Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-17, 09:44
  #1
Medlem
Lugalzagesis avatar
Jag minns att jag läste en wikipedia-artikel för några år sedan om det slaget i Europa som var det sista där alla inblandade sidor fortfarande var monarkier. Det var någon gång under 1800-talet och jag vill minnas att Franz Joseph var en av monarkerna som avsågs.

Jag har googlat nu men jag kan inte hitta vilket det rörde sig om. Jag kan inte tillräckligt för att kunna ringa särskilt nära heller, efter 1815 och före 1871 är ungefär det närmaste jag kommer.

Är det någon som vet vilket slag jag syftar på?

EDIT: Mellan 1848 och 1871 blir det såklart i och med att Franz Joseph var inblandad.
__________________
Senast redigerad av Lugalzagesi 2018-04-17 kl. 10:01.
Citera
2018-04-17, 10:19
  #2
Medlem
Flanderiuss avatar
Slaget om Sedan i september 1870 utkämpades mellan Preussen och Frankrike, båda monarkier. Jag har för mig att det fransk-preussiska kriget ska vara det sista krig som utkämpats med monarkiska ledare i spetsen. Däremot kan väl ockupationen av Bosnien-Hercegovina ses som en konflikt mellan monarkierna Österrike och det Osmanska riket, men jag vet inte huruvida man ska tillräkna detta som en strid "i Europa".
Citera
2018-04-17, 10:28
  #3
Medlem
Ankdammsmans avatar
Borde vara något slag under Andra Balkankriget 1913. Alla inblandade var monarkier. Ingen Franz Josef dock.
Citera
2018-04-17, 10:30
  #4
Medlem
Lugalzagesis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flanderius
Slaget om Sedan i september 1870 utkämpades mellan Preussen och Frankrike, båda monarkier. Jag har för mig att det fransk-preussiska kriget ska vara det sista krig som utkämpats med monarkiska ledare i spetsen.
Det skulle kunna stämma, men är det inte lite luddigt huruvida Preussen - och ännu mer Nordtyska förbundet - verkligen leddes av en monark? Dels för att statsbildningen närmade sig konstitutionell monarki, och dels för att Bismarck styrde i praktiken även om Vilhelm I regerade på pappret.

Så jag kanske är ute och cyklar, men jag har bestämt för mig att det jag letar efter involverade Franz Joseph.
Citera
2018-04-17, 10:31
  #5
Medlem
Lugalzagesis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Borde vara något slag under Andra Balkankriget 1913. Alla inblandade var monarkier. Ingen Franz Josef dock.
Då är jag kanske helt off. Får gräva lite mer i vad jag kan ha blandat ihop.
Citera
2018-04-17, 11:13
  #6
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Borde vara något slag under Andra Balkankriget 1913. Alla inblandade var monarkier. Ingen Franz Josef dock.
Måste inte alla slag på östfronten under första världskriget fram till mars 1917 uteslutande ha inblandat monarkier?
Citera
2018-04-17, 11:53
  #7
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Måste inte alla slag på östfronten under första världskriget fram till mars 1917 uteslutande ha inblandat monarkier?

Definitivt.
Citera
2018-04-17, 15:04
  #8
Medlem
Vi har en hel del slag under andra världskriget mellan kungarikerna Italien, Grekland och Storbrittanien.
Citera
2018-04-17, 16:04
  #9
Medlem
Lugalzagesis avatar
Jag kom på vad jag letade efter, och min TS var inte helt korrekt här, Slaget vid Solferino:
Citat:
It was the last major battle in world history where all the armies were under the personal command of their monarchs.
Dock med en [citation needed], så finns det någon som kan bekräfta eller dementera det påståendet? Med tanke på att det står "last major battle" så är det nog rätt mycket tolkningsfråga här med.
Citera
2018-04-17, 16:15
  #10
Medlem
Ankdammsmans avatar
Det kan säkert stämma. Både Napoleon III och Wilhelm I var på plats vid Sedan, men inte som armebefälhavare.
Citera
2018-04-17, 22:03
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Vi har en hel del slag under andra världskriget mellan kungarikerna Italien, Grekland och Storbrittanien.
Rumäniens kung och Storbritanniens borde väl va de sista som krigade mot varandra i ww2 som monarker. Sen kan det finnas massor av afrikanska "monarker" som har krigat mot varandra sen dess. Spanien och Marocko har väl en del gruff sig emellan, där kanske det finns något i modern tid.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback