"På vår webbplats förekommer även så kallade tredjepartskakor, vilket är kakor som sätts av externa parter som vi anlitar för att exempelvis mäta besökarna på vår webbplats och utvärdera trafiken."

Privatkunder är i princip olönsamma och därmed ointressanta för storbankerna. Detta är ett gott skydd.

Vilket operativsystem och webläsare som används, samt surfvanor spelar säkert också roll.
Citera
2018-04-22, 10:28
  #5
Medlem
Sqeptisks avatar
För att inte glömma alla Youtube-kakor (å dom är inte tredjepartskakor!) som var och varannan hemsida numer verkar dela ut. Ger föga överraskande google (Suck, ständigt detta google) en rätt bra bild av vad den enskilde individen surfar på. Är dock rätt lätt att blockera dessa i webläsarens inställningar för den som besväras av detta
Citera
2018-04-23, 01:07
  #6
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rennett
Kanske en dum fråga, men kan en sajt plocka upp info om vilken toppdomän jag besöker härnäst? Alltså ser storbanken att jag går till en nischbank, tidningen med paywall att jag går till alternativmedia?

Exempelvis kan DN få reda på ifall du besökt alternativmedia om någon av annonsörerna på exempelvis nyheteridag.se också är en spårningstjänst. Genom att DN uploadar en lista på alla IP-nummer och tidpunkter till spårningstjänsten, kan spårningstjänsten svara genom att berätta vilka av dessa IP-nummer som strax efteråt besökt nyheteridag.se. Sådan informationshandel tror jag dock är olaglig i EU, men det finns å andra sidan sätt att linda in det så att spårningsföretaget har sin verksamhet i ett land där detta är lagligt och bara levererar ett ja/nej-svar till DN snarare än att tillföra information på ett olagligt sätt.
Inget av detta kräver någon cookie-teknik. Rädslan för cookies är bara en kvasidebatt hos personer som inte förstår tekniken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback