Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-17, 07:46
  #1
Medlem
När folk säljer saker mellan privatpersoner, har man rätt att begränsa köparen genom avtal? Tex om jag köper en bil, har säljaren rätt i avtalet att skriva att jag inte får köra mer än 90 km/h eller inte på grusvägar? Om jag köper en hund, får jag inte sälja den vidare då om säljaren skriver in det? Tänkte att det är väl köplagen som gäller mellan privatpersoner, men känns lite begränsat om man får göra så?
Citera
2018-04-17, 07:53
  #2
Medlem
Nej
Citera
2018-04-17, 08:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nej

Hur kan man visa det, då vissa påstår att dessa avtal är giltiga?
Citera
2018-04-17, 09:39
  #4
Medlem
Nej.

Vid köp av lös egendom kan inte säljaren begränsa din nyttjanderätt såvida avtalet styrker att det är äganderätten som övergår och det inte endast är en nyttjanderätt du köper.
Citera
2018-04-17, 09:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arran
Hur kan man visa det, då vissa påstår att dessa avtal är giltiga?

Man kan hävda att lite alla möjliga dumheter i avtal är giltiga utan att de faktiskt är det. Sedan finns det ju lite olika klausuler som är till just för att ta sig ur dumma avtal som trotts allt är giltiga. Exempelvis AvtL §36 eller principen om pactum turpe även om den senare tillämpas oerhört restriktivt.
Citera
2018-04-17, 10:36
  #6
Medlem
I de exempel du tar upp skulle man kunna hävda att det är ett "oskäligt avtalsvillkor".
Citera
2018-04-17, 12:07
  #7
Medlem
Tack så mycket alla! Ja, lite så tänkte jag eftersom även om man använder sig av köplagen där avtal är giltiga, så måste det finnas något som räknas till oskäliga. Om man säljer något, så måste det räknas som oskäligt om man lägger in andra bestämmelser tex vid vidare försäljning av en vara eller hur man brukar varan. Såld vara är väl i princip alltid såld vara?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback