Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-17, 09:26
  #1
Medlem
ninjatorrents avatar
Hej ska måla om betong grunden på huset nu i sommar har testat med vinkelslip med diamantskiva vilket fungerar dåligt då den lätt sticker iväg och gör grova jack i väggen. Och även med högtryck och såkallat rotorjett munstycke men även det var inte överdrivet effektivt. Finns ju firmor som blästrar huset dock dyrt.

Något mer sätt för att avlägsna den gamla färgen hade uppskattats?
Citera
2018-04-17, 09:43
  #2
Medlem
Jag hade prövat att sandblästra alternativt kört värmepistol och skrapa även om det kanske är lite omständligt och knepigt om ytan inte är någorlunda platt.
Citera
2018-04-17, 09:50
  #3
Medlem
Fistkramps avatar
Husgrund betong? Då målar man över.. Finns ingen anledning att ta bort gammal betongfärg då det endast ljusnar med tiden.
Citera
2018-04-17, 09:55
  #4
Medlem
Man kan våtblästra själv. Jag köpte stugan i mitten av 80-talet och grunden var det första projektet.

Jag köpte en högtryckstvätt och blästermunstycke till den. Blästersand var en het potatis på den tiden, kvartssand skulle förbjudas. Jag hittade en firma i Göteborg som sålde "utgående" sand billigt.

Dammet är inte ett problem vid våtblästring, däremot retursanden som slår hårt i ansiktet.
Heltäckande skyddsutrustning gäller här.

Jag hade ca 50 kvm att blästra och använde ca 600kg sand.
Drygt jobb men resultatet blev bra.
Citera
2018-04-17, 10:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fistkramp
Husgrund betong? Då målar man över.. Finns ingen anledning att ta bort gammal betongfärg då det endast ljusnar med tiden.

Jag hade kört målartvätt och sedan stålborste för att få bort eventuella flagor.
Sedan bara målat.
Citera
2018-04-17, 10:50
  #6
Medlem
Fistkramps avatar
Frågade exets far (han som byggde huset) och han sa "bara måla över".. Hans färg satt i 40 år och min färg lär nog sitta minst lika länge.

Men har man flagor så får man givetvis borsta bort dom först...
Citera
2018-04-17, 16:10
  #7
Medlem
killawifes avatar
Om det är sikaflex eller kalkfärg så MÅSTE man ta bort den för att kunna måla över med en akrylat. När målarfirmor gör jobbet så används en väldigt kraftig hetvattentvätt. Den gör jobbet enkelt. Det är nog svårt att hitta nåt smidigare som inte skadar betongen men det finns speciella grovrengöringsskivor för vinkelslip och borrmaskin som brukar kunna ta färg på betong. Problemet är att de slits rätt fort så för en hel grund på ett hur går det ju åt ett gäng. Annars finns det på Biltema:http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Sli...re-2000020899/
Citera
2018-04-20, 12:00
  #8
Medlem
ninjatorrents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Om det är sikaflex eller kalkfärg så MÅSTE man ta bort den för att kunna måla över med en akrylat. När målarfirmor gör jobbet så används en väldigt kraftig hetvattentvätt. Den gör jobbet enkelt. Det är nog svårt att hitta nåt smidigare som inte skadar betongen men det finns speciella grovrengöringsskivor för vinkelslip och borrmaskin som brukar kunna ta färg på betong. Problemet är att de slits rätt fort så för en hel grund på ett hur går det ju åt ett gäng. Annars finns det på Biltema:http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Sli...re-2000020899/


Lossnar färgen smidigt då med hetvattnet? Kan man hyra en sån maskin själv?

Får köpa ett par skivor och testa
Citera
2018-04-20, 21:17
  #9
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjatorrent
Lossnar färgen smidigt då med hetvattnet? Kan man hyra en sån maskin själv?

Får köpa ett par skivor och testa

Ja det är som att blästra, mycket effetkivt. Men det har lite att göra med underlaget och färgtyp givetvis hur lätt det går. Ben på betong så är det supereffektivt. Med en del färgtyper brukar man få förbehandla med ett medel som man sprutar på. De tär viktigt att man täcker fönster, ventiler och sånt för det är ett mycket högt tryck.
Ja man kan hyra dom:http://www.ramirent.se/Produkter/Byg...enare-flaktar/

Jag har bara erfarenhet av dieseldriven.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback