Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-17, 08:55
  #1
Medlem
Formaterade min dator.. gjorde en winrar fil med alla viktiga dokument (trodde jag)
Min private key är alltså väck. Likaså fingeravtrycket på minj pgp key... Jag har public key (förstår jag att man inte kan göra nåt med eftersom man delar den med alla..) Men finns det nåt sätt att få tillbaka sin private key? Har ju lösenordet jag använde för att dekryptera meddelanden med..

Kan tänka mig det är kört men måste fråga!
Citera
2018-04-17, 09:49
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rynkeby
Men finns det nåt sätt att få tillbaka sin private key?

I praktiken, nej.
Citera
2018-04-17, 11:33
  #3
Medlem
Jag lyckades

Icare Format Recovery använde jag för att återställa gpg4usb mappen jag hade på mitt windows 7 innan jag formaterade och uppgraderade.
När jag startartade gpg4usb genom den mappen fanns alla publika nycklar jag lagt till och min egen!
Citera
2018-04-17, 13:20
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rynkeby
Jag lyckades

Icare Format Recovery använde jag för att återställa gpg4usb mappen jag hade på mitt windows 7 innan jag formaterade och uppgraderade.
När jag startartade gpg4usb genom den mappen fanns alla publika nycklar jag lagt till och min egen!

Jaha.. Quick format alltså. Det borde du ha nämnt i trådstarten.

Men grattis.
Citera
2018-04-17, 13:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jaha.. Quick format alltså. Det borde du ha nämnt i trådstarten.

Men grattis.

Inte så high på det här tekniska med datorer, min bror som hjälpte mig...
Jag la windows 10 setup filen på ett usb minne som jag sen körde som nr 1 i boot menyn i BIOS.
Därifrån tog jag custom install (för att formatera mina diskar och få bort windows 7)

Så ja jag formaterade genom windows 10 installationen, kanske det som är quick format.. Enda sättet jag formaterat en disk på vad jag kan minnas, som sagt brorsan som kan och får förklara. Han sa dock att han aldrig varit så "dum" att han missat dubbelkolla det han skulle spara så han visste inte att det programmet jag hittade fanns eller att det var möjligt att återställa filer från en formaterad disk.. trodde jag med faktiskt..
Och tack, nu kommer jag åt mitt flitigt använda konto och slipper börja om från början. Riktigt gött!
Citera
2018-05-01, 12:40
  #6
Medlem
Tips för framtiden: använd backup till molnet av dina filer.
Var inte en foliehatt. Med dina filer uppladdade spelar det ingen roll om datorn blir stulen, om du får en kraschad hårddisk eller om du råkar ut för liknande klantighet i framtiden!
Citera
2018-05-02, 09:29
  #7
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rynkeby
Inte så high på det här tekniska med datorer, min bror som hjälpte mig...
Jag la windows 10 setup filen på ett usb minne som jag sen körde som nr 1 i boot menyn i BIOS.
Därifrån tog jag custom install (för att formatera mina diskar och få bort windows 7)

Så ja jag formaterade genom windows 10 installationen, kanske det som är quick format.. Enda sättet jag formaterat en disk på vad jag kan minnas, som sagt brorsan som kan och får förklara. Han sa dock att han aldrig varit så "dum" att han missat dubbelkolla det han skulle spara så han visste inte att det programmet jag hittade fanns eller att det var möjligt att återställa filer från en formaterad disk.. trodde jag med faktiskt..
Och tack, nu kommer jag åt mitt flitigt använda konto och slipper börja om från början. Riktigt gött!

Det går inte att återställa filer från en formaterad disk.
Citera
2018-05-02, 09:34
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Det går inte att återställa filer från en formaterad disk.
Om disken är formatterad med "Quick format" så är det väl bara "kartan" som är borta?
Data kan ligga kvar, men det finns inga "pekare" till det...
En lågnivå-formattering däremot, skriver ju över hela diskytan, och då är data verkligen försvunnet.


/T
Citera
2018-05-02, 15:01
  #9
Medlem
Bertings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Om disken är formatterad med "Quick format" så är det väl bara "kartan" som är borta?
Data kan ligga kvar, men det finns inga "pekare" till det...
En lågnivå-formattering däremot, skriver ju över hela diskytan, och då är data verkligen försvunnet.


/T

Ja på en vanlig formattering finns allting kvar, men klar att skrivas över. Det finns program som kan hitta alla filer igen.

Finns också program som raderar allt på disken genom att skriva över allt. 3 överskrivningar räknas som ganska säkert tror jag, programmet skriver alltså över disken 3 gånger.

De mest nojade använder Guttman, skriver över tror 36 gånger, tar en vecka eller så beroende på diskstorlek och datorkraft.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback